Mercedes zatáhl za záchrannou brzdu, obnovuje vývoj spalovacích modelů

8
Mercedes zatáhl za záchrannou brzdu, obnovuje vývoj spalovacích modelů
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Mercedes přehodnotil plán od roku 2030 prodávat pouze čisté elektromobily
  • Důvodem je váznoucí poptávka i odbyt, způsobené celou řadou faktorů
  • Automobilka bude zatím pokračovat v obnovování nabídky spalovacích modelů

Mercedes-Benz zveřejnil výroční zprávu za rok 2023, která je sice velmi optimistická, ale má i jeden překvapivý bod. Prodeje čistě bateriových elektromobilů BEV totiž nerostou podle původních odhadů a proto byla automobilka donucena přehodnotit záměr ukončit do roku 2030 výrobu a prodej spalovacích motorů. A nejen to; dojde na další obnovení nabídky spalovacích modelů. Pokračuje tedy vývoj, byť v tuto chvíli nevíme, jak velké modernizace ještě přijdou. Ani zda se původní záměr jen posune ke kritickému roku 2035, kdy má být v nejdůležitějších regionech zakázán prodej vozidel s pozitivní bilancí lokálních emisí. Podobné hlasy se totiž už nějakou dobu ozývají i z jiných automobilek a na příslušné autority bude zřejmě vyvíjen tlak, aby datum finálního zákazu rovněž odložily.

O jak velký propad jde, svědčí aktualizovaný odhad, že v roce 2030, tedy v době, kdy měly třícípé spalovací modely definitivně zmizet, bude koncern prodávat až 50 % všech elektrifikovaných modelů, tedy také hybridů. Rozsah dosavadních investic do plně elektrických modelů každopádně neodpovídá aktuální poptávce a momentálně to dokonce vypadá, že prodeje za první čtvrtletí 2024 budou o něco horší, než ve stejném období roku 2023. Zřejmě poklesnou i marže v divizi osobních vozidel, a to z loňských 12,6 % na letošních 10–12 %. Bude tak pokračovat trend z loňského roku, kdy stouply tržby, ale klesly zisky. A to přesto, že společnost zdražila své automobily v průměru o dvě procenta.

Příčin tohoto stavu je celá řada, počínaje ekonomickými problémy kvůli válce na Ukrajině, přes obchodní napětí mezi Čínou na jedné straně a Evropskou unií i USA na straně druhé, až po problémy v subdodávkách dílů, způsobené krizí v Rudém moři. Zákazníci si také stěžují na pomalý vznik nabíjecí infrastruktury a stále vysoké ceny elektromobilů.

Diskuze ke článku
Tomas Kot
Tomas Kot
Mozna je to i proto, ze ty auta jsou hnusny/blby/malou baterku/prodejci je bojkotuji ci cokoliv dalsiho. Proc musi byt S na benzin krasne a EQS jak ze scifi z roku 1980?!?
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Jo, dopadá to na nás na všechny.
Přemysl Oráč
Přemysl Oráč
16.2.2024 " Německo: dlouhý nos na skeptiky, prodeje elektromobilů rostou i bez dotací "
21.2.2024 " Elektrické Volvo EX30 bere Česko útokem. Víme, kolik se jich prodalo"
23.2.2024 " Mercedes zatáhl za záchrannou brzdu, obnovuje vývoj spalovacích modelů "
To je fofr :D
Josef L
Josef L
Přece si nemohli manažeři MB myslet, že trh s elektromobily, které odmítá 90% lidí je neomezený a budou prodávat auta za 2-4 mil. Kč i lidem, co dnes jezdí MHD. I průměrný Němec nedá víc jak 35000 EUR za auto.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze