Převzetí koncernu FCA, drženého italskými finančními skupinami, superkoncernem Stellantis, který má kořeny ve Francii, provázela nespokojenost a řada připomínek z italské strany, které čas nevyléčil, spíše naopak. V roce 2022 se totiž k moci dostala premiérka Meloniová, jejíž postoje jsou označovány za národovecké, populistické až ultrapravicové. A francouzský vliv v italských automobilkách Fiat a Maserati se jí stal vhodnou záminkou k sérii útoků, které podle Automotive News Europe vyvrcholily obviněním Stellantisu z preference francouzských zájmů před těmi italskými. Zrod skupiny také označila za „údajnou“ fúzi, která má maskovat převzetí Francií. Stellantis tepe také ministr průmyslu Adolfo Urso za to, že jej údajně řídí francouzská vláda. Zástupci superkoncernu naopak vládě dlouhodobě vyčítají slabou podporu elektromobility.
Velice choulostivou situaci vyhrotila lednová zpráva, která doslova nadzdvihla patriotické Italy. V prosinci 2023 se totiž poprvé za téměř sto let Fiat nestal nejprodávanější značkou v zemi, a aby byla pilulka ještě hořčejší, porazil ji německý Volkswagen. Ministr průmyslu se také tento týden nechal slyšet, že již několik měsíců pracuje na tom, aby do země přilákal další automobilku mimo koncern Stellantis. S největší pravděpodobností jde o čínskou automobilku Chery, která aktuálně zahajuje velkou evropskou ofenzivu a zvažuje vybudování evropského závodu. Aby situace byla ještě zamotanější, vláda počátkem února vyčlenila 950 milionů eur (24,2 miliardy eur) pro pobídky na nákup elektromobilů v rekordní výši až 13 750 eur (350 000 Kč) na auto.
To už byl dostatek důvodů, aby se do situace vložil osobně šéf Stellantisu Carlos Tavares a vydal smířlivé prohlášení, ve kterém potvrzuje pozoruhodný dřívější závazek, dohodnutý s italskou vládou, navýšit výrobu v Itálii z nynějších 750 000 na milion vozů ročně. A k tomu prý bude potřebovat výrobní kapacity, což je poznámka, mířící k obavám k uzavření problematických továren Mirafiori a Pomigliano. Jenže i v tomto prohlášení se skrývá pověstné čertovo kopýtko. Tavares totiž zmínil i vytvoření vhodných podmínek k dosažení tohoto cíle. Kromě očekávatelných prohlášení o rozvoji nabíjecí sítě pro elektromobily a nižších cenách energií však šéf Stellantisu dodal, že pokud by v zemi začala vyrábět jiná automobilka, cesta k milionu by se zkomplikovala. „Pokud pozveme další čínské automobilky, aby vyráběly v Evropě, myslíte, že to pomůže?“, položil Tavares otázku, jen zdánlivě řečnickou. Nyní je tedy míč na straně italské vlády.