Jaká je reálná zimní spotřeba elektromobilu Mercedesu EQS v běžném provozu?
test

Jaká je reálná zimní spotřeba elektromobilu Mercedesu EQS v běžném provozu?

Zaostřeno na spotřebu
19

Mercedes EQS je zkonstruovaný s cílem dosažení maximální efektivity a v kombinaci s velkou baterií je to opravdu dojezdový rekordman. Díky naší podzimní jízdě je držitelem českého rekordu v dojezdu elektromobilem. Jak si ale vede v běžném provozu za běžných teplot české zimy?

Luxusní elektrický sedan Mercedes EQS jsme poprvé vyzkoušeli v silnější verzi 580 4Matic ale v létě. Tehdy nás překvapil svou efektivitou. Když jsme později se slabší a úspornější verzí 450 dělali na podzim český rekord, také se s lehkou nohou podařilo dosáhnout výborného výsledku. Jak si ale vede v zimě a při jízdě na horní hranici českých rychlostních limitů? Jak vychází teoretický dojezd v různých režimech? Na to jsme se zaměřili v tomto testu.

Technické parametry Mercedes-Benz EQS 450+

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm
Baterie112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 733 km
Cena od3 213 760 Kč

Mercedes EQS 450+ má baterii o celkové kapacitě 112 kWh a z toho využitelných je 107,8 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 15,7 až 20,4 kWh/100 km, což spolu s velikostí baterie zajišťuje teoretický dojezd až 781 kilometrů dle stejného cyklu. Cena startuje na 3 085 500 Kč včetně DPH. Testovaný kus měl ovšem příplatkovou výbavu, ve které jen multimediální systém MBUX Hyperscreen cenu navýšil o 233 133 Kč. Cena tohoto vozu se tedy vyšplhala na 3 685 637 Kč.

Palubní počítač Mercedesu EQS 450+ ukázal spotřebu 21,2 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Mercedesu EQS 450+ ukázal spotřebu 21,2 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 8 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 19,4 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 22,9 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na 29,1 kWh/100 km.

Reálná spotřeba vyšla na 27 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 264,8 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Test probíhal v běžných teplotách české zimy v posledních letech, které se pohybovaly od cca 3 do 9 °C. Tyto teploty navýšily zejména městskou spotřebu při krátkých trasách, kdy se spotřebuje více energie na vytopení studeného auta. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to byla přibližně pětina, tedy 54 kilometrů a spotřeba tam vyšla na 28,7 kWh/100 km podle palubního počítače. Jsem ovšem přesvědčený, že v ideálních teplotách by tam byla spotřeba naopak nejnižší. Zbytek tvořily dálnice a okresky v podobném poměru, ale s mírnou převahou dálnic. Palubní počítač ukázal za celý test 23,6 kWh/100 km. Celkem Mercedes EQS 450+ odebral 71,4 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 26,96 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 54 km) 28,7 kWh/100 km 375 km
Mimo město (90 km/h) 19,35 kWh/100 km 557 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 22,85 kWh/100 km 471 km
Dálnice (130 km/h) 29,1 kWh/100 km 370 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 21,2 kWh/100 km 508 km
Celý test (264,8 km) podle nabíjení 26,96 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 8 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 3 až 9 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 107,8 kWh.

Komentář autora:

Že se Mercedes EQS povedl a jde o jeden z nejefektivnějších elektromobilů, o tom není pochyb. Je vidět, že konstruktéři řešili různé aspekty od efektivity pohonu až po aerodynamiku. Oceňuji i možnost regulace rekuperace pomocí pádel pod volantem, kterými lze vybírat mezi neutrálním plachtěním a dvěma stupni rekuperace.

V nižších teplotách je ale znát navýšení spotřeby. Zejména krátké jízdy po městě výrazně navyšovaly spotřebu. Ve městě se sice topení vzhledem k pomalé jízdě na spotřebě projeví nejvíce, ale i ostatní hodnoty by v ideálních teplotách byly nižší. Je to i tím, že Mercedes EQS je opravdu velké auto a vytápět tak velký interiér si samozřejmě vyžádá více energie a i s tepelným čerpadlem a propracovaným termo-managementem se to na spotřebě projeví.

S Mercedesem EQS jsme ujeli 853 kilometrů na jedno nabití – Vytvořili jsme 3 rekordy padly během jedné jízdy

Na druhou stranu je ale třeba dodat, že v tomto případě se jedná o předsériový vůz, který by se měl dočkat ještě nějakých aktualizací softwaru. A právě tyto aktualizace u elektromobilů často vylepší právě zimní spotřebu. Pokud se to podaří, určitě rádi uděláme stejný test v příznivějších teplotách a případně pak i v zimních. Nicméně ani tyto naměřené hodnoty nejsou špatné, byť uznávám, že jsem od EQS čekal o něco lepší čísla.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

mercedes-benz-eqs
Klady
  • možnost ovládání rekuperace pádly pod volantem
  • výborná aerodynamika
  • efektivní pohon
Zápory
  • velký vliv nižší vnější teploty na spotřebu
Diskuze ke článku
Alois Kácovský
Alois Kácovský
Obávám se, že s tou spotřebou toho už moc udělat nepůjde. Většina moderních elektromobilů má celkem dobře vyřešenou aerodyniku a dostávají se na fyzikální limity, které nepřekonáme. Rozdíly budou minimální v rozsahu jednotky kWh a to zas takovou roli nehraje. Takže důležitá na dlouhých trasách bude rychlost nabíjení a rovněž velikost baterie (do okamžiku, než jí mustíte nabíjet). A pro mne je osobně příjemnější pár krátkých zastávek třeba 15 minut každých 200km, než jedna dlouhá za 400km, takže ani menší baterie, která se rychle dobije, není takový problém. No a pak je problém ta infrastruktura - třeba když auto umí nabíjet 200kW a nabíječka jen 50kW.
Jan Odvarka
Jan Odvarka
Skvělé auto. Kdo si ho koupí neřeší spotřebu.
Roman Placer
Roman Placer
Naposledy upraveno: 22. 2. 2022 13:56
Taycan a E-tron GT mají stejný tech základ, čili se budou chovat hodně podobně. Byl tam kladen velký důraz právě na rychlost nabíjení a je fakt, že těmto EV se dnes máloco vyrovná. Též je ale třeba se dívat na spotřebu a cenu. A v tomto ohledu bude více bodovat ta Tesla. Ve výsledku pak může Tesla dobíjet stejný nebo i větší dojezd v km za jednotku času.
A ano, pokud nějaké EV dobije stejnou porci kWh za 19 a jiné za 35 při stejných podmínkách, pak jde o skoro 100% nárust a souhlasím, že to je zásadní rozdíl. Opět ale je potřeba zohlednit i spotřebu.
Já bych tu cenu řešil, když už jsem za auto dal takové peníze, tak se mi prostě nechce platit další horentní sumy za nabíjení :) Ale neberu samozřejmě nikomu jeho názor..
Bydlím v paneláku a jsem tedy odkázán na veřejné nabíječky. A i to byl důvod, proč jsem pořídil S 85D, abych nemusel řešit obsazené nabíječky, jelikož mám blízko Supercharger. Je ale fakt, že ho využívám zřídka, většinou se dostanu na nějaké to veřejné AC bez problémů. Teslu Model 3 LR jsem měl půjčenou, než jsem pořídil Sko a rozdíl v rychlosti nabíjení je propastný samozřejmě ve prospěch trojky.
Je ještě jeden faktor, který bude z dlouhodobějšího hlediska zásadní a který jste už nakousl, a to bude míra degradace takto rychle nabíjené baterie, to ale ukáže až čas.
Roman Wirgler
Roman Wirgler
Tak možná jednonohý mezi totálně chromými, ale jen díky velké baterii, takže si zase počkáte na stojanech. Nevím, ale za 3,5 mega? To je zoufalství, spotřebu ten kdo si ho koupí řešit nebude, ale s takovým autem stát co 200 - 250 km u nabíjecího stojanu? Ano, ve 130 má spotřebu 30 kW/100, a to ani v testu nemrzlo. Jenže kdo s tím bude jezdit 130? A ve 160 - 170 to půjde na 40 kW/100, takže těch 250 km, když nebude zima, nepojedu v noci, nebo nebude pršet 🤣🤣🤣.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze