Evropská unie dokončuje antisubvenční šetření čínských výrobců s pozitivními výsledky a jako odvetu chystá prudké zvýšení cel na dovoz automobilů, vyrobených v Číně. Zatímco tamější vláda protestuje a chystá politická protiopatření, jednotlivé automobilky už podle Automotive News Europe hledají řešení v praktičtější rovině. Plánují velké budování výrobních kapacit přímo v Evropě, které by mělo vyústit buď ve stavbu nových továren, nebo nový program pro ty staré. Aktivity v tomto směru již nějakou dobu běží, vlna evropských aktivit však sílí a v současné době se chystá na invazi rovnou pět velkých čínských výrobců.
BYD
Kandidát na světovou jedničku je již nějakou dobu aktivní v Maďarsku, kde již vyrábí elektrobusy a plánuje tam do roku 2026 vybudovat automobilku s roční kapacitou 150 000 aut, rozšířitelnou na dvojnásobek. Má to koncernu pomoci plánu uzmout pětiprocentní podíl na evropských prodejích.
Chery
Společnost plánuje ve spolupráci s domácí firmou EV Motors reaktivovat bývalý závod Nissanu v Barceloně a vyrábět tam již letos vozy své značky Omoda. Kromě toho prý jedná o otevření druhého závodu s italskou vládou, která údajně nabídla využití stávajících nevyužívaných fabrik a lokalitu na zelené louce v jižní Itálii na stavbu nové továrny.
Dongfeng
I Dongfeng jedná s italským kabinetem o otevření fabriky s kapacitou více než 100 000 aut ročně, což sama automobilka potvrdila. Vláda rovněž v tomto případě láká na poskytnutí vhodných výrobních lokalit. Jistě k velké radosti Stellantisu, který po akvizici koncernu FCA ovládl tamější tradiční značky a je dlouhodobě trnem v oku aktuální národovecké vládě.
Leapmotor
Stellantis se však nechce nechat zahanbit a plánuje přivést výrobu čínských elektromobilů do Polska. Využije k tomu 21% podílu v čínské společnosti Leapmotor a výsledkem by měl být start produkce miniauta T03 v polském závodě Tychy, který osiří po ukončení starší generace spalovacího Fiatu 500. Dalším potenciálním místem pro výrobu čínských aut je turínská tradiční továrna Mirafiori.
MG Motor
Značka, patřící do koncernu SAIC, vybírá lokalitu pro evropskou továrnu podle nákladů na energie a pracovní sílu. Chce tak podpořit svou současnou pozici nejprodávanější čínské značky v Evropě. Jako o favoritovi se hovoří o britském komplexu Longbridge, který zůstal po ukončení původní evropské produkce vozů MG a zčásti byl rozprodán na bydlení.
A nejde dnes jenom o levná auta, ale asi mohu napsat i elektrická auta, protože ty baterie z Číny jsou dnes o několik let před tím, co umímé (technologie i kapacita hromadné výroby) vyrobit v Evropě.