Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA v nové tiskové zprávě konstatuje, že evropský automobilový trh pokračoval v rychlém růstu i v listopadu. V něm se totiž prodalo meziročně napříč všemi pohony o 6,7 % aut více. Tempo růstu ovšem zřejmě začíná chladnout, protože listopadový výsledek zůstal hluboko pod průměrem za posledních 11 měsíců (+15,7 %) a je z jednotlivých letošních měsíčních výsledků zatím nejhorší. Uvidíme ovšem co prosinec, který poprvé poznamená ukončení německých dotací na elektromobily.
Bateriové elektromobily pokračují v růstu; diesely porazily už v říjnu poměrem 14,2 ku 12 %, v listopadu pak vyspurtovaly až na 16,3 %, zatímco diesely stagnují. Znamená to také listopadový meziroční růst o 1,3 %. Hlavní zásluhu na tomto impresivním výsledku má Belgie, která prodeje BEV meziročně navýšila o 150,2 % (!) a stala se pátým největším elektromobilním trhem v EU. Naopak se vůbec nedařilo Německu, jehož prodeje BEV poklesly za listopad více než o pětinu (-22,5 %), a to ještě před ukončením dotací na jejich nákup. I s tímto propadem však naši západní sousedé koupili za dosavadních 11 měsíců letošního roku téměř 1,4 milionu elektromobilů, tedy o 48,2 % více oproti roku předtím. Znamená to, že 14,2 % všech BEV prodaných v EU skončilo právě v Německu. Jsme nicméně velice zvědaví na prosincová čísla.
Pokračují také trendy rychlého růstu klasických hybridů bez externího nabíjení. V listopadu jejich registrace stouply meziročně o 28,7 % a prodalo se jich téměř 2,5 milionu, přičemž hlavní zásluhu na tom má Německo (+38,4 %), Francie (+35,8 %) a Itálie (+30,2%). Naopak plug-in hybridy se rychle propadají do zapomnění; za listopad odepsaly přes pětinu prodejů (-22,1 %), a to přesto, že Belgičané (+43,8 %) i Francouzi (+17,8 %) je nakupovali jako zběsilí. Tady jednoznačně rozhodlo Německo, které meziročně zaznamenalo o osudových 59,3 % registrací méně. V celé EU pak kategorie PHEV odepsala přesně 3 % na výsledných 8,1 %.
Česko pokračuje v nastoupené cestě a pomaličku začíná dohánět zpoždění. V listopadu se totiž tržní podíl BEV vůbec poprvé vyhoupl přes čtyři procenta, byť o jedinou desetinku. Znamená to meziroční zlepšení o 1,5 %. Úplně beznadějně také nevypadají čísla za období leden až listopad; za letošek jsme na čistých třech procentech, to je skoro o polovinu více oproti loňsku (2,1 %). Velkou novinkou je také první známka zastavení růstu podílů PHEV, které ještě v říjnu přibíraly tržní podíl plnými hrstmi. Ten v listopadu naopak poklesl, a to nejen meziročně z 2,3 na 2,2 %, ale také ve srovnání říjen vs. listopad (3,3 vs. 2,1 %). V prvním náznaku těžko hledat trend, ale propad je to poměrně značný. Jen v meziročním srovnání I–XI pořád vidíme nárůst, konkrétně z 1,7 na 2,3 %.
I v Česku se ale nadmíru dařilo konvenčním hybridům; ty v listopadu urvaly 18,6 % trhu. To je sice méně než říjnových 20,7 %, avšak výrazně více než 13,8 % v listopadu 2022. O růstu svědčí i 11měsíční trend s posunem ze 14,5 na 17,9 % tržního podílu mezi roky 2022 a 2023.