😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Auta na CNG v Česku končí

22
Auta na CNG v Česku končí
Fotografie: SEAT
  • V Česku je registrováno 30 000 vozidel na CNG
  • Nová již s největší pravděpodobností nebudou přibývat
  • Už je totiž nebude možné koupit

Stlačený zemní plyn, známý pod anglickou zkratkou CNG, byl v předminulé dekádě vyhlášen v EU za strategické palivo s cílem, aby na něj v prvním stupni jezdila desetina všech vozidel. Jenže celý záměr, postavený na dlouhodobém dovozu levného plynu z Ruska, se už před časem z pochopitelných důvodů zhroutil a CNG, které nejdříve přišlo o osvobození od spotřební daně a poté navíc ještě začalo prudce cenově kolísat, zejména směrem nahoru, se rychle stalo pro spotřebitele nezajímavým a pro automobilky, jimž nebyla EU schopná dát závazné plány jeho podpory, zatěžujícím. Takže jak vlna zájmu naběhla, tak zase opadla, a zatímco zpočátku s CNG koketovalo třeba Volvo či BMW a postupem času jeho podporu ve velkém rozjely zejména Fiat a Opel (tehdy ještě konkurenční značky), dnes už můžeme novým autům na toto palivo jen zamávat. Poslední automobilka, která to s ním v Evropě zkoušela, čili Volkswagen Group, už jej také ukončila. Nyní si nekoupíte ani Škodu Octavii, která tento pohon nabízela jako poslední.

Zatímco v rekordním roce 2017 v Česku přibylo 2 890 nových aut na CNG, vloni už jich bylo jen 216 a posledních pět přibylo do záznamů v červnu. Od roku 2007, kdy se začala móda extrémně levného, byť nepříliš uživatelsky komfortního paliva (v celém Česku byla poměrně dlouho jediná veřejná plnička a ani později jejich počty nerostly zrovna závratným tempem, vozy na CNG navíc zpočátku vykazovaly výrazně nižší výkony oproti benzinovým ekvivalentům), začala plynofikovaná auta přibývat poměrně pozvolna, zlom nastal v roce 2014, kdy jich poprvé přibylo přes tisíc (1 402). Jenže trend netrval dlouho, po zmíněném tučném roce 2017 nastal prudký sešup, kdy se meziroční poklesy vyjadřovaly ve vyšších desítkách procent.


Nutno dodat, že Škoda Auto držela mezi českými registracemi dlouhodobě výrazný náskok. Ostatně z již zmíněných 216 nových loňských CNG vozů bylo podle CDV 214 Octavií a po jednom Volkswagenu Golf a Caddy. Tomu je ale konec; investice automobilek byly odepsány, stavitele a provozovatele plniček čeká v dohledné době totéž. Tento experiment zkrátka nevyšel a nechť se z něj evropské orgány poučí.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Ano, to je mazec, když si člověk vezme, kolik to muselo být úsilí okolo. A je to v niveč. Libí se mi, že LPG, které si tak nějak vybrali lidi na trhu, narozdíl od CNG, dále spokojeně žije svůj alternativní život, zejjména díky Dacii a Renaultu. Nevím, kolik se dnes dělá přestabveb, v době převažujíích přímovstřikových motorů.
John Cider
John Cider
Naposledy upraveno: včera 07:32
Dnes mohli mít automobilky díky CNG nižší flotilové emise, ale věřili až do konce roku 24, že se nové limity podaří zrušit, nebo alespoň zmírnit. Podobně, jako si prolobovali zmrzačené Euro7. Nepovedlo se a bude se plnit kasička. Dobře jim tak.
babatko
babatko
kvapalne lpg montaze sa uz davno nerobia, lebo to robilo problemy.
privstrek benzinu je stale nutny, aby nezapieklo benzinove vstrekovace.
navratnost si kazdy moze vypocitat / odhadnut
Jan Dlouhy
Jan Dlouhy
Naposledy upraveno: včera 22:34
No nevím jaké jsou vaše zdroje, ale loni v listopadu si koupili známí Dacii Sandrro CNG a ve vašem výčtu se neuvádí 🙀

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze