Předpovědí o brzkém konci Tesly, která zažila několik mimořádně neúspěšných kvartálů v řadě, se najde spousta. Ne vždy jsou však vysloveny člověkem, který ještě vloni vedl čtvrtou největší automobilku světa. Carlos Tavares, který až do loňska šéfoval superkoncernu Stellantis, se podle Automotive News vyjádřil k budoucnosti Tesly a jednání jejího šéfa Elona Muska. A nebyla to ani za mák lichotivá slova.
Podle Tavarese totiž Musk udělal celou řadu chyb a především v posledních měsících v automobilce více nebyl, než byl, a to kvůli jiným aktivitám v čele s krátkým politickým angažmá po boku současného amerického prezidenta Trumpa. Hořké ovoce sklízí americká automobilka právě letos, kdy zažila bezprecedentně prudký propad tržeb i prodejů a ztratila o výsadní postavení na klíčovém čínském trhu.
Tesla má zastaralý výrobní program, zaostává v uvádění nových modelů, opakovaně neplní sliby a její šéf se za poslední dva roky kvůli svému chování a jednání stal vysoce toxickou osobou. Jeho přínos automobilce, kterou v minulé dekádě vybudoval z ničeho, je v současné době už spíše sporný. Přesto je mu vedení automobilky stále loajální, a přes odpor části investorů se jej snaží udržet v čele Tesly za každou cenu. I za cenu odměny ve výši bilionu dolarů (21 bilionů korun), kterou se pro Muska snaží zajistit někteří členové představenstva v čele s Robyn Denholmovou a jež mnohonásobně převyšuje kumulativní zisky automobilky za celou dobu její existence. Ta by měla Muska zavázat k plnění ambiciózních cílů, avšak je prý napsaná nejednoznačně a podle některých analýz by neměla být vyplacena.
Tavares Tesle předpověděl kolosální propad hodnoty, protože její aktuální tržní kapitalizace je údajně „stratosférická“ a absolutně neodpovídá velikosti ani výkonům firmy. Tavares si rovněž není jistý, že Tesla bude v roce 2035 ještě existovat, protože i přes svou inovativnost nedokáže držet krok s efektivními a rychle rostoucími čínskými značkami v čele s BYD, která je už nyní největším výrobcem elektromobilů světa, přičemž tento putovní titul přebrala právě Tesle. Musk by podle Tavarese mohl v nejbližších letech ztratit o automobilový průmysl zájem, nechat Teslu Teslou a vrhnout se na úplně jiné odvětví, ať už stavbu raket, roboty, umělou inteligenci nebo něco úplně jiného.

