Tradiční automobilky investovaly do vývoje spalovacích motorů miliardy dolarů a jejich příliš rychlé, direktivní odstraňování jim způsobuje velké finanční ztráty. Nemluvě o tom, že to může uvrhnout do problémů i celé ekonomiky, z velké části postavené na automobilovém průmyslu, a také chudší obyvatele, závislé na individuální mobilitě. Proto by neměly být postupy ke snižování emisí skleníkových plynů hnané do takových extrémů, jako je úplný zákaz spalovacích motorů, příliš rychle. To je zhruba stanovisko, které (soukromě) zastává šéf Toyoty Akio Toyoda a za které byl okamžitě pranýřován nejen svými vlastními akcionáři, ale i zelenými médii po celém světě. Jenže se ukazuje, že s takovým názorem není sám.
Na summitu Financial Times prohlásil podle insideevs.com šéf Daimleru Ola Källenius, že jeho automobilka už sice nebude dále investovat do spalovacích motorů, ale zároveň se jich také nezbaví předčasně. Investice do tohoto oboru jsou prý totiž sice minulostí, jenže to neznamená, že je není třeba splácet, neboli amortizovat. Až po dokončení amortizace se výdělky stanou ziskem, dříve ne. Nezapomněl také s mírnou ironií dodat, že pokud se automobilka vzdá hlavního zdroje zisků, měl by ho zastoupit jiný, například v podobě uhlíkových kreditů. Přinejmenším do doby, než si zase najde jiný způsob obživy, například prodávat znovu automobily.
Källenius zřejmě očekává, že přechod k elektromobilitě nastane přirozeně, bez direktivních zásahů. Jeho společnost je každopádně připravená plnit budoucí, drakonickou emisní normu Euro 7 i se spalovacími motory. Nikoliv novými, ale úpravou těch stávajících. A až bude jednoho dne levnější postavit a prodat elektromobil, než auto s „čistým“ spalovacím motorem, Mercedes na to bude připraven. A to přesto, že s přípravou čistých elektromobilů dlouho váhal.
Konečně zaznělo to, co všichni vědí, ale nikdo si to v dnešní době netroufne oficiálně říct nahlas: Že při přechodu na zelenou mobilitu nelze překročit nejen fyzikální, ale ani ekonomické zákonitosti. A chtít po automobilkách, aby kromě desítek miliard, investovaných do urychleného vývoje elektromobility, odepsaly další desítky miliard, investovaných do vývoje a výroby spalovacích motorů, trochu zavání stachanovštinou. A ta by mohla ohrozit stabilitu tradičních výrobců. Jen pro představu, pouze Daimler přímo zaměstnává 300 000 lidí, jen za loňský rok odvedl na daních 4,7 miliardy eur (120 mld Kč) a řádově více proinvestoval. Stejně jako Toyoda, chce i Källenius diskutovat také o tom, zda vynucené přijetí urychlené výroby elektromobilů pomůže individuální mobilitě, nebo ji naopak ohrozí. V dobách, kdy si spousta chudších lidí stále nemůže dovolit ani ten nejlevnější nový elektromobil a nákup ojetého provázejí rizika brzké nutnosti likvidační investice do nové baterie, je to zcela relevantní otázka.
a k tomu zbytku jakákoliv ztráta automobilky znamená dvojnásobnou ztrátu zákazníků... nebo si myslíte že se automobilka zahojí tištěním vlastních peněz? A tohle všechno by mělo být napočítáno do nákladů na tu "revoluci", nejen automobilky budou krvácet...