Je tu čínská odveta za zvýšená eurounijní dovozní cla na elektromobily

29
Je tu čínská odveta za zvýšená eurounijní dovozní cla na elektromobily
Fotografie: CMEC
  • Čínské vládě se nelíbí zvýšená dovozní cla na elektromobily, mířící do EU
  • Odvetné reakce na sebe nenechaly dlouho čekat
  • Nyní přichází první konkrétní protiopatření

Vládě Číny se logicky nelíbí zvýšení cel na dovoz elektromobilů z říše středu do Evropské unie a USA, ačkoliv je sama způsobila svou nefér podporou domácích výrobců. Ihned proto začala mluvit o odvetných opatřeních a nyní tu máme první z nich. Podle Reuters totiž čínská vláda důrazně doporučila tamějším automobilkám neinvestovat v zemích, které hlasovaly pro zvýšená cla, případně se zdržely hlasování. Naopak v zemích, které hlasovaly proti, a mezi něž kromě Maďarska patří i Německo, mají rozsáhlé plánované investice pokračovat či dokonce růst. Tato zjevná snaha narušit jednotu Západu tak přinese ovoce hlavně Maďarsku, kde mohutně investuje největší světová automobilka BYD a kam dokonce zvažuje přemístit svou evropskou centrálu z Nizozemska.

Největším problémem je toto opatření pro Španělsko, Francii a Itálii, které se o čínské investice do stavby továren aktivně ucházejí, avšak všechny tři země patří do skupiny, která se zdržela hlasování. Je tedy pravděpodobné, že nejednotnost přístupu jednotlivých eurounijních států se bude spíše prohlubovat a Čína bude blíže svému cíli zvýšená cla zvrátit. Po zavedení 100% dovozních cel do Severní Ameriky se jí totiž prudce zúžil prostor pro export a obává se problémů s nadvýrobou. Do EU totiž před zavedením cel směřovalo více než 40 % čínského exportu elektromobilů, avšak po jejich zavedení čísla prudce poklesla.

Diskuze ke článku
Pavel Fischer
Pavel Fischer
EU dotuje zemědělství s rozpočtového fondu EZFRV a EZZF. Rybolov je dotován z fondu ENRF. Rozvoj je dotován z fondu ERDF. Trh práce je dotován z fondu ESF. Z fondu CF jsou dotovány programy životního prostředí a dopravy. Pak tu máme fond EUSF, z kterého se dotují katastrofy. Vynechávám fondy SAPARD, PHARE, ISPA a dalších asi 12 000 dotačních titulů jednotlivých zemí. Takže EU prolezlá dotacemi zavedla cla na dotovaná čínská auta.

Jenom v Čechách jsou dotační tituly např. Program DOPRAVA 2030, Program ÉTA, Modernizace soustav zásobování tepelnou energií - HEAT, Potenciál, Jan Amos Komenský a stovky dalších.
Dini Dini
Dini Dini
Chytrej tah...bohužel.
Pavel Caba
Pavel Caba
tak nějak si říkám jestli pan autor čermák není nějak zmatený toto není odveta toto je pouze náznak že ve státech která na nás kašlou nebudeme investovat odveta ještě přijde a já si tipnu že první bude francie která to odnese a dost tvrdě pan čermák by si měl uvědomit že čína si svou pomstu vždy v klidu uváží a vychutná to není politika alá lipánek nebo macron plnou hubu keců a výsledek všichni se smějou akorát oni mají otevřenou ubu
David Kaiser
David Kaiser
Fakt je na tom Evropa tak špatně, že potřebuje investice od Číňanů? Nemá to být obráceně? :D

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze