Automobilce Tesla se stále nedaří zpomalit prudké ochlazování zájmu o své výrobky v Evropě. Ačkoliv stále patří mezi nejsilnější hráče, její postavení slábne. Podle Insideevs za tím stojí jednak nechuť k chování a aktivitám generálního ředitele Elona Muska, jednak rychle sílící konkurence a stárnoucí výrobní program americké automobilky, která už pět let nepředstavila žádný nový elektromobil s výjimkou Cybertrucku, který se po ochladnutí počátečního zájmu rychle stává propadákem a Tesla už má momentálně na skladě tříměsíční produkci. Reuters se odkazuje na průzkum společnosti Electrify Research, který se od 24. 3. do 11. 4. a z něhož vyšlo, že celkem 59 % ze 1 642 respondentů ochladlo vůči Tesle především kvůli Muskovým ultrapravicovým politickým aktivitám.
Největší propad zaznamenala automobilka ve Švédsku, kde meziročně odepsala plných 81 % prodejů, což znamená nejhorší výsledek od října 2022. V Nizozemsku pak prodejní statistiky oproti dubnu 2024 poklesly o 73,8 %, v Dánsku o 67 a ve Francii o 59 %. Ve srovnání s tím se jeví portugalský třetinový propad (-33 %) ještě jako relativní úspěch. Značce se ale nedařilo ani ve Spojených státech, kde za první kvartál meziročně odepsala 8,6 % prodejů, ačkoliv trh s elektromobily rostl o 11,4 %.
Dubnová smutná čísla jsou pokračováním trendu, který se projevil již v prvním kvartále, kdy se prodeje Tesel v EU meziročně propadly o 45 % na 36 617 kusů a tržní podíl oslabil z 2,4 na 1,3 %. To vše na pozadí růstu prodejů čistě bateriových elektromobilů (BEV) o 23,9 %. A ani celoroční prodeje za rok 2024 nelze označit za úspěch, protože se meziročně propadly o 13 %.
Očekávaná spása v podobě sestupu modernizované Tesly Model Y nenaplnila očekávání, dalším pokusem o zvrácení negativního trendu by měl být levný elektromobil značky. V tuto chvíli ale netušíme, který to bude, protože ve spleti Muskových slibů, odkladů a dementi už se dnes nevyzná vůbec nikdo.
Momentálně chci něco s 360° kamerou a ventilovanými sedačkami. Také je pro mě velmi důležitý dojezd při vysokých rychlostech – s Model Y jezdím 150 km/h, v zimě dojede 300 km, v létě 370–400 km.
Cokoliv, co si prohlížím, s ventilovanými sedačkami a 360° kamerou už stojí víc než 1,8 milionu. Nebo třeba Ioniq 5 ve výprodeji má dost fajn ceny, ale dojezd při 150 km/h bude snad jen 200–250 km (žere hodně na vyšších rychlostech).
Fixed for ya.