Sliby Elona Muska už by pomalu vydaly na samostatnou kapitolu automobilových dějin. Zřejmě neexistuje na světě automobilka, jejíž šéf by tolikrát nesplnil, to co veřejně ohlásil. Proto je třeba s velkou rezervou brát i ty nejnovější, podle nichž, kromě jiného, automobilka uvede novou, levnou Teslu ještě v prvním pololetí 2025. Přesněji řečeno, zřejmě ji uvede, stejně jako svého času před řadou let uvedla Cybertruck, Semi či nový Roadster, otázkou ale zůstává, jak dlouho potrvá, než bude reálně ke koupi.
Pan ředitel, který se v poslední době hodně angažuje v politice, už se ovšem zřejmě poučil a jeho nejnovější sliby už nejsou tak konkrétní, jako bývaly. Proto během posledního telefonického rozhovoru s akcionáři oznámil, že ještě v prvním pololetí uvede dostupný model. O něm se konkrétněji proslýchá od počátku roku 2024, tedy poté, co Musk už dříve ohlášený projekt celkem dvakrát veřejně odvolal, aby jej poté vždy znovu slíbil.
Mělo by jít o kompaktní crossover s kódovým jménem Redwood, využívající techniku z Modelu 3 a vyráběný v Berlíně. Měl by nabídnout srovnatelnou výbavu včetně FSD, z nějž by jednou mělo vzniknout zcela autonomní řízení (Musk dokonce tvrdil, že technologii už od něj koupilo několik cizích firem, avšak odmítl je jmenovat). Podle původních slibů by vůz měl stát 25 000 USD, což by po přepočtu znamenalo cenu kolem 600 000 korun a hodně špatnou zprávu pro konkurenci, která v Evropě začíná v této hladině teprve nesměle nabízet základní verze malých, městských modelů. Jenže zkušenost nás naučila, že ani o budoucích cenách Musk nemívá realistické představy. Ostatně i Cybertruck měl ještě několik měsíců před skutečnou premiérou stát 50 000 USD...
Už je oveřeno, že to bude mít čtyři kola? Co jedno ubrat? To by vedlo ke zvýšení marží pro Teslu.
- On minule říkal, že Tesla se vůbec nebude soustředit na autech a bude cílit jenom na FSD a Taxi.
- Myslím, že FSD je v nedohlednu i přes všechny pokroky (jo, fungují, ale ne bez dozoru).
- To investoři nekoupili.
- Možná Musk bude směrovat Teslu zpátky do automobilového průmyslu a budou se soustředit na autech.
Uvidíme, tu fakt není možné říkat nic, brzy se to dozvíme. Osobně bych rád měl menší Model Y - jako třeba auto pro ženu - aby bylo možné ho všude zaparkovat, jako Toyota Yaris Cross. Nebo větší Model Y pro 7 lidí (dospělých) - nechci Model X, ani nepotřebuji Premium, prostě trochu více místa.
Třeba s menším soustředěním na FSD (které u nás snad nikdy nebude fungovat) by to i šlo.