Podle zprávy, se kterou jako první přišly prestižní francouzské hospodářské noviny Les Échos, Stellantis již od 31. března v Polsku nevyrábí model Leapmotor T03. Důvod pro zastavení výroby sice deník neuvedl, ale je velmi pravděpodobné, že za rozhodnutím ukončení výroby v závodě Tychy stojí postoj Polska, které vyjádřilo podporu pro cla na čínské elektromobily dovážené do Evropy.
Le pari raté de Stellantis et de son partenaire chinois pour éviter le protectionnisme français https://t.co/1oxv915Q6E
— Les Echos (@LesEchos) April 7, 2025
„Zatímco společnost zůstává plně zapojena do uvádění vozidel Leapmotor v Evropě, v tuto chvíli vyhodnocuje různé možnosti výroby,“ měl uvést zástupce automobilky pro agenturu Reuters. Spekulace se přitom nepřekvapivě stočily ke Španělsku, o němž už se ve spojitosti s Leapmotorem mluví déle.
Připomeňme, že Leapmotor International, který se stal 15. značkou v portfoliu Stellantisu, když doplnil Citroën, Fiat, Opel, Vauxhall, Peugeot, Abarth, Ram, Dodge, Chrysler, Jeep, Lancii, DS Automobiles, Alfu Romeo a Maserati, hledá v Evropě další výrobní místo (pro model B10) už pěkných pár měsíců a nejdříve se mluvilo i o našich polských a slovenských sousedech. Poláci se ovšem museli s velkou investicí rozloučit, neboť realizace továrny narazila na nedoporučení čínské vlády směřující k tamějším automobilkám, podle nějž by měly zastavit veškeré investiční záměry v eurounijních zemích, které hlasovaly pro zvýšená cla na čínské elektromobily, případně se zdržely hlasování. A své investice naopak přesměrovat do států, které byly proti. A jak se zdá, těmito doporučeními se značka řídí velmi striktně, když ukončuje i výrobu v továrně v Tychách.
Pro Španělsko hovoří i to, že španělský ministr hospodářství Carlos Cuerpo vyzval Evropskou komisi k pokračování v jednáních s Čínou s cílem najít kompromisní řešení a vyhnout se obchodní válce, stejně jako slova španělského premiéra Pedra Sáncheze, jenž vyjádřil obavy z možných negativních dopadů obchodní války na španělské exportéry a apeloval na Evropskou unii, aby přehodnotila zavedení cel na čínské elektromobily.