Investoři zuří. Tojoda znovu varuje před zákazem spalovacích motorů v Japonsku

9
Investoři zuří. Tojoda znovu varuje před zákazem spalovacích motorů v Japonsku
Fotografie: Toyota
  • Šéf Toyoty Akio Tojoda je známým skeptikem vůči elektromobilům
  • Nepřeje si rychlé ukončení výroby spalovacích motorů
  • Investoři Toyoty však mají jiný názor

Shoda na radikálním postupu vůči spalovacím motorů zjevně nepanuje napříč úplně celým automobilovým světem. Mezi jeho hlasité a ostré kritiky patří ten nejpovolanější – generální ředitel největší světové automobilky Toyota a zároveň šéf Asociace japonských výrobců automobilů (JAMA) Akio Tojoda. Ten se svými politicky nekorektními názory netají už dlouho a jeho dobře podložené argumenty přinejmenším stojí za pozornost. Na druhou stranu je to dokonalý profesionál a své názory nikdy neprezentuje jako oficiální postoje automobilky, ale vždy jako soukromá osoba na půdě JAMA. Rozhodně jej také nelze podezírat z podjatosti, protože právě Toyota se svými hybridy zdaleka nejlépe plní aktuální přísné emisní limity a rovněž do uhlíkově neutrální budoucnosti má nakročeno více než slibně. Byť se k ní podle dnešní prohlášení bude snažit dostat především díky vodíkovému pohonu a dalšímu zdokonalování spalovacích motorů; o bateriových elektromobilech, jejichž uvedení automobilka nedávno rovněž anoncovala, nepadlo na tiskové konferenci k ukončení fiskálního roku takřka ani slovo.

S typicky japonskou diplomacií se Tojoda na schůzi JAMA nechal slyšet, že „Japonsko by mělo rozšiřovat své technologické možnosti“ a „legislativní regulace by měly následovat později“. Japonsko se chystá zakázat výrobu vozidel se spalovacími motory, jenže to by pro výrazně exportní ekonomiku mohlo znamenat ztrátu těžce vydobytých pozic na světovém trhu. Alternativní řešení by tedy mohlo vypadat například tak, že se zakáže prodej spalovacích motorů na domácím trhu a mohl by pokračovat jejich vývoz na trhy s jinými ekologickými prioritami. Dává to smysl, protože představa, že podobný krok pomůže planetě, je samozřejmě naivní. V Asii je dostatek automobilek, připravených místo po Toyotě okamžitě zaplnit, ekologie neekologie. A zisky pak poputují jinam, než do Nipponu. A pravdou také je, že pokud nemáme elektromobily i nadále masivně dotovat, což v dlouhodobém horizontu nepovede k ničemu dobrému, měly by se cenově dostat pod úroveň spalovacích aut. To se zatím nestalo a pokud by i tak pokračovaly tlaky na velké automobilky ohledně rychlého a úplného ukončení produkce spalovacích pohonů, mohlo by to přinést velké problémy chudším zemím.

Akio Toyoda
Akio Tojoda fandí vodíkovému pohonu, elektromobily mu nevoní

Potud to zní všechno jako běžný příběh o jednom starším manažerovi, zvyklém posuzovat věci selským rozumem bez ohledu na světové trendy a s dostatečnou erudicí na to, aby jeho prohlášení nebyla jen bezobsažným plácáním. Jenže do věci se vložili významní akcionáři gigantické automobilky, které oslovila agentura Reuters se žádostí o komentář. A ti, jako by nevěděli, že šlo o osobní názor pana Tojody a nikoliv oficiální postoj automobilky Toyota, nebo to nechtěli vědět, se pustili do nevybíravé kritiky jeho slov. Zástupci pěti významných investičních fondů, z nichž čtyři pocházejí ze severských zemí (dva z Dánska a dva z Norska), silně nakloněných elektromobilitě, se podle insideevs.com s odvoláním na Reuters shodně vyjádřili zhruba ve smyslu, že Tojoda „si zřejmě neuvědomuje, oč tu jde“. Jejich úhel pohledu je pochopitelný, obecný názor v bohatých a ekologicky zaměřených severských zemích přitakává jejich postoji, že i v ostatních zemích panuje podobné nadšení z elektrického přerodu (a investorům z toho plynou pohádkové zisky). Přímo se také nabízí otázka, jaký reálný vliv mají na rozhodování průmyslových gigantů kalibru Toyoty právě silní akcionáři a soudě podle zvolené rétoriky asi není dle mínění zástupců investorů ještě dost velký.

Možné také je, že zpoždění Toyoty ve vývoji elektromobilů je díky postojům nejvyššího vedení větší, než jsme si dosud mysleli. A že se Toyota kvůli nepřipravenosti vodíkového pohonu k praktickému použití reálně obává ztráty svého výsadního postavení, což by mohlo vést ke znervóznění investorů, propadu ceny akcií a k těžko předvídatelným ekonomickým škodám. V současné době lze často jen obtížně zahlédnout pravdu skrz balast „povinné“ protiuhlíkové rétoriky, a tak se zřejmě ukáže až časem, zda měl pravdu ostřílený manažer Tojoda či silně zeleně ladění investoři.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Nedávno zde byl článek o převodu spotřeby elektromobilu na množství spotřeby benzinu. Výsledky se pohybovaly v rozmezí 1,5 až 2 l/100 km. Kromě toho lze vyrobit elektřinu svépomocí bez účasti ropných společností. Pan Toyoda vyrobil vodíkovou 5 metrovou limuzínu pro 4 a půl Japonce, + jednu nákupní tašku a říká tomu budoucnost, i když výroba a skladování vodíku je drahý špás. Pan Toyoda má zřejmě doma akcie nějaké ropné společnosti a obává se o jejich cenu.
Darrvi Prime
Darrvi Prime
Za mě zbavme
se elektrického odpadu.
Josef L
Josef L
Podle mě je svět spalovacích aut odsouzený k záhubě a pan Toyoda marně doufá v životaschopnost PHEV, tedy mírně vylepšených spalovacích aut. Do 10 let bude baterie stát třetinu co dnes a bude vážit polovinu co dnes. Výroba je výrazně jednodušší a bude výrazně levnější než spalovacích aut. Recyklace baterií využije 95% baterie k další výrobě. I když nevznikne žádný válečný konflikt na blízkém východě (o čemž v budoucnu pochybuju), tak bude ropa a tedy palivo drahé. Závislost na ropě je černá můra všech vlád světa, tedy i těch, co ji zatim mají.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze