Stamilionové pokuty za nedodržení emisních zákonů. Nejvíce platil Volkswagen

9
Stamilionové pokuty za nedodržení emisních zákonů. Nejvíce platil Volkswagen
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Mezi dalšími hříšníky je Subaru, Suzuki a také McLaren
  • S každým dalším rokem budou emisní limity přísnější
  • Největší pokutu platily firmy Volkswagen a Jaguar Land Rover

Podle nové tiskové zprávy evidující pokuty za překročení emisních limitů ze strany světových výrobců automobilů došlo u celé řady z nich k tučným platbám. Mezi největší plátce se zařadily značky Volkswagen a Jaguar Land Rover, které od roku 2020 zaplatily dohromady pokutu 552 milionů dolarů (lehce přes 13,1 miliardy Kč). Právě tento rok byl prvním, kdy se začalo trestat nedodržování emisních cílů. Zatímco sdružování emisí CO2 mezi výrobci a stále větší produkce elektromobilů v posledních letech tyto pokuty radikálně snížilo, další velký tlak bude příští rok, kdy se emisní cíle opět zpřísní. První firma (Volkswagen) v řeči konkrétních čísel zaplatila 100 milionů eur (v přepočtu 2,5 miliardy Kč) za nedodržení svého cíle pro rok 2020 o 0,75 gramu na jeden km. V říjnu 2021 byl pokutován koncern Jaguar Land Rover, který dle svého prohlášení musel zaplatit pokutu ve výši asi 35 milionů liber (v přepočtu 1,03 miliardy Kč) poté, co nedosáhl svého emisního cíle o zhruba 3 gramy na km.

Tim ale sankce nekončí. Mezi „hříšníky“ se řadí například i Suzuki, Subaru, Bentley, Lamborghini a McLaren. Třeba Suzuki podle údajů EU nedosáhlo svého cíle o 10,4 gramu na km, což znamená pokutu téměř 1 000 eur (25 300 Kč) za každé prodané vozidlo. Při 160 570 registracích, které se počítají do cíle, by tak pokuty činily nemalých 160 milionů eur (4 miliardy Kč). Konkurenční Subaru nesplnilo svůj cíl o 34 gramů na kilometr, což si vyžádalo enormní pokutu ve výši 3 230 eur (81 tisíc Kč) za každé prodané vozidlo. Při 16 176 registracích by pokuty činily asi 52 milionů eur (1,3 miliardy Kč). S rostoucí hmotností nových spalovacích modelů se navíc vytváří větší emise, což se týká hlavně kategorie vozidel SUV. Za nedodržení emisních cílů se platí pokuta 95 eur za každé vozidlo registrované v EU. Ta se navíc ročně vynásobí každým gramem emisí CO2 na jeden ujetý kilometr nad stanovený cíl.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Pro VW je tahle pokuta srandovní. Jen Polsko nabízí do konce dekády 350 milionů eur, jako dotaci pro VW na postavení továrny pro materiál na baterie. Podobných dotací dostává VW několik.
Kryštof Dostál
Kryštof Dostál
Pěkně si ničíme automobilový průmysl. Ač jsem zastáncem elektromobility, tak tohle je absurdní.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Když jsem si od oka přepočetl počet prodaných aut v Evropě na výši pokuty u koncernu VW, tak jestli se nepletu, je částka na jedno prodané auto docela zanedbatelná. V roce 2025 už ale musí výrazně snížit ceny EV, to je můj úsudek. Tam by ta pokuta na jedno prodané auto už byla zase vysoká, když se ten limit o tolik posune dolů.

Ale taky bych se nezlobil, kdyby nastal třeba dvou letý odklad na tyhle pokuty a začalo se to řešit až někdy od roku 2026-27, kdy budou mít v nabídce nejspíš levné EV.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze