Čínský trest v praxi. Polsko přijde o investici, naději má loajální Slovensko

4
Čínský trest v praxi. Polsko přijde o investici, naději má loajální Slovensko
Fotografie: Stellantis
  • Stellantis pocítí hněv pekingské vlády, nová společná automobilka s čínským partnerem v Polsku nebude
  • Těšit se naopak mohou dvě země, které hlasovaly proti zvýšeným clům na čínské elektromobily
  • Nečekaný dárek tak možná čeká Slováky, kteří mají být v nejužším výběru

Čína se pokouší přebírat opratě nad evropským automobilovým trhem i průmyslem a po zavedení celních bariér na dovoz svých elektromobilů do Evropy začíná otevřeně nasazovat i politické páky. Nejnověji se musí s velkou investicí rozloučit Polsko. Realizace továrny společné společné automobilky Stellantisu a Leapmotoru, v níž má Stellantis 51% podíl, totiž narazila na nedávné „nedoporučení“ čínské vlády, směřující k tamějším automobilkám, podle nějž by měly okamžitě zastavit veškeré investiční záměry v eurounijních zemích, které hlasovaly pro zvýšená cla na čínské elektromobily, nebo se zdržely hlasování. A své investice naopak přesměrovat do „loajálních“ států, které byly proti. A takových se našlo dost, přičemž je nasnadě, že čínské automobilky, neoficiálně podporované tamější vládou, ochotně poslechly. Podle tamějších zákonů totiž musejí žádat Peking o schvalování zahraničních investic.

Podle Reuters, který se odvolává na anonymní, dobře informované zdroje, totiž v tuto chvíli tak není jasné, kde se vlastně bude vyrábět chystaný společný subkompaktní elektrický crossover Leapmotor B10, který obě společnosti představily na letošním pařížském autosalonu 14. října, tedy čtyři dni poté, co čínští výrobci obdrželi zmíněný pokyn. S jeho výrobou se totiž počítalo právě v budoucím polském závodě, nyní se však hledají alternativy v zemích, které šly při hlasování Číně na ruku, konkrétně na Slovensku a v Německu. V prvním případě by šlo o rozšíření stávajícího závodu v Trnavě, ve druhém pak o bývalý závod IFA/Opel v Eisenachu. V tuto chvíli není potvrzeno, že zrušení záměru mělo jen výše zmíněný důvod, stejně tak není jasné, zda bude mít první takto velký čínský zásah do evropského autoprůmyslu nějaký dopad na již probíhající montáž městského hatchbacku T03 v polských Tychách.

Ani jedna ze zúčastněných stran se samozřejmě oficiálně nevyjádřila, při hledání nové výrobní lokality je ale údajně mírným favoritem Slovensko kvůli vyšším nákladům v Německu.

Diskuze ke článku
Jan Liška
Jan Liška
Myslím, že Poláci nemusí ničeho litovat. Kompletovat čínská auta z CKD/SKD kitů nepřináší skoro žádnou přidanou hodnotu.
Ing.Václav Hellebrand
Krásná ukázka pro ty, kdo neví kdo tahá a hlavně v budoucnu bude tahat za delší konec provazu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze