Vodíková Toyota GR Yaris H2 se předvedla Evropě na ostré rallye

3
Vodíková Toyota GR Yaris H2 se předvedla Evropě na ostré rallye
Fotografie: Toyota
  • Nedokončený prototyp se vůbec poprvé podíval mimo Japonsko
  • Představil se během devátého podniku WRC 2022 v Yprách
  • Za volant usedl osobně prezident Toyoty Akio Tojoda

Diváky čekající podél tratě belgické Ypres Rallye, kterou suverénně vyhrál Ott Tänak v Hyundaii i20 N, čekala nezvyklá podívaná. Do rychlostní zkoušky číslo 11 vedené po úzkých cestách mezi poli a domy nastoupil jako testovací vůz prototyp Toyota GR Yaris H2 s motorem spalujícím vodík. Prezidentovi Toyoty, který ve svých 66 letech bez bázně a hany usedl za horký volant, dělal spolujezdce Juha Kankkunen, čtyřnásobný mistr světa ve WRC, mimo jiné právě v Toyotě. Ten si posléze nemohl vynachválit Tojodovu jízdu, čemuž se nelze divit, protože pan Tojoda, mimochodem pravnuk zakladatele firmy, s chutí v minulosti závodil pod pseudonymem Morizo Kinošita, později už jen Morizo. A jako testovací jezdec se zúčastnil i vývoje Yarisu GR, čili lze předpokládat, že Kankkunenova pochvalná slova nebyla jen zdvořilostní floskulí.

Cílem bylo nejen ověřit ostré nasazení vodíkového pohonu, ale také připomenout světu, že to Toyota myslí s vodíkem vážně. A dokonce pracuje na obou hlavních typech jeho využití, o čemž svědčila i přítomnost Toyoty Mirai fungující pro změnu na palivové články, tedy de facto jako elektromobil. Yperská rallye ovšem spatřila v ostré akci přímé spalování vodíku na 15km trati, přičemž slavný spolujezdec si po závodě pochvaloval, že vodíkové auto se točivým momentem vyrovná benzinovému. A dokonce okouzluje o něco lepší reakcí na plyn. O tom se mohli tovární jezdci ostatně přesvědčit už loni, kdy v rámci série Super Taikyu vystoupila Corolla s vodíkovým tříválcem z Yarisu GR.

Prezident Toyoty ve svých 66 letech pod pseudonymem Morizo rád usedá do závodních speciálů