Velký přehled čínských značek na našem trhu

Na počátku nové epochy
7
Velký přehled čínských značek na našem trhu
Fotografie: Sanhe
  • Ještě v roce 2021 v Česku oficiálně nepůsobila žádná čínská značka
  • Jenže právě tehdy k nám dorazil Dongfeng a zahájil velké změny
  • Jejich aktuální stav jsme se rozhodli zmapovat

Čínská auta v českých autosalonech nejsou žádnou novinkou, například elektrické dodávky Maxus už se staly součástí koloritu. Jenže k nám až do roku 2021 pronikaly výhradně neoficiálně, tedy prostřednictvím aktivních obchodníků a šedých dovozců. To se právě nyní mění a do středoevropského regionu oficiálně vstupují největší hráči z říše středu. A bok po boku s nimi i ti menší, zatím většinou také bez oficiálního zázemí.

Čínské elektromobily v Česku přehledně. Jaké si tu můžete koupit? (Díl 1)

Situace se vyvíjí velmi dynamicky a tento článek bude zastaralý už za několik týdnů od vydání. Nicméně nabízíme co nejúplnější přehled toho, co čínského si u nás právě nyní můžete koupit. Samozřejmě myslíme plnohodnotné automobily, nikoliv nejrůznější účelová vozítka. A protože značek je už nyní skutečně hodně, pro větší přehlednost jsme je rozdělili do tří kategorií. Na ty, které k nám už dorazily, na ty, které se k tomu teprve chystají a pro úplnosti i na ty, které tu už jsou, ale zatím neprodávají elektrická auta. Je totiž vysoká pravděpodobnost, že s tím brzy začnou.

Už dorazily do Česka

BYD

Značka BYD vznikla v roce 1995 jako výrobce baterií, stejnojmenná automobilka se sídlem v Šen-čenu se zrodila teprve v roce 2003 poté, co firma koupila automobilku Xi'an Qinchuan Automobile, přejmenovala ji a zmenšila. Přesto dnes BYD aspiruje na pozici největšího výrobce světa, přičemž v oblasti elektromobilů této pozice už dosáhla. Své výrobky prodává pod značkami BYD, Denza, Fangchengbao a Yangwang, která brzy vstoupí do Evropy. Evropskou invazi zahájila v roce 2021 v Norsku, letos v dubnu se do rostoucího seznamu trhů oficiálně přidalo i Česko. Ačkoliv Evropská unie vloni uvalila dodatečná cla na dovoz čínských elektromobilů, BYD se jim vyhýbá. Už totiž vybudoval výrobní kapacity v Maďarsku a pracuje na dalších v Turecku. V Česku aktuálně nabízí tři modely, z toho dva čistě elektrické Seal a Sealion 7 a plug-in hybridní Seal U. Do konce roku by se měla nabídka rozšířit na celkem osm modelů, vesměs menších a levnějších. Dealerská síť se podle plánů rozroste celkem na 30 lokalit.

Dongfeng

Státní automobilka se sídlem ve Wu-chanu vznikla v roce 1969 a aktuálně je nejmenší z „velké čtyřky“ státem vlastněných výrobců SAIC Motor, Changan Automobile, FAW Group a Dongfeng Motor Corporation. Široce spolupracuje se zahraničními automobilkami ve formě joint-venture a provozuje několik dalších značek, z nichž některé jsou aktivní i v Česku a dále rozepsané v tomto seznamu. Jde především o Voyah, M-Hero a Hongqi, ovšem také o Dongfeng eπ, Aeolus, Forthing a budgetovou značku Dongfeng Nammi. Značka to v Česku již jednou neúspěšně zkoušela s oficiálním dovozcem Bidli, nyní ji oficiálně zastupuje slovenský Plastonic a nabízí čistě elektrické modely S7, T5 Evo a Box, který jsme už testovali a patří mezi nejlevnější plnohodnotné elektromobily v Česku.

DR Automobiles

Sice jde oficiálně o italskou automobilku se sídlem v Macchia d'Isernia, ovšem ve skutečnosti je DR Automobiles jen další značkou, pod níž čínský koncern Chery prodává svá vozidla. Ta ovšem v sídle firmy oficiálně podstupují i konečnou montáž, při níž dostávají právě značku DR Automobiles. Jde o SUV, off-roady a pick-upy, mezi nimiž figuruje i model Sportequipe 8, tedy sedmimístné plug-in hybridní SUV. Do Česka je neoficiálně dováží společnost Agrotec ze skupiny Agrofert. Čistě elektrické modely v nabídce zatím chybějí.

DR Sportequipe 8
Plug-in hybridní SUV střední třídy DR Sportequipe 8 nabízí sedm míst

Farizon

Výrobce užitkových vozů, založený v roce 2016, patří do koncernu Geely. Nabízí konvenční, vodíkový i čistě elektrický pohon. V Česku jsou ke koupi dva jednoduché elektrické furgony s jedenapůltunovou nosností; levný V6E a větší SV s několika nabízenými ložnými rozměry a objemy. Do Česka jeho výrobky oficiálně dováží firma AutoWallis.

Hongqi

Nejstarší čínská automobilka, jejíž název znamená v překladu Rudá vlajka, v roce 1958 vznikla na výrobu reprezentativních limuzín pro politickou a společenskou smetánku; Čína byla tehdy chudá a zaostalá komunistická diktatura. Dnes patří do státního koncernu Dongfeng a přeorientovala se na prémiové výrobky s velmi extravagantním designem a typickým rudým ozdobným prvkem na hraně kapoty. Do Evropy Hongqi dorazila v roce 2021 přes Norsko, do Česka ji oficiálně dováží slovenský Plastonic, který tu nabízí elektrické modely EH7 a EHS7 s prémiovými ambicemi. Aktuálně si v Česku lze osahat i vrcholné, gigantické SUV EHS9, které se ale zatím oficiálně nedováží.

Chery

Státní automobilka se sídlem ve Wu-chu v provincii An-chuej vznikla v roce 1997 a nyní jde o čínskou čtyřku s loňskou produkcí 2 603 916 vozů. Dlouho se prezentovala nepokrytými plagiáty evropských modelů. To byl i případ vůbec prvního modelu Chery A11/Fulwin, což byl jen lehce modifikovaný Seat Toledo 1. generace, jehož dokumentaci ovšem výrobce získal nelegálně. Dnes už Chery podobné věci zapotřebí nemá a jako ostatní čínské značky se snaží maximalizovat export do Evropy. Aktuálně vstoupila oficiálně do Česka díky kazašské společnosti Astana Motors a nabídne tu zpočátku modely Tiggo 7 a Tiggo 8 v benzinové i plug-in hybridní verzi. První vozy jsou v době psaní tohoto textu právě na cestě do Česka.

JAC Motors

Další ze státních čínských automobilek se jmenuje Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd., patří mezi středně velké podniky a vyváží do celého světa. Sídlí v hlavním městě provincie An-chuej Che-fej a spolupracuje mj. se značkami Hyundai, Volkswagen a Huawei, pro Nio pak vyráběla automobily až do roku 2023, kdy této značce příslušný provoz prodala. Oba výrobci však nadále spolupracují, zejména na standardizaci výměnných baterií. Značka, patřící do koncernu JAG, z poloviny vlastněného Volkswagenem, se v minulosti blýskla údajným prvenstvím ve výrobě sodíkových baterií a zvažovala výstavbu továrny na Slovensku. Pražská společnost E-way neoficiálně dováží elektrický crossover iEV7S, který jsme už testovali.

Jaecoo

Uměle vytvořenou značku použil v roce 2023 výrobce Chery k nálepkování SUV na export. Je sestrou o rok staršího brandu Omoda, s nímž má i společné vedení. První modely Jaecoo jsou přebrandované Chery a iCar, což je další podznačka Chery. Prodávat se začaly nejdříve v Rusku, pak následovaly další evropské trhy a letos v březnu se oficiálně přidalo i Česko. Jediným v Česku prodávaným modelem je zatím Jaecoo7, nabízený v benzinové a PHEV verzi.

Leapmotor

Automobilka z Chang-čou vznikla v roce 2015 jako Zhejiang Leapmotor Technology, první auta prodala o čtyři roky později a v roce 2023 do ní majetkově vstoupil Stellantis poté, co koupil 20 % akcií. Díky němu se také středně velká značka zaměřila na evropský trh a začala vyrábět v Polsku v bývalé továrně FSM, tedy na místě, kde vznikaly legendární maluchy. Ovšem tato epizoda neměla dlouhého trvání. Aktuálně Leapmotor vybírá místo pro evropskou továrnu, přičemž původně uvažované Polsko vyloučila z politických důvodů. Zcela nově značka dorazila do Česka, kde debutuje se dvěma elektrickými modely. Městským prckem T03 a SUV střední třídy C10, nabízeným alternativně i jako REV. Brzy dojde i na kompaktní SUV B10, konkurující Elroqu.

Lynk & Co

Tak trochu nezvykle patří značka Lynk & Co hned dvěma automobilkám, byť z jednoho koncernu. Geely, které značku, sídlící v Chang-čou, spolu s Volvem v roce 2016 zakládalo, patří nyní 49 %, zbytek vlastní Zeekr, v němž ovšem Geely drží většinu. Její název prý vznikl během neformální konverzace manažerů Geely v taxíku, proti jejímu používání se ozval Ford kvůli podobnosti s jejím brandem Lincoln, avšak později svou žalobu stáhl. Značka se profiluje jako subprémiová s mladistvým vibem a výrazným designem. V Evropě působí od roku 2024, nabízí hlavně SUV všech velikostí a několik sedanů. Po letošní reorganizaci patří pod luxusní značku Zeekr. Do Česka oficiálně vstupuje v září, dovážet ji bude společnost Cardion Cars.

M-Hero

Uměle vytvořená prémiová značka koncernu Dongfeng, určená pro velké a drahé, extravagantní off-roady s luxusní výbavou. Stejně jako ostatní značky státního koncernu Dongfeng ji od loňska do Česka

a v tuzemsku zatím nabízí jediný model; ultimativní pětimetrový M-Hero 917 s pokročilými terénními schopnostmi a cyberpunkovým designem, jaký jsme zvyklí vídat spíše na odolných únikových speciálech východních oligarchů.
M-Hero 917
Pětimetrový off-road M-Hero 917 nabízí vysoký výkon, luxusní interiér a výjimečné terénní schopnosti. Dokáže se například otočit na místě, podobně jako elektrický Mercedes-Benz G

Maxus

Značka s tradicí, trvající na čínské poměry solidních 14 let, vznikla v roce 2011, když čínská státní automobilka SAIC koupila zkrachovalou britskou značku LDV i s právy na její poslední model LDV Maxus, který usnadnil výběr nového jména. Pod ním se skrývá široká paleta osobních i užitkových modelů, v Česku známe elektrické dodávky Maxus eDeliver 3 a eDeliver 9, tedy tunový a jedenapůltunový model, z nichž první vešel do podvědomí díky e-shopu Rohlík. Oficiálně je od loňska dováží firma AB Motors CZ.

MG Motors

Zdaleka nejúspěšnější čínská exportní automobilka těží ze jména původně britské tradiční značky MG se 101letou tradicí. Čínský státní koncern SAIC ji koupil v roce 2005 a až do roku 2016 zachoval výrobu v britském Longbridge. Dnes sídlí v Šanghaji, dělá skvělé obchody především s levnými a pohlednými spalovacími modely, avšak nad očekávání se uchytil i elektromobil MG4, který se letos dočká nástupce. Naopak elektrické kombi MG5 z nabídky už vypadlo, zatímco oblé SUV MGS5 EV se v ní naopak objevilo jako konkurent Škody Elroq. Letošní sezóna také na silnicích přivítá extravagantní elektrický roadster Cyberster, jehož hlavním úkolem je zlepšovat image značky, v minulosti proslulé právě výrobou puristických roadsterů. MG Motors oficiálně působí v Česku od roku 2022.

Nextem

Malý výrobce elektrických užitkových vozidel sídlí v Hong Kongu, jeho výrobky neoficiálně dováží pražská firma SFR Motor. Ta v Česku nabízí lehký městský podvozek Orca s tunovou nosností, určený pro různé užitkové či komunální nástavby, a větší jedenapůltunu Humpback, na kterou lze namontovat třeba i sklápěčku.

Nextem Orca

Omoda

Značku Omoda založil koncern Chery v roce 2022 čistě pro export. Představila se nejdříve v Rusku a v Kazachstánu, odtud se šíří po Evropě. V plánu má zahájit výrobu v bývalé továrně Nissanu v Barceloně kvůli obejití dovozních cel na čínské elektromobily. Letos se značka oficiálně usadila díky společnosti Grand Automotive East i v Česku společně s dalším umělým brandem Jaecoo. Také tu začíná s jediným modelem Omoda 5, crossoverem, prodávaným ve spalovací i čistě elektrické verzi. Ten jsme pro vás už otestovali.

Radar / Riddara

Podznačka koncernu Geely vznikla v roce 2022 jako prémiový outdoorový brand. Nabízí velké, plně elektrické pick-upy, přičemž menší se jmenuje RD5 a větší dostal novou pod-podznačku Riddara, určenou pro nejlepší verze Radarů, a označení RD6, případně se jmenuje Radar RD6. Do Česka je neoficiálně dováží firma EV pickup ze Sazomína. My jsme si už osahali právě Radar RD6.

První pohled na exotický elektropickup Radar RD6, který přichází do Česka

Rising

Podznačka čínského státního koncernu SAIC už za svou krátkou existenci od roku 2021 stihla jeden zajímavý zvrat. Po třech letech totiž ukončila samostatnou existenci a dál žije jako podznačka brandu Roewe, který je sám podznačkou SAIC a pozůstatkem britské automobilky Rover. Vozy Rising do Česka neoficiálně dováží pražská společnost Car Com BEV a prodává Cario. Aktuálně jde o SUV R7 EV a sedan F7 EV, který jsme už testovali.

Voyah

Umělá podznačka, založená státní automobilkou Dongfeng v roce 2019 se specializací na prémiový segment, dorazila díky slovenskému Plastonicu oficiálně do Česka vloni a aktuálně tu nabízí tři modely, z toho dva s volitelným pohonem. Crossover Free je na výběr jako BEV nebo REV, luxusní minivan Dream jako BEV nebo PHEV a sedan Passion pouze jako PHEV.

Xpeng

Menší čínská firma z roku 2014, specializovaná na leteckou techniku a elektromobily, sídlí ve městě Kuang-čou v provincii Kuang-tung. Oficiálně vstoupila na český trh v červnu a nabízí tři čistě bateriové elektromobily G6, G9 a P7 s 800V architekturou a špičkovými technologiemi. Do Česka pronikla díky švédské společnosti Hedin Mobility Group, chce tu do pěti let získat deset procent elektromobilního trhu.

Diskuze ke článku
Jan Liška
Jan Liška
Čínské Volvo působí na českém trhu od roku 2010 (od té doby je čínské).
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Moc pěkné shrnutí.
Marek M.
Marek M.
Jsem zvědavý na prodeje a hlavně, kolik z nich tady ještě za pět let bude :-)
Vasek Svoboda
Vasek Svoboda
Já jsem minulý rok koupil Dongfeng U-Tour a zatím velká spokojenost. Evropské automobilky bohužel odpískali klasická velká 7-místná MPV.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze