Rekord: s elektromobilem Mercedes EQS jsme ujeli přes 850 kilometrů na jedno nabití

3 rekordy během jedné jízdy, doplněno o video
12
Rekord: s elektromobilem Mercedes EQS jsme ujeli přes 850 kilometrů na jedno nabití
Fotografie: Miroslav Tomíšek, fDrive.cz
  • Překonali jsme stávající český rekord a stanovili dva nové
  • Za 10 hodin jsme ujeli 641 kilometrů a během celé jízdy jsme navštívili 13 ze 14 krajů ČR

Už, když jsem byl začátkem července na první mezinárodní prezentaci Mercedesu EQS pro novináře ve Švýcarsku, kde jsem kromě statického prozkoumání měl možnost s autem ujet několik stovek kilometrů, mi bylo jasné že tento elektromobil se stane rekordmanem v dojezdu. I ve velmi hornatém terénu, kdy jsme jeli i přes hřebeny v nadmořské výšce více než 2 tisíce metrů, se pohon ukázal jako velmi úsporný, a to byla výkonnější verze 580 4matic s pohonem všech kol, která má samozřejmě vyšší spotřebu, tedy při stejné kapacitě baterie kratší dojezd. Úspornější verze 450+ s pohonem zadních kol má dle cyklu WLTP o více než 100 kilometrů delší dojezd, konkrétně až 780 kilometrů.

S Mercedesem EQS jsme ujeli 853 kilometrů na jedno nabití – Vytvořili jsme 3 rekordy padly během jedné jízdy

Jelikož stávající český rekord v dojezdu elektromobilem, který byl ale omezen i časově na 10 hodin, měl hodnotu 610 kilometrů, bylo jasné že pro Mercedes EQS nebude absolutně žádný problém jej překonat. Ostatně, předchozí rekord vytvořila starší Tesla Model S 85 s nájezdem přes 300 tisíc kilometrů, takže by to nebyl problém ani pro novější Tesly Model S „Raven“. Bylo ale jasné, že abychom rekord překonali, musíme jet rychleji, než jel předchozí rekordman Jaromír Vegr se svým týmem. Byla tedy varianta jet výrazně rychleji a překonat pouze tento rekord, nebo jet pouze mírně rychleji a mířit po překonání jednoho rekordu zároveň k vytvoření absolutního rekordu v dojezdu. A abychom si to ještě více „zkomplikovali“, rozhodli jsme se zároveň vytvořit i rekord v počtu navštívených krajů ČR na jedno nabití. Tím pádem jsme si nemohli vybírat trasu a museli projet i hornatější úseky naší krásné země.

Start rekordní jízdy ve Vystrkově

Pro pokus o rekord jsme si vybrali Mercedes EQS v provedení 450+, které vedle dynamiky pohonného ústrojí o výkonu 245 kW vyniká nízkou spotřebou, tedy i dojezdem. Start jsme naplánovali ve Vystrkově, kde je nejbližší ultrarychlá stanice od Pelhřimova, města rekordů. To, aby to za námi komisař z České knihy rekordů neměl daleko. Ten zkontroloval, zda je auto v sériovém provedení, tedy jestli jsme si nepomohli třeba přefoukáním pneumatik nebo zalepením spár. Ostatně Mercedes EQS má už tak nejlepší aerodynamiku ze všech sériových aut a pyšní se součinitelem odporu vzduchu cx=0,20. Komisař také po nabití na 100 % zapečetil víčko konektoru nabíjení a do auta jsme umístili GPS tracker, aby nás mohl v průběhu rekordního pokusu sledovat. Na nás pak bylo vše pečlivě zdokumentovat i pomocí fotografií a videa.

Pokus o rekord začíná v 8 hodin ve Vystrkově

V 8 hodin je vše připraveno a vyjíždíme z Vystrkova. Po dálnici samozřejmě jedeme s lehkou nohou, ale na kopcovité D1 využíváme volby intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem, kterými je možné navolit i neutrální plachtění. V tomto režimu se rozjíždíme i k maximální povolené dálniční rychlosti. Skvělá aerodynamika je opravdu znát, protože v místě, kde jiná auta při „plachtění“ mírně zpomalují, Mercedes EQS naopak zrychluje. Z Vysočiny jedeme přes Jihomoravský a Zlínský kraj až do Moravskoslezského. Tam se otáčíme a pokračujeme přes Olomoucký kraj do Pardubického, kde u čerpací stanice u obce Gajer po 366 kilometrech poprvé zastavujeme. Jen ale kvůli rychlému odskočení na toaletu a střídání řidičů. Palubní počítač ukazuje krásnou spotřebu 12,9 kWh/100 km a zbývající dojezd je téměř 500 kilometrů.

Rychle ale musíme pokračovat dál, abychom neztratili moc času a do 18 hodin stihli ujet více než 610 kilometrů. Sedám si na sedačku spolujezdce a za volant usedá Míra. Většinou se mnou jezdí jako navigátor při eco-rally, ale je také zkušený elektromobilista, který s elektromobily najel bezmála čtvrt milionu kilometrů. Mercedes EQS ale řídí poprvé a je také překvapený z toho, jak auto funguje, zejména jak ochotně „plachtí“. Jedeme přes Královéhradecký, Středočeský a Liberecký kraj až do Ústeckého, kde nedaleko Žatce zastavujeme po 10 hodinách jízdy. Máme ujeto 641,7 kilometrů, takže první rekord se podařil. Mercedes EQS ale ukazuje ještě 244 kilometrů dojezdu, takže je jasné, že jsme ještě neskončili. Na rozdíl od předchozího rekordu můžeme ještě pokračovat dál, navíc docela daleko.

Zastávka po dosažení rekordu v dojezdu za 10 hodin

Po pečlivém zdokumentování usedám za volant opět já a jedeme do obce Valeč, která je nejblíže v Karlovarském kraji. Ten si tedy také můžeme odškrtnout, ale musíme udělat „válečnou poradu“. Zadáváme průjezdní bod v Jihočeském kraji do navigace a vychází nám, že bychom potřebovali ještě 40 až 50 kilometrů dojezdu navíc, abychom mohli i tento kraj navštívit a zároveň pak dojet do Prahy. Shodujeme se tedy, že pojedeme rovnou do Prahy, ale abychom navštívili ještě alespoň Plzeňský kraj, míříme ke Zbirohu, u kterého najíždíme na dálnici D5. Po té jedeme do Prahy, a protože máme naopak pár kilometrů navíc, nejedeme přímo do Holešovic, ale míříme po D0 na jih a poté přes Barrandov a po Jižní Spojce kroužíme okolo centra, abychom do Holešovic dorazili od východu. Nějaký dojezd ještě máme, a tak před tím zajíždíme do Troji a poté kroužíme okolo bloků v Holešovicích. S dojezdem 1 kilometr ještě kroužíme po parkovišti u nabíjecí stanice, abychom byli v bezpečné vzdálenosti a případně auto dotlačili.

Nový rekord v dojezdu elektromobilem je 852,9 kilometrů

Kvůli varovné hlášce na displeji už ale ke konci nevidíme celkově ujeté kilometry, takže nevíme přesně, kolik jsme po parkovišti najeli a kolik kilometrů ujeli „pod nulou“. Určitě ale víme, že se to hned s nulou nezastavilo, ale protože kroužení po parkovišti nás nebaví, po několika minutách zajíždíme k nabíjecí stanici, i když by se ještě dalo něco ujet. Po zastavení a vypnutí auta mizí zmíněná varovná hláška a vidíme celkovou porci kilometrů od začátku pokusu. Je to 852,9 km, takže absolutní rekord je překonán o 242,9 kilometrů. Zároveň jsme projeli 13 kraji z celkových 14.

V cíli rekordní jízdy na nabíjecí stanici PRE v Holešovicích

V praxi dosažená hodnota téměř 853 km je důkazem, že předvídavou jízdou lze dosáhnout i lepšího výsledku, než udává norma WLTP. Skutečná spotřeba během této jízdy včetně ztrát při dobíjení, zjištěná po dobití akumulátoru opět na 100 %, činila 13,43 kWh/100 km, což při ceně ultrarychlého nabíjení, za které se připlácí nejvíce, vychází na korunu a 8 haléřů na ujetý kilometr. To je na luxusní sedan této velikosti skvělá hodnota. Při ceně kolem 4 Kč/kWh pro domácnosti využívající ve větší míře elektřinu i pro nabíjení elektromobilu to odpovídá nákladům přibližně 0,54 Kč na 1 kilometr jízdy.

Mercedes-Benz EQS

Přestože jsme neměli úplně ideální podmínky, protože ráno bylo poměrně chladno a při průjezdu Moravou navíc pršelo, podařil se opravdu pěkný výsledek. Zároveň ale víme, že Mercedes EQS má na víc. Stačilo by se zaměřit pouze na jeden samostatný rekord a dala by se hodnota vylepšit. Zvláště, kdyby se k tomu podařilo i optimální počasí. Tak uvidíme na jaře, třeba něco podobného zkusíme znovu.

Technické parametry Mercedes-Benz EQS EQS 450+

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm
Baterie112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 780 km
Cena od3 085 500 Kč
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Řekl bych, že tohle se Mercedesu dost povedlo, nevýhoda je cena. Škoda že takto ani zdaleka není úsporný model EQA.
Two Gamers cz
Two Gamers cz
EQS vzít na rekord za 24h !!! Dal by taky 2877km? Asi ano že?
Stanislav Dzik
Stanislav Dzik
Toyota Corolla Hybrid 1.8 ujede v běném provozu 860km a o žádný rekord se nejedná. Důležité je říct, že má 43 l nádrž a po nájezdu 860km svítí kontrolka rezervy. Po doplnění zjistíte, že tam ještě 10l paliva zbylo. Auto stálo v lepší výbavě 645tKč. Těch 860km jsem mohl jet za každého počasí, bez strachu, že budu tlačit. Po městě to jezdí za 3.5, po dálnici za 5 jedu pokud jedu do 130 a pokud nejedu trvale 160. Auto skvěle sedí, oprqavdu skvěle brzdí, skvělý tempomat, je tam ticho snad jen s vyjímkou, kdy potřebujete zmizet z křižovatky, těch několik vteřin je motor v otáčkách a je pořádně slyšet, ale ani po dálnici jinak slyšet není, pokud prudce neakcelerujete. Motor naskakuje zcela nehlučně a většinou se pozná pouze podle otáček motoru. Auto je mimořádně pohodlné, jak na dlouhé cesty, tak na krátké cesty do práce. Nějakké mínusy by se našly, možná největší, že motor, než se dostane do provozního režimu - zejména teploty a stavu baterie se nevypne i když stojíte na červenou. Ale to trvá cca do 3 km. Zajímalo by mně, jak brzdí osobní auto, které má váhu dodávky. Všichni uvádějí zrychlení, ale nikdo, jak rychle se dá zastavit 2t vážící auto. Já nejsem proti elektromobilům, ale musí mít každý elektromobil výkon jak motor z náklaďáku a zrychlení jak Ferrari?
Runner Steve
Runner Steve
Opravdu skvely vysledek. Silny utok na konkurenci, ale jeste doplnit jak potom bezelo nabijeni az po 100%.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze