Stellantis se vrací do sdružení ACEA. Přestává věřit elektromobilitě?

4
Stellantis se vrací do sdružení ACEA. Přestává věřit elektromobilitě?
Fotografie: ACEA
  • Superkoncern Stellantis ihned po odchodu Carlose Tavarese požádal o znovupřijetí do ACEA
  • Tuto lobbistickou skupinu opustil počátkem roku 2023 na Tavaresův pokyn
  • Možná to znamená změnu Stellantisu v elektromobilním kurzu

Sdružení evropských automobilových výrobců ACEA oficiálně oznámilo, že koncern Stellantis podal žádost o znovupřijetí. Té bude ochotně vyhověno a šéf Renaultu Luca de Meo, který je současně i prezidentem ACEA, se nechal slyšet, že v prostředí bezprecedentní krize konkurenceschopnosti a čekajících výzev zelené transformace je důležitější než kdy jindy, aby evropské automobilky stály při sobě. Mezi řádky přitom stojí, že rychlý a bezpodmínečný přechod na plnou elektromobilitu podle plánů EK, vzniklých na zeleném stole v úplně jiné době, je za současných podmínek nerealizovatelný a evropští výrobci aut, vystavení sílícím konkurenčním útokům státem dotovaných čínských automobilek, by za současné situace potřebovali od evropských orgánů spíše podporu než drakonické pokuty za nesplněné emisní limity.

V tomto duchu se také snaží zdejší výrobci aut na evropské orgány apelovat, dosud jim ale vyjednávací pozici komplikoval právě Stellantis, který do poslední chvíle Tavaresova působení mluvil zcela jinak a ambiciózní elektrifikační cíle plně podporoval. Právě rozdílný názor na plnění environmentálních cílů byl hlavním důvodem, proč Tavares osobně v červnu 2022 rozhodl, že Stellantis sdružení ACEA zkraje roku 2023 opustí, ačkoliv byl sám v letech 2018–2019 (tehdy ještě jako šéf PSA) jejím prezidentem. Zajímavé ovšem je, že ještě v květnu 2021 se Tavares přidával ke kritikům příliš rychlé elektrické transformace, lze tedy jen spekulovat, nakolik šlo o jeho osobní přesvědčení a nakolik o taktizování.

Vyjednávací pozice ACEA se odchodem Stellantisu každopádně výrazně oslabila a Tavares byl dokonce proti návrhu ACEA na odložení pokut za nesplněné emisní cíle. Nyní ovšem oba subjekty opět našly společnou řeč, což zřejmě znamená, že nové vedení Stellantisu a jeho akcionáři nesdílejí Tavaresovo nadšení pro rychlý přechod na čistou elektromobilitu, ať už skutečné, či předstírané. Ostatně ještě za Tavarese některé kroky uvnitř koncernu, například rozhodnutí do některých, čistě elektrických modelů dodatečně zastavět spalovací motory, naznačovaly, že napříč vedením nepanují na tuto problematiku právě shodné názory.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Mám takový příklad z praxe Stellantisu. Člověk dost blízký této společnosti, si koupil pluginhybrid na ježdění 25 km do práce. Nedovolili mu ho v bytovém domě nabíjet, tak ho prodal a koupil diesel. Takto přemýšlí Stellantis.
Jan Liška
Jan Liška
Já bych to shrnul asi tak, že strategie vedení Stellantisu je zcela nečitelná. Jinými slovy asi to, co píše Stanislav...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze