Klub skeptiků se rozšiřuje. Nejdříve se nechal se svým střízlivým hodnocením slyšet šéf největší automobilky světa Akio Toyoda, po něm zazněla zdravá skepse z úst hlavy světové trojky, mocného Daimleru, Oly Källeniuse a nejnověji se ozval další boss automobilového průmyslu, který šéfuje pro změnu čtvrté největší automobilce světa. V tuto chvíli chybí už jen zástupce čísla dvě, Herbert Diess z Volkswagenu.
Někdejšímu šéfovi Peugeotu, nyní celého koncernu Stellantis, Carlosu Tavaresovi, leží ekonomové celého světa u nohou, protože dokázal rychle změnit předluženou firmu v prosperujícího dravce, pohlcujícího jednoho tradičního konkurenta za druhým (Opel, Fiat). Zjevně tedy umí počítat, a proto mají jeho slova obzvláštní váhu. Každý ze jmenovaných pánů má sice trochu jiné motivy, ale jejich prohlášení se víceméně shodují. Pokud budeme nadále nutit automobilky elektrifikovat současným tempem, povede to k vážným důsledkům. Nejen ekonomickým, ale i sociálním. A právě Tavares dodal, že to na životní prostředí bude mít přesně opačný účinek, než environmentalisté doufají.
Na první pohled možná překvapivé prohlášení má hluboký logický důvod. Elektromobily jsou zatím drahé a naprostá většina motoristů si je nemůže dovolit. Nové spalovací auto totiž v Evropě koupíte za 10 000 eur (255 000 Kč), jenže použitelný elektromobil začíná na dvoj- až trojnásobku. A ti, kdo na něj zatím nedosáhnou, nebo mají důvodné obavy o budoucí servisní či amortizační náklady, budou prostě dál jezdit svým starým, méně ekologickým automobilem na fosilní paliva, místo aby jej jako dosud odstavili či sešrotovali a koupili si levné nové auto s nižšími škodlivými emisemi. A výsledkem bude nikoliv pokles, ale naopak navýšení uhlíkových emisí.
Tavares nezapomněl ani na sociální aspekt. Automobilky, donucené k příliš rychlé elektrifikaci, se budou snažit prodávat už jen výnosnější, dražší modely (jako to udělal třeba Ford v USA). Jenže těch se zkrátka nevyrobí tolik, což povede k omezování výrobních kapacit a rychlému propouštění desetitisíců zaměstnanců v každé automobilce z výroby i vývoje.
Pokud úřady v Evropě, USA, Japonsku a Číně, které patří k lídrům elektrifikace, přeci jen donutí své automobilky prodávat na svém území výhradně elektrická auta, povede to navíc k prohloubení sociálních rozdílů ve světě. A jediným efektem bude, že spalovací auta se začnou o to více vyvážet do ostatních zemí s méně přísnými emisními regulacemi. Čili se problém místo vyřešení jen přesune jinam. Před tímto efektem už varoval v srpnu 2020 i Bill Gates ve spolupráci s Konferencí OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD). Aby měla elektrifikace smysl, musí být dostupná pro každého na celém světě stejně. Jinak ve výsledném závodě nebudou žádní vítězové, jen poražení. Bohužel důležití hráči z druhé strany hřiště zatím nechtějí těmto argumentům moc naslouchat.
Nějak tomu nerozumím. Máme tu nějaký počet automobilů a nějaký počet elektromobilů. A lidé místo aby přecházeli na elektromobily mají své spalováky držet déle. Jak tedy dojde k tomu navýšení emisí? To jako lidé budou najednou držet dva ojeté spalováky na jednoho řidiče místo aby si koupili elektromobil? Z mého pohledu bude maximálně přechod na elektromobily pozdržen než budou ojetiny tak staré, že už po nich neštěkne ani pes. Tzn. emise budou tak maximálně stagnovat. A až lidi omrzí jezdit ve starých křápech, tak už nebudou mít na výběr mezi spalovákem a elektromobilem.
A kdo je k tomu nutí? Ať vyrábí levné spalováky a platí pokuty a jsou v pohodě, nikdo je k ničemu nenutí. Nebo ať přijdou s palivem, keré neprodukuje NOx a je to. Možná myslí vážným důsledkem to, že nebudou ročně vydělávat desítky miliard ročně nebo brát stomilionové roční platy apod....