Podle nové tiskové zprávy evidující pokuty za překročení emisních limitů ze strany světových výrobců automobilů došlo u celé řady z nich k tučným platbám. Mezi největší plátce se zařadily značky Volkswagen a Jaguar Land Rover, které od roku 2020 zaplatily dohromady pokutu 552 milionů dolarů (lehce přes 13,1 miliardy Kč). Právě tento rok byl prvním, kdy se začalo trestat nedodržování emisních cílů. Zatímco sdružování emisí CO2 mezi výrobci a stále větší produkce elektromobilů v posledních letech tyto pokuty radikálně snížilo, další velký tlak bude příští rok, kdy se emisní cíle opět zpřísní. První firma (Volkswagen) v řeči konkrétních čísel zaplatila 100 milionů eur (v přepočtu 2,5 miliardy Kč) za nedodržení svého cíle pro rok 2020 o 0,75 gramu na jeden km. V říjnu 2021 byl pokutován koncern Jaguar Land Rover, který dle svého prohlášení musel zaplatit pokutu ve výši asi 35 milionů liber (v přepočtu 1,03 miliardy Kč) poté, co nedosáhl svého emisního cíle o zhruba 3 gramy na km.
Tim ale sankce nekončí. Mezi „hříšníky“ se řadí například i Suzuki, Subaru, Bentley, Lamborghini a McLaren. Třeba Suzuki podle údajů EU nedosáhlo svého cíle o 10,4 gramu na km, což znamená pokutu téměř 1 000 eur (25 300 Kč) za každé prodané vozidlo. Při 160 570 registracích, které se počítají do cíle, by tak pokuty činily nemalých 160 milionů eur (4 miliardy Kč). Konkurenční Subaru nesplnilo svůj cíl o 34 gramů na kilometr, což si vyžádalo enormní pokutu ve výši 3 230 eur (81 tisíc Kč) za každé prodané vozidlo. Při 16 176 registracích by pokuty činily asi 52 milionů eur (1,3 miliardy Kč). S rostoucí hmotností nových spalovacích modelů se navíc vytváří větší emise, což se týká hlavně kategorie vozidel SUV. Za nedodržení emisních cílů se platí pokuta 95 eur za každé vozidlo registrované v EU. Ta se navíc ročně vynásobí každým gramem emisí CO2 na jeden ujetý kilometr nad stanovený cíl.
Ale taky bych se nezlobil, kdyby nastal třeba dvou letý odklad na tyhle pokuty a začalo se to řešit až někdy od roku 2026-27, kdy budou mít v nabídce nejspíš levné EV.