Při statické prezentaci v netradičním prostředí – ve čtvrtém podlaží obchodního domu Máj na rohu Národní a Spálené ulice, tedy v samém centru Prahy, nad střechami okolních secesních a klasicistních činžáků, jsme dostali trochu více času na osahání dvou Mercedesů EQS, které do Česka dorazily jako do první země z regionu CEE a do vysokého podlaží známé brutalistní stavby z počátku 70. let 20. století byly vyvezeny nákladními výtahy. Na trh Mercedes EQS dorazí až v říjnu a přinejmenším zpočátku firma očekává prodloužené lhůty mezi objednáním a výrobou. Takže je zatím dost času na rozmyšlenou.
Dva předsériové kusy byly v různých designových liniích; kromě špičkové AMG také prostřední, velmi stylová Electric Art s parádními koly, jakoby sestavenými z desítek malých třícípých hvězdiček. V obou byl namontován Hyperscreen, existuje však i verze bez něj, jejíž palubní deska se podobá aktuální třídě S. Jejich netradiční design, bezvýhradně podřízený aerodynamice, tedy podstoupil první zkoušku mimo idylické švýcarské Alpy, kde jsme, jako vůbec první české médium, vyzkoušeli Mercedes-Benz EQS naživo.
Zatímco štíhlý kolega Marek Tomíšek si při statické prezentaci pochvaloval prostorný interiér, já se svou robustní postavou jsem se sice dopředu usadil pohodlně, avšak prostor pro nohy jsem měl pod Hyperscreenem vymezený způsobem, který vylučoval hodnocení „vzdušný“. Dozadu pak nastupování komplikoval nižší otvor dveří a naopak zvýšená podlaha, skrývající obří, 108kWh baterii. Takže v podélném směru stížnosti nenastaly, avšak k přepychu v kolmém směru chybí několik centimetrů výšky a především vzdálenosti sedáku od podlahy. V tomto ohledu má třída S navrch, i když bylo v EQS učiněno maximum, aby se zezadu stížnosti neozývaly. Zejména co do tvarů a provedení sedadel a také multimediální i komfortní výbavy. Kdo má tedy kolem 185 cm a nějaká kila navíc, měl by si prostor vzadu nejdřív vyzkoušet, pokud jej chce využívat. Naopak bez kritiky zůstal obří kufr, ač si na karoserii typu liftback budeme muset u Mercedesu postupně zvykat (vůbec prvním s takovou karoserií je gran coupé GT, EQS je tedy historicky druhým Mercedesem s tímto řešením.
Zatím nejvíc toho předvedla automobilka s elektromechanickým otvíráním dveří. Pokud si připlatíte, můžete každé ze čtyř dveří ovládat dálkově či aretovat v libovolné poloze (podobně funkční aretaci mívaly Mercedesy S a SL, ale postupně o ni přišly kvůli škrtům snižovačů nákladů). A to nejen dálkovým ovládáním, ale například i sešlápnutím brzdy a startováním, které rovněž dveře samočinně zavře. Takto daleko zatím v rozmazlování nezašel ani Rolls-Royce. Navíc se celkem 350 senzorů, rozesetých po autě, stará o to, aby se dveře neotevřely, pokud je v cestě překážka, případně hrozí kolize s cyklistou, kolemjedoucím autem nebo čímkoliv jiným. Zaujme i nepotřebnost startovacího tlačítka, vůz se prostě aktivuje, když do něj usednete a zvolíte směr jízdy.
Hyperscreen toho umí opravdu hodně, ač nahradil skvělý a intuitivní ovládací prvek u loketní opěrky čistě dotykovým ovládáním ve stylu Tesly a prakticky vylučuje nastavovat vůz za jízdy bez rizika ztráty pozornosti. Naštěstí leccos zachraňuje dobře fungující haptická zpětná vazba a především dále zdokonalené hlasové ovládání MBUX, které toho umí opravdu hodně a s klidem jej lze prohlásit za daleko nejlepší systém svého druhu současné doby. Jen jeho smysl pro humor, když odpovídá na záměrně rýpavé či absurdní otázky, je trochu německy strohý. Mimochodem, dozvěděli jsme se, proč se jeho novější verze vrátily k nutnosti vyslovit k aktivaci celou frázi „můj Mercedesi“. Zákazníkům se totiž stávalo, že během konverzace na palubě či telefonování vyslovili slovo „Mercedes“, čímž jej nechtěně probudili k životu a začal jim skákat do řeči. Bez zajímavosti rovněž není, že němečtí šéfové jen obtížně chápali, proč v češtině není slovo Mercedes ženského rodu jako v němčině a proč by se nemělo auto oslovovat frází „moje Mercedes“.
Mezi novinky patří rovněž schopnost promítat systémy Android Auto či Apple CarPlay přímo na head up displej či jeho samočinné posouvání podle směru řidičova pohledu. Ostatně infračervené senzory přímo na přístrojovém štítu sledují řidiče bedlivě a nedovolí mu například za jízdy otáčet zrak k displeji spolujezdce a sledovat na něm film. Tento nejvíce vpravo umístěný displej z trojice, sjednocené společným pevnostním krycím sklem, zakřiveným o 6 stupňů (jeho výroba za teploty 650 °C je technologickým majstrštykem, kterým se Mercedes rád chlubí), umožňuje spolujezdci ovládat téměř vše jako na hlavním displeji, samozřejmě kromě systémů, které přímo ovlivňují jízdu či řízení. Ovšem pouze, pokud je sedadlo obsazené, jinak se nespustí. Kopilot rovněž může poslouchat vlastní hudbu přes bezdrátová sluchátka nebo připravovat cíle do navigace a pak je poslat řidiči na hlavní displej. Možností je opravdu hodně.
Za pozornost stojí rovněž některá nezvyklá řešení. V první řadě výklopný šuplíček za předním kolem, kterým se plní ostřikovače. Je to oblíbené místo, kam konstruktéři luxusních vozů umisťují různé zlepšováky. Například předválečné aerodynamické Horchy 930 S mívaly na stejném místě výklopné umyvadlo s teplou a studenou vodou. Tady se ale voda, respektive čisticí kapalina naopak nalévá. A je to také jediný způsob, jak zasáhnout do vnitřních systémů, protože pod kapotu běžný uživatel nemá přístup. Ostatně se pod ní skrývá obří HEPA filtr, dokonale čistící vzduch, vstupující do kabiny.
Ačkoliv je vůz technicky připraven jako vůbec první Mercedes na bezdrátové aktualizace OTA a také na pravidelné měsíční platby za dálkovou aktivaci některých prvků výbavy (například zadní kola, standardně se natáčející o 4,5°, mohou za mírný bakšiš zvýšit úhel natočení až na 10°). Podle Petra Dvořáka, školitele českého zastoupení Mercedesu, je ale obchodní politika v tomto směru z velké části na národních zastoupeních a minimálně u nás se zatím průběžná platba za aktivovanou výbavu nechystá, protože na ni klienti nejsou připraveni. Ze stejných úst zazněl rovněž předpoklad, že přinejmenším zpočátku očekává převahu prodejů vrcholných verzí 580 4Matic s větším výkonem a pohonem všech kol. Servisní zázemí pro elektromobil poskytne každý z 11 českých dealerů, ovšem nikoliv nutně ve všech svých pobočkách.
Ceny odhalí české zastoupení v polovině srpna, samozřejmě se o ně s vámi podělíme. Už teď ale víme, že na baterii dostanete nadstandardní záruku 10 let/250 000 km.
Technické parametry Mercedes-Benz EQS 450+
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm |
Baterie | 112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 733 km |
Cena od | 3 213 760 Kč |