Elon Musk vsadil vše na robotaxi, ale i tak bude levější model

8
Elon Musk vsadil vše na robotaxi, ale i tak bude levější model
Fotografie: Tesla
  • Návratnost investic do robotaxi je příliš riskantní z důvodu regulací
  • Musk ignoroval analýzy a projekt Modelu 2 smetl ze stolu

Rok 2024 byl pro Teslu rokem velkých strategických rozhodnutí, a taky silných vnitřních třenic. Elon Musk se rozhodl zaměřit veškeré úsilí vývojových týmů na ambiciózní projekt autonomního robotaxi, čímž de facto odsunul dlouho očekávaný cenově dostupný model pod hranicí 25 000 dolarů. Tato sázka, jíž vévodí koncept Cybercab, rozděluje samotné vedení automobilky a vyvolává otázky o budoucnosti firmy.

Vedení varovalo, Musk neposlouchal

Podle amerického serveru theinformation.com se už na začátku roku 2024 konalo několik schůzek, během nichž klíčoví manažeři Tesly vyjadřovali obavy z toho, že sázka na Cybercab je příliš riskantní. Zpráva, kterou měli Musk a jeho nejbližší tým k dispozici, varovala, že návratnost investic do autonomních taxíků je extrémně nejistá a mimo USA naráží projekt na přísné regulace. Musk se však rozhodl tuto analýzu ignorovat a projekt levného elektromobilu s diskutovaným názvem Model 2 smetl ze stolu. Ovšem prosakují informace, že se stejně chystá představení levnějšího modelu.

Tým vedený Dreweem Baglinem (Muskovou pravou rukou) vytvořil modely možného vývoje trhu. Podle jejich analýzy by příchod robotaxi mohl snížit celkový počet prodaných aut. Z dnešních 15 milionů registrací ročně v USA by se trh mohl propadnout na zhruba 3 miliony kusů. Důvod? Jedno autonomní vozidlo zvládne obsloužit víc zákazníků, takže jich nebude potřeba tolik. To by sice mohlo přinést vyšší příjmy z provozu, ale zároveň nižší objem výroby a prodeje. Navíc se objevily pochybnosti o tom, jak se bude vyvíjet trh s ojetinami robotaxi bez volantu a pedálů. Kdo bude chtít koupit takové auto? A za kolik?

Může Cybercab Teslu poškodit?

Zatímco konkurence chystá nové cenově dostupné elektromobily, Tesla přehodila výhybku a míří směrem, který je zatím zahalen mlhou nejistoty. Elon Musk opět dokazuje, že se nebojí jít proti proudu. Otázkou zůstává, zda si tentokrát neukousl příliš velké sousto. Odhady analytiků totiž ukazují, že Tesla by mohla s každým Cybercabem vydělat trojnásobek toho, co s běžným autem, pokud se jí ovšem podaří ovládnout trh sdílené mobility. Než ale k tomu dojde, mohou přijít roky ztrát. A co je horší, hodnota značky by mohla dočasně klesnout, místo aby rostla, jak Elon Musk slibuje. Někteří manažeři Tesly na tuto strategii odmítli přistoupit a raději firmu opustili.

Diskuze ke článku
Jan Liška
Jan Liška
Naposledy upraveno: 28. 4. 11:50
To vozítko na obrázku ve mě evokuje tříkolku Dale. To není úplně dobrá symbolika :-)
Marek M.
Marek M.
Tomuto ale moc nevěřím:

"Tým vedený Dreweem Baglinem (Muskovou pravou rukou) vytvořil modely možného vývoje trhu. Podle jejich analýzy by příchod robotaxi mohl snížit celkový počet prodaných aut. Z dnešních 15 milionů registrací ročně v USA by se trh mohl propadnout na zhruba 3 miliony kusů."
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 29. 4. 09:48
Kdyby na to přešli lidi co se chtěj klidně i pravidelně dostat z A do B, tak se mmj zhroutí trh s ojetinama a když se zhroutí ten, zhroutí se operáky a pak i prodeje. Asi by to znamenalo výrazné prodloužení doby vlastnictví auta (i firmami) což by dál snížilo prodeje nových aut.

Upřímně řečeno už by bylo na čase...protože to vlastnictví aut jako status je fakt směšný a i když nejsem GenZ, tohle chápu a fandím tomu. A že není žádný důvod, aby každý s trochu lepším příjmem z horní dolní kdesi v Česku nebo Quintaně Roo nebo Nebrasce....měl svoje auto aby si uspokojil ego??

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze