Další rebel: Nechme spalovací motory dožít v klidu

Šéf Mercedesu nesouhlasí s jejich rychlým zákazem
8
Další rebel: Nechme spalovací motory dožít v klidu
Fotografie: Daimler
  • Akio Toyoda není ve své skepsi vůči překotnému zavádění elektromobility osamělý
  • Ani dalším firmám se nelíbí zmařené investice do spalovacích motorů
  • Šéf Mercedesu chce diskutovat o alternativních cestách

Tradiční automobilky investovaly do vývoje spalovacích motorů miliardy dolarů a jejich příliš rychlé, direktivní odstraňování jim způsobuje velké finanční ztráty. Nemluvě o tom, že to může uvrhnout do problémů i celé ekonomiky, z velké části postavené na automobilovém průmyslu, a také chudší obyvatele, závislé na individuální mobilitě. Proto by neměly být postupy ke snižování emisí skleníkových plynů hnané do takových extrémů, jako je úplný zákaz spalovacích motorů, příliš rychle. To je zhruba stanovisko, které (soukromě) zastává šéf Toyoty Akio Toyoda a za které byl okamžitě pranýřován nejen svými vlastními akcionáři, ale i zelenými médii po celém světě. Jenže se ukazuje, že s takovým názorem není sám.

Na summitu Financial Times prohlásil podle insideevs.com šéf Daimleru Ola Källenius, že jeho automobilka už sice nebude dále investovat do spalovacích motorů, ale zároveň se jich také nezbaví předčasně. Investice do tohoto oboru jsou prý totiž sice minulostí, jenže to neznamená, že je není třeba splácet, neboli amortizovat. Až po dokončení amortizace se výdělky stanou ziskem, dříve ne. Nezapomněl také s mírnou ironií dodat, že pokud se automobilka vzdá hlavního zdroje zisků, měl by ho zastoupit jiný, například v podobě uhlíkových kreditů. Přinejmenším do doby, než si zase najde jiný způsob obživy, například prodávat znovu automobily.

Ola Källenius
Šéf Mercedesu Källenius chce prodávat spalovací motory i nadále

Källenius zřejmě očekává, že přechod k elektromobilitě nastane přirozeně, bez direktivních zásahů. Jeho společnost je každopádně připravená plnit budoucí, drakonickou emisní normu Euro 7 i se spalovacími motory. Nikoliv novými, ale úpravou těch stávajících. A až bude jednoho dne levnější postavit a prodat elektromobil, než auto s „čistým“ spalovacím motorem, Mercedes na to bude připraven. A to přesto, že s přípravou čistých elektromobilů dlouho váhal.

Konečně zaznělo to, co všichni vědí, ale nikdo si to v dnešní době netroufne oficiálně říct nahlas: Že při přechodu na zelenou mobilitu nelze překročit nejen fyzikální, ale ani ekonomické zákonitosti. A chtít po automobilkách, aby kromě desítek miliard, investovaných do urychleného vývoje elektromobility, odepsaly další desítky miliard, investovaných do vývoje a výroby spalovacích motorů, trochu zavání stachanovštinou. A ta by mohla ohrozit stabilitu tradičních výrobců. Jen pro představu, pouze Daimler přímo zaměstnává 300 000 lidí, jen za loňský rok odvedl na daních 4,7 miliardy eur (120 mld Kč) a řádově více proinvestoval. Stejně jako Toyoda, chce i Källenius diskutovat také o tom, zda vynucené přijetí urychlené výroby elektromobilů pomůže individuální mobilitě, nebo ji naopak ohrozí. V dobách, kdy si spousta chudších lidí stále nemůže dovolit ani ten nejlevnější nový elektromobil a nákup ojetého provázejí rizika brzké nutnosti likvidační investice do nové baterie, je to zcela relevantní otázka.

Diskuze ke článku
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Ten konec článku je něco o čem je třeba diskutovat.Baterie v ,,jetém'" EV s najezdem cca 25-75 tis.km určitě nepotřebuje výměnu!! Osobně jsem jen jedenkrát zatím viděl EV s vyšším najezdem jednou Bmw i3 se180tis.km a Teslu s 280tisici.Je třeba si uvědomit že nebude dlouho trvat a baterie bude stát MÉNĚ!! než obdobná oprava na fosilu. Jen otázka času.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
už jsem na to upozorňoval minule, ale koukám že se tu snažíte protlačit svojí alternativní realitu za každou cenu... Akio Toyoda byl opravdu pranýřován zelenými elektro médii po celém světě, ale na valné hromadě akcionářů byly výtky v menšině a usnesení valné hromady akcionářů Toyoty vyznělo ve prospěch širšího portfolia než jen BEV, podpořili pokračování spalovacího odvětví, a to nejen konvenčního ale též vodíku (u něj nejen články, ale i přímé spalování vodíku)... nemusíte se přidávat k pranýřování jen díky stádnosti a zaslepenému přepisování zahraničních plátků :-(

a k tomu zbytku jakákoliv ztráta automobilky znamená dvojnásobnou ztrátu zákazníků... nebo si myslíte že se automobilka zahojí tištěním vlastních peněz? A tohle všechno by mělo být napočítáno do nákladů na tu "revoluci", nejen automobilky budou krvácet...
Michael Pertl
Michael Pertl
Tragedie starého Říma

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze