Luxusní elektrický sedan Mercedes EQS jsme poprvé vyzkoušeli v silnější verzi 580 4Matic ale v létě. Tehdy nás překvapil svou efektivitou. Když jsme později se slabší a úspornější verzí 450 dělali na podzim český rekord, také se s lehkou nohou podařilo dosáhnout výborného výsledku. Jak si ale vede v zimě a při jízdě na horní hranici českých rychlostních limitů? Jak vychází teoretický dojezd v různých režimech? Na to jsme se zaměřili v tomto testu.
Technické parametry Mercedes-Benz EQS 450+
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm |
Baterie | 112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 733 km |
Cena od | 3 213 760 Kč |
Mercedes EQS 450+ má baterii o celkové kapacitě 112 kWh a z toho využitelných je 107,8 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 15,7 až 20,4 kWh/100 km, což spolu s velikostí baterie zajišťuje teoretický dojezd až 781 kilometrů dle stejného cyklu. Cena startuje na 3 085 500 Kč včetně DPH. Testovaný kus měl ovšem příplatkovou výbavu, ve které jen multimediální systém MBUX Hyperscreen cenu navýšil o 233 133 Kč. Cena tohoto vozu se tedy vyšplhala na 3 685 637 Kč.
Palubní počítač Mercedesu EQS 450+ ukázal spotřebu 21,2 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Mercedesu EQS 450+ ukázal spotřebu 21,2 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 8 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 19,4 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 22,9 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na 29,1 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 27 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 264,8 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Test probíhal v běžných teplotách české zimy v posledních letech, které se pohybovaly od cca 3 do 9 °C. Tyto teploty navýšily zejména městskou spotřebu při krátkých trasách, kdy se spotřebuje více energie na vytopení studeného auta. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to byla přibližně pětina, tedy 54 kilometrů a spotřeba tam vyšla na 28,7 kWh/100 km podle palubního počítače. Jsem ovšem přesvědčený, že v ideálních teplotách by tam byla spotřeba naopak nejnižší. Zbytek tvořily dálnice a okresky v podobném poměru, ale s mírnou převahou dálnic. Palubní počítač ukázal za celý test 23,6 kWh/100 km. Celkem Mercedes EQS 450+ odebral 71,4 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 26,96 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 54 km) | 28,7 kWh/100 km | 375 km |
Mimo město (90 km/h) | 19,35 kWh/100 km | 557 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 22,85 kWh/100 km | 471 km |
Dálnice (130 km/h) | 29,1 kWh/100 km | 370 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 21,2 kWh/100 km | 508 km |
Celý test (264,8 km) podle nabíjení | 26,96 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 8 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 3 až 9 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 107,8 kWh.
Komentář autora:
Že se Mercedes EQS povedl a jde o jeden z nejefektivnějších elektromobilů, o tom není pochyb. Je vidět, že konstruktéři řešili různé aspekty od efektivity pohonu až po aerodynamiku. Oceňuji i možnost regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem, kterými lze vybírat mezi neutrálním plachtěním a dvěma stupni rekuperace.
V nižších teplotách je ale znát navýšení spotřeby. Zejména krátké jízdy po městě výrazně navyšovaly spotřebu. Ve městě se sice topení vzhledem k pomalé jízdě na spotřebě projeví nejvíce, ale i ostatní hodnoty by v ideálních teplotách byly nižší. Je to i tím, že Mercedes EQS je opravdu velké auto a vytápět tak velký interiér si samozřejmě vyžádá více energie a i s tepelným čerpadlem a propracovaným termo-managementem se to na spotřebě projeví.
S Mercedesem EQS jsme ujeli 853 kilometrů na jedno nabití – Vytvořili jsme 3 rekordy padly během jedné jízdy
Na druhou stranu je ale třeba dodat, že v tomto případě se jedná o předsériový vůz, který by se měl dočkat ještě nějakých aktualizací softwaru. A právě tyto aktualizace u elektromobilů často vylepší právě zimní spotřebu. Pokud se to podaří, určitě rádi uděláme stejný test v příznivějších teplotách a případně pak i v zimních. Nicméně ani tyto naměřené hodnoty nejsou špatné, byť uznávám, že jsem od EQS čekal o něco lepší čísla.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
A ano, pokud nějaké EV dobije stejnou porci kWh za 19 a jiné za 35 při stejných podmínkách, pak jde o skoro 100% nárust a souhlasím, že to je zásadní rozdíl. Opět ale je potřeba zohlednit i spotřebu.
Já bych tu cenu řešil, když už jsem za auto dal takové peníze, tak se mi prostě nechce platit další horentní sumy za nabíjení :) Ale neberu samozřejmě nikomu jeho názor..
Bydlím v paneláku a jsem tedy odkázán na veřejné nabíječky. A i to byl důvod, proč jsem pořídil S 85D, abych nemusel řešit obsazené nabíječky, jelikož mám blízko Supercharger. Je ale fakt, že ho využívám zřídka, většinou se dostanu na nějaké to veřejné AC bez problémů. Teslu Model 3 LR jsem měl půjčenou, než jsem pořídil Sko a rozdíl v rychlosti nabíjení je propastný samozřejmě ve prospěch trojky.
Je ještě jeden faktor, který bude z dlouhodobějšího hlediska zásadní a který jste už nakousl, a to bude míra degradace takto rychle nabíjené baterie, to ale ukáže až čas.