Rising F7
test

Rising F7

Čínská kopírka Mercedesu. Ale zajímavá

Už podruhé se na fDrive.cz můžete setkat se značkou Rising, dnes tu konkrétně máme pětimetrový sedan Rising F7. Má krásný design, skvělé parametry, výměnné baterie, ale zatímco jiní čínští výrobci už od kopírování vesměs upustili, pod těmito ladnými křivkami se skrývá interiér velmi, velmi silně inspirovaný Mercedesem. Co umí Rising F7 nabídnout, za jakou cenu a jak si stojí proti evropským konkurentům?

Nedávno jsme vám na fDrive.cz ukazovali SUV Rising R7 a dnes tu pro vás mám jeho novějšího sourozence v podobě ještě luxusnějšího sedanu F7. Obě auta sem přímo z Číny dovezla společnost Cario, která se na dovozy nejen čínských elektromobilů specializuje a my jí děkujeme za zapůjčení.

Rising F7 kopíruje Mercedes, ale je skvělý!

Rising? Už je minulostí

Že značku Rising neznáte? Uklidním vás, ani si ji už pamatovat nemusíte. V Číně se vše mění z roku na rok a značky vznikají a zanikají jako na běžícím pásu. A v době vydávání našeho článku už značka Rising neexistuje. Ne snad, že by zkrachovala, ale už se jmenuje jinak. Ale popořadě. Rising Auto je značka stará pouze 3 roky a spadá do koncernu SAIC. Ano, do stejného koncernu, který vlastní i dobře známé MG, jež auta prodává také v Evropě. Na rozdíl od MG ale SAIC neměl práva na používání další známé značky Rover, a tak si v roce 2006 založil SAIC podobně znějící značku Roewe. Proč ne, že?

SUV Rising R7, se kterým jste se na fDrive.cz mohli setkat již dříve

V roce 2020 pak založil pod Roewe další podznačku R, pod kterou začal vyrábět prémiová elektrická auta a před třemi lety ji přejmenoval na Rising. Pak se to ale čínským manažerům zřejmě nějak rozleželo v hlavě a v listopadu 2024 se rozhodli značku Rising pohřbít a nově se tato auta budou prodávat zpět pod značkou Roewe. Máte z toho zamotanou hlavu? Tak se raději pojďme podívat na auto samotné.

Design: ladné křivky i podle evropského vkusu

Rising F7 vypadá skutečně krásně. Ladné aerodynamické tvary vypadají na pětimetrové karoserii skutečně dobře. Se špičkovým součinitelem odporu 0,21 je na stejné úrovni jako Mercedes EQS nebo Tesla Model S, štíhlými předními světly připomíná Audi A6 e-tron, Xpeng P7 nebo Nio. Nechybí zasouvací kliky a Rising auto optimalizoval pro dojezd, takže nenabízí ani nijak velká kola, maximem jsou 20". Auto tak nepůsobí agresivně a prim hraje spíše elegance.

Okamžitě zaujme krásná, splývavá záď, která hodně přispívá k špičkové aerodynamice. Designem si na zádi jde Rising svou vlastní cestou a vypadá elegantně, dynamicky a zároveň neobvykle.

Rozměry jde proti Mercedesu, Audi i BMW


Délkou 5 metrů, královským rozvorem 3 metry, parametry a špičkovou výbavou můžeme Rising F7 srovnat třeba s BMW i5, Mercedesem EQE nebo Audi A6 e-tron. To jsou auta minimálně za 2 miliony korun v trochu rozumné výbavě. Proti nim je Rising dramaticky levnější. V Číně se totiž prodává – a teď se opravdu podržte – v přepočtu za 700 tisíc korun. My tu máme dražší verzi se střední baterií a samozřejmě kvůli dovozu, clům a daním je cena v Evropě o dost vyšší, ale i tak je necelých 1,4 milionu korun výrazně méně, než za kolik luxusní elektromobily prodává evropská konkurence.

Rising F7 77 kWh RWD

Rozměry5 000 × 1 953 × 1 494 mm, 2 142 kg
Výkon250 kW
Baterie77 kWh
Dojezd576 km (CLTC)

Technika a výbava: dojezdem neoslní

Rising F7 je také levnější než Nio ET7, proti kterému ho automobilka v Číně primárně postavila. Rising dokonce, stejně jako Nio, nabízí rychlou výměnu baterií ve speciálních stanicích. Zatímco Nio ale auta oficiálně prodává v Evropě, s evropskými konektory a hlavně zde staví i výměnné stanice. Rising v Evropě oficiálně není, pro nabíjení musíte používat adaptér a výměnné stanice zde vůbec nemá.

Varianta Pohon Výkon (kW) Kapacita baterie (kWh) Dojezd CLTC (km) Zrychlení (0-100 km/h)
Rising F7 64 kWh RWD zadní náhon 250 64 500 6,7 s
Rising F7 77 kWh RWD zadní náhon 250 77 576 5,7 s
Rising F7 90 kWh RWD zadní náhon 250 90 666 5,7 s
Rising F7 90 kWh AWD 4×4 400 90 632 3,7 s

Rising F7 je k dispozici se třemi velikostmi baterie. Ta nejmenší je lithium-železo-fosfátová, dvě větší jsou pak klasické li-on s chemií NMC. Na výběr je z různých výkonů i zadokolky a pohonu všech kol. My máme na test zadokolku s výkonem 250 kW a baterií o využitelné kapacitě 77 kWh. To je mimochodem stejně, jako nabízí například podobný Volkswagen ID.7. Zatímco ale ten ujede přes 600 kilometrů dle WLTP, Rising o desítky kilometrů méně a ještě podle benevolentní čínské normy. I zde je tedy vidět, že Číňané za Evropany v efektivitě zaostávají, nijak oslnivý není ani nabíjecí výkon 140 kW a nabíjecí čas přes půl hodiny z 10 na 80 %, platforma je pak 400V. Mimochodem, Cario na auto nabízí 3letou záruku s limitem 300 tisíc kilometrů.

Interiér: čínská kopie Mercedesu

Říci o Risingu, že se inspiroval u Mercedesu, by byla slabá káva. Zde jde o přímé kopírování mnoha elementů v interiéru. Bohužel, v některých ohledech až příliš. Interiér vozu je v mnoha ohledech téměř kopií německé prémiové značky, což je škoda, protože Rising mohl jít vlastní cestou. Na druhou stranu, zpracování interiéru je na velmi vysoké úrovni a v některých detailech dokonce překonává originál. Například přístrojová deska, která u Mercedesu často vrže, je zde pevná a bez jakýchkoliv pazvuků. To je paradox, který ukazuje, že čínský výrobce dokáže nejen kopírovat, ale i vylepšovat.

Rising  F7

Interiér je z velké části tvořen měkčenými materiály, které působí příjemně na dotek. I když zde nenajdeme pravou kůži, koženka na dveřích a dalších částech interiéru je kvalitní a dobře zpracovaná. Designové prvky, jako jsou panely na dveřích s klavírním lakem a vroubkované povrchy, jsou téměř identické s těmi, které známe z Mercedesu. Stejně tak ovládací prvky sedadel a jejich celkový vzhled. Sedačky jsou pohodlné, mají slušné boční vedení, ale kvalitou materiálů a zpracováním na Mercedes stále nedosahují. Na druhou stranu, vzhledem k ceně vozu je to pochopitelné.

Dominantou interiéru je přístrojová deska s trojicí displejů, která připomíná Mercedes Hyperscreen. Displej před řidičem má 10", centrální 15" a vlastní displej o úhlopříčce 12" má k dispozici i spolujezdec. Displeje jsou velké, přehledné a operační systém založený na Androidu, je rychlý a intuitivní, za což vděčí kromě dobré optimalizace i výkonnému čipsetu Qualcomm Snapdragon 8155. Animace a grafické zpracování je na vysoké úrovni, což je u čínských automobilů již standardem. Zajímavostí je také displej před spolujezdcem, který je mírně zatmavený, aby nerušil řidiče. I když není tak sofistikovaný jako u některých evropských značek a nemá aktivní stínění, svou funkci plní dobře.

Prostor na zadních sedadlech je jedním z největších lákadel Risingu F7. Díky třímetrovému rozvoru je zde dostatek místa na nohy i pro vyšší pasažéry. Zadní sedadla jsou nejen vyhřívaná, ale i odvětrávaná, což je v této cenové kategorii příjemné překvapení. Elektrické ovládání opěradel umožňuje nastavit ideální sklon pro maximální pohodlí. Zadní loketní opěrka je prostorná a obsahuje elegantní držáky nápojů, který opět připomíná Mercedes EQS.

Rising  F7

Komfort pasažérů vzadu dále umocňuje obrovská panoramatická střecha, kterou ale nelze zatáhnout ani zatmavit. Vhod přijde i zadní displej s příjemným prostředím, skrze který si můžete zapnout komfortní funkce sedadel vzadu, ale také odsunout sedadlo spolujezdce úplně dopředu a vytvořit si vzadu maximální pohodlí a místo na nohy. Displej dovoluje také měnit barvu ambientního osvětlení a samozřejmě ovládat palubní zábavu.

Praktičnost vozu zvyšuje karoserie typu liftback, která nabízí snadný přístup do kufru. Ten nemá žádné „plato“, překvapí také, že pod podlážkou je místo úložného prostoru měnič, což je velmi netradiční. Kvůli vyměnitelným bateriím zde nenajdeme přední kufr, ale Rising si pro nás přeci jen překvapil malé překvapení. Doslova malé. Po zvednutí kapoty zde totiž miniaturní schránka přeci jen je, ale nachází se v ní pouze sada na lepení pneumatik, ani nabíjecí kabel by se do ní nevešel.

Jízdní dojmy: měkký i bez vzduchu

Co se týče jízdních vlastností, Rising F7 je zaměřen především na komfort. I bez vzduchového podvozku je jízda měkká a plavná, což ocení zejména ti, kteří hledají pohodlný vůz na delší cesty. Trojice jízdních režimů umožňuje přizpůsobit chování vozu aktuálním potřebám. Rising se dobře vypořádává i s nekvalitními silnicemi a výmoly. Ty sice cítit jsou, ale kola neodskakují, podvozek nerovnosti dobře tlumí a pasažéři se nedočkají žádných pazvuků. Jízdním komfortem pochopitelně nedosahuje kvalit Mercedesu EQE nebo EQS, kterému se Rising svým kopírováním evidentně snaží přiblížit, už jen proto, že není „na vzduchu“, ale komfort se nejvíce blíží Volkswagenu ID.7.

Rising  F7

Trojice jízdních režimů umožňuje přizpůsobit chování vozu aktuálním potřebám a jízdní režimy a jejich vliv na chování vozu si dokonce můžete srovnat v přehledné a velmi podrobné tabulce. Oceňuji tzv. S-pedál, který umožňuje jízdu s využitím silné rekuperace. Jde o jednopedálové ovládání, kdy auto zastaví bez nutnosti použít brzdu, a to poměrně rychle. Tato funkce je ideální pro městský provoz a patří k nejsilnějším rekuperacím, které jsou na trhu k dispozici. Po vypnutí S-Pedálu pak auto plachtí. Nic mezi tím Rising nenabídne, stejně jako chybí pádla pod volantem.

Zrychlení je plynulé a bez elektrických „kopanců“, což podtrhuje zaměření na komfort. Zadokolka s menší baterií je ideální pro ty, kteří preferují delší dojezd, zatímco verze s dvěma elektromotory a větší baterií nabídne výrazně lepší dynamiku.

Rising  F7

Při manévrování oceníte slušný průměr otáčený a velmi kvalitní 360stupňovou kameru, která obraz kvalitně skládá a máte díky ní dobrý přehled o dění i těsně kolem vozu.

Závěr: zajímavý počin, ale škoda toho kopírování

Rising F7 je skutečně zajímavý počin za extrémně zajímavou cenu. Ano, dojezd ani nabíjení nezaujmou, ale zbytek rozhodně ano. Elegantní design, luxusní interiér, pohodlný podvozek a špičkový infotainment jsou rozhodně silnými stránkami tohoto Číňana. Škoda, že se tak silně inspiroval v interiéru Mercedesem. Nicméně, komu toto kopírování nevadí, může mít velmi pěkný a velký elektrický sedan za neskutečnu cenu. Tak uvidíme, zda se někdy oficiálně Rising dostane i k nám. A co vy, jak se vám Rising F7 líbí? Uvažovali byste o něm? Dejte mi vědět v komentářích níže.

Za zapůjčení děkujeme společnosti Cario

Foto: fdrive.cz

rising-f7
Klady
  • pohodlný podvozek
  • luxusní interiér a výborné zpracování
  • velký kufr
  • výborná cena
  • povedený infotainment
Zápory
  • pomalejší nabíjení
  • méně efektivní pohon
  • nutnost používat pro nabíjení v Evropě adaptér
  • kopírování Mercedesu v interiéru
  • chybí přední kufr
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze