Šéf Mercedesu: EQS bude ziskový od prvního dne

3
Šéf Mercedesu: EQS bude ziskový od prvního dne
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Mercedes plánuje dosáhnout v roce 2039 uhlíkové neutrality
  • Model EQS by měl otevřít cestu levnějším a masovějším typům
  • Základní cena se očekává kolem 100 000 eur (2 600 000 Kč)

Podle insideevs.com má šéf Mercedesu Ola Källenius hned dva důvody k optimismu. Nejen, že dostal v podobě nového Mercedesu EQS účinnou zbraň na Teslu Model S, ale navíc se pochlubil i další, velmi dobrou zprávou. Podle ekonomických propočtů by totiž měl luxusní elektromobil generovat zisk od prvního dne. Což je mnohem důležitější informace, než se na první pohled možná zdá.

Těžko soudit, jakým výpočtem k tomuto smělému tvrzení lidé z Mercedesu dospěli, protože vývoj vůbec prvního luxusního osobního elektromobilu v dějinách značky jistě nebyl levný a vůz by měl zároveň vydělat na svého nástupce. Těžko se také při dnešních kolísavých cenách vstupních surovin predikují ceny baterií jako nejdražší součásti. Pokud ale výpočty Stuttgartu klapnou, je to dobrá zpráva pro celý automobilový svět. Bude to totiž znamenat, že lze i za současných podmínek počátečními menšími sériemi drahých modelů finančně podepřít pozdější masovou produkci těch levnějších. Čili že aspoň některá z klasických ekonomických schémat období fosilní mobility fungují i nadále a tradiční automobilky budou schopné efektivně plánovat výrobu i v nových časech. A splnit cíle o dosažení uhlíkové neutrality, což pro ně bude otázkou žití či nežití. Konkrétně Mercedes jej plánuje na rok 2039, ovšem úřady stále tlačí na urychlení.

Zajímavé je i porovnání se spalovacím ekvivalentem, Mercedesem S. Ten je ziskovější, a to jak na každé vyrobené jednotce, tak i celkově díky násobným počtům prodaných kusů (aspoň zpočátku). Hodně mu také pomáhají úspory díky sdíleným technologiemi s jinými (zpravidla levnějšími) modely. Takové možnosti EQS ze začátku nemá. Pořízení baterie je navíc ve srovnání s výrobou spalovacího motoru zatím stále velmi drahé a zatím není moc možností, jak cenu snížit. Tady nepomáhají ani množstevní slevy, výrobci baterií se zcela vyčerpanými produkčními kapacitami totiž nic takového poskytovat nemusejí, aspoň tedy ne ve větší míře. O to cennější je předpoklad, že elektromobil bude generovat zisk, jaký Källenius označill jako „přiměřený“.

Technické parametry Mercedes-Benz EQS EQS 450+

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm
Baterie? (107,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 770 km
Cena od

Technické parametry Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC+

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 585 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon385 kW, 524 koní, točivý moment: 855 Nm
Baterie? (107,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,4 kWh / 100 km, dojezd: 770 km
Cena od
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
To je fajn, že v Mercedesu umí někdo kupecké počty a bude z toho zisk :)
Mario Kovačič
Mario Kovačič
No az čas ukáže či je to realita alebo vlhký sen. Skôr sa obávam že to druhé. Mám pocit že sa skôr spoliehajú na silu značky a ze to bude pre ľudí dostatočný dôvod na kúpu. Že aj keď bude cena akákoľvek a nič navyše oproti konkurencii neponúknu ľudia to proste kúpia. Tá ich posledná konferencia o smerovaní automobilky do budúcnosti to jasne dokázala. Bola to kopa blbosi nereálnych sľubov a čistého ničím nepodloženého optimizmu. Aj gigant ako VW priznal že nedokážu zarábať od začiatku na elektromobiloch a najskôr musia do toho naliať kopu peňazí než toho budú schopní. Ale možno Mercedes vie niečo nevie celý svet alebo majú kúzelníka ktorý to mávnutím prútika vyrieši.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze