Pozornost zůstává na maximu, dny do oficiální premiéry se krátí a stále ještě lehce zamaskovaný Mercedes-Benz EQS si osahali první testeři. Jak hodnotí interiér a první kilometry novináři z theverge.com?
Na pozadí skutečné ulice křivky podle fotografií, zdá se, obstály, u spousty modelů byly spočítány na efekt a v běžném provozu jejich autosalonová nadýchanost najednou splaskla. To, zdá se, novému Mercedesu nehrozí. Poprvé jsme také viděli obrázek otevřeného zavazadelníku a zjistili překvapivou věc; oproti dosavadním dohadům je novinka liftback. Těžko se divit, při zachování elegantních a zároveň aerodynamických nízkých proporcí by baterie v podlaze způsobily, že by sedan musel být k zachování očekávaného komfortu výrazně delší než standardní spalovací sedan Mercedes-Benz S. Samozřejmě to klade zvýšené nároky na tuhost skeletu a omezuje tepelný i akustický komfort posádky, avšak to se zdá být přijatelnou cenou za výrazně vzdušnější prostor nad zadními křesly.
Konečně také vidíme na videu v akci gigantický displej Hyperscreen na palubní desce. Ten eliminoval téměř všechna fyzická tlačítka. Oproti očekávání nejde o jednu zobrazovací plochu, ale tři oddělené, ač schované pod společným jednolitým sklem. Když k tomu přičteme další tři displeje vzadu (na každé zadní opěrce zezadu plus vyjímatelný tablet v loketní opěrce, jaký už z Mercedesů známe), dostáváme se k počtu, který nemá v současné sériové produkci obdoby. Mají velmi jemné rozlišení, dobrou odezvu a vyhlazené zobrazované hrany. Pochvala zazněla k podrobně vykreslené mapě navigace s působivým 3D zobrazením. Ta mj. zahrnuje do plánování trasy zbývající kapacitu baterie a pokud by nestačila na celou trasu, nabídne cestou zastávky u nabíječek a do cestovního času rovnou započítá i čas u nich strávený. K dispozici je i inteligentní funkce, zobrazující na základní obrazovce nejpoužívanější voliče a funkce. Tato užitečná vlastnost chrání posádku před blouděním v rozsáhlé nabídce, k němuž jinak může dojít docela snadno. Hlasové ovládání funguje hladce, ale potvrzovací odezva po zadání hlasového příkazu na sebe nechá čekat 3 až 5 sekund, takže si auto občas skáče do řeči s řidičem. Hlasem lze měnit teplotu klimatizace, zadávat cíle do navigace a ovládat celou řadu provozních funkcí.
Řidičův přehled prý umocňuje vypiplaný head-up displej s rozšířenou realitou, jaký známe už ze spalovacích Mercedesů. Ten promítá navigační šipky přímo do skutečných křižovatek, aniž by bylo nutné odklánět v hustém provozu zrak. Je-li nutné zadávat něco ručně, displeje poskytují zpětnou vazbu. Haptickou i akustickou, pokud píšete na virtuální klávesnici. Některé detaily však podle redaktora nepůsobí tak hodnotně a festovně, jak by člověk u tak ambiciózního modelu čekal. Zejména ovládací panel provozních funkcí s výdechy ventilace se tváří, že by nemusel vydržet hrubší zacházení. Jde však o předsériový kus a nelze vyloučit, že na těchto věcech výrobce ještě zapracuje.
Řízení má usnadnit jednopedálové ovládání s nastavitelnou mírou rekuperace pádly pod volantem. Při zpomalování jsou elektromotory schopné vyrábět téměř neuvěřitelných 290 kW (Mercedes tím překonává Porsche Taycan Turbo S s jeho 265 kW) a účinkovat až do úplného zastavení. Hydraulické brzdy však samozřejmě nechybějí. Nabíhají zcela samočinně při potřebě většího zpomalení. A po faux-pas, které Mercedes utržil s prvními hybridy ve třídě S (při přechodu z elektrického na konvenční brzdění škubaly, což vedlo k hromadným reklamacím a pošramocené pověsti modelu), nemusíme pochybovat, že si konstruktéři tentokrát dali na dokonalém vyladění důkladně záležet.
Volič jízdních režimů prý mění tuhost pérování opravdu markantně a sportovní mód dělá pro navození adrenalinu opravdu hodně, včetně fantaskních barevných animací na virtuálním přístrojovém štítu. Zrychlení však ani při došlápnutí pedálu na podlahu do sedadel nezatlačí, aspoň tedy subjektivně. Škubání hlavami se v této třídě zkrátka nenosí. Jenže pravdou také je, že 4,5s zrychlení z klidu na 100 km/h v této třídě neohromí. S Teslou Model S by se budoucí majitel do honičky pouštět raději neměl. Pojízdný artefakt je díky natáčecí zadní nápravě obratnější než spalovací „esko“ a ve vyšším tempu je uvnitř díky dotažené aerodynamice Ticho s velkým T. Eliminace překážek obtékajícímu vzduchu sice nevymazala klasická zpětná zrcátka (Mercedes-Benz jejich digitální obdobu nabídl jako vůbec první u tahačů Actros), avšak klasické vnější kliky ano. Ze dveří vyjedou, podobně jako u Jaguaru I-PACE táhélka, jichž se stačí dotknout. O otevření (i zavření) všech čtyř dveří se pak postará elektromotor. Jako v Rolls-Roycu. Komu by to nestačilo, může dveře otevřít i dálkovým ovladačem. Více pro důstojné a rychlé nastupování VIP posádky už asi udělat nelze.
Komu by při jízdě chyběl pořádný zvuk motoru, může si jej nasimulovat příslušným syntetizátorem. A tím zde nostalgie po spalovacích časech končí. Pod kapotou nejenže nenajdete osm nasupených válců, zde nenajdete vůbec nic. Kromě plnicího otvoru ostřikovačů. Dál vás vůz nepustí. Zapomeňte tedy na kochání se krásným měničem či elegantně kroucenými vysokonapěťovými kabely. Natož na druhý úložný prostor. Zde vám jako majiteli do použité techniky už není vůbec nic. Předpokládáme ale, že typický uživatel tohoto elektrického skvostu se stejně za celou dobu pod kapotu ani nepodívá. A radost ze života mu to kazit nebude.
Technické parametry Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 615 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 385 kW, 523 koní, točivý moment: 855 Nm |
Baterie | 112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,5 kWh / 100 km, dojezd: 664 km |
Cena od | 4 233 790 Kč |
Jsem zvědav na onu "německou přetahovanou", a i na to, jestli Jaguar se svým XJ, dá v připomenutí, nebo aspoň vzpomenout na to, že Británie je/byla automobilovou velmocí:)