Podle insideevs.com má šéf Mercedesu Ola Källenius hned dva důvody k optimismu. Nejen, že dostal v podobě nového Mercedesu EQS účinnou zbraň na Teslu Model S, ale navíc se pochlubil i další, velmi dobrou zprávou. Podle ekonomických propočtů by totiž měl luxusní elektromobil generovat zisk od prvního dne. Což je mnohem důležitější informace, než se na první pohled možná zdá.
Těžko soudit, jakým výpočtem k tomuto smělému tvrzení lidé z Mercedesu dospěli, protože vývoj vůbec prvního luxusního osobního elektromobilu v dějinách značky jistě nebyl levný a vůz by měl zároveň vydělat na svého nástupce. Těžko se také při dnešních kolísavých cenách vstupních surovin predikují ceny baterií jako nejdražší součásti. Pokud ale výpočty Stuttgartu klapnou, je to dobrá zpráva pro celý automobilový svět. Bude to totiž znamenat, že lze i za současných podmínek počátečními menšími sériemi drahých modelů finančně podepřít pozdější masovou produkci těch levnějších. Čili že aspoň některá z klasických ekonomických schémat období fosilní mobility fungují i nadále a tradiční automobilky budou schopné efektivně plánovat výrobu i v nových časech. A splnit cíle o dosažení uhlíkové neutrality, což pro ně bude otázkou žití či nežití. Konkrétně Mercedes jej plánuje na rok 2039, ovšem úřady stále tlačí na urychlení.
Zajímavé je i porovnání se spalovacím ekvivalentem, Mercedesem S. Ten je ziskovější, a to jak na každé vyrobené jednotce, tak i celkově díky násobným počtům prodaných kusů (aspoň zpočátku). Hodně mu také pomáhají úspory díky sdíleným technologiemi s jinými (zpravidla levnějšími) modely. Takové možnosti EQS ze začátku nemá. Pořízení baterie je navíc ve srovnání s výrobou spalovacího motoru zatím stále velmi drahé a zatím není moc možností, jak cenu snížit. Tady nepomáhají ani množstevní slevy, výrobci baterií se zcela vyčerpanými produkčními kapacitami totiž nic takového poskytovat nemusejí, aspoň tedy ne ve větší míře. O to cennější je předpoklad, že elektromobil bude generovat zisk, jaký Källenius označill jako „přiměřený“.
Technické parametry Mercedes-Benz EQS 450+
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm |
Baterie | 112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 733 km |
Cena od | 3 213 760 Kč |
Technické parametry Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 615 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 385 kW, 523 koní, točivý moment: 855 Nm |
Baterie | 112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,5 kWh / 100 km, dojezd: 664 km |
Cena od | 4 233 790 Kč |