Barvitý muž mnoha tváří, který mj. závodil pod pseudonymem Morizo Kinošita, nastoupil na pozici generálního ředitele Toyoty v roce 2009, tedy 72 let poté, co ji jeho pradědeček založil. Bylo to rok poté, co se Toyota poprvé stala největší automobilkou světa a sám Tojoda se lví měrou podílel na faktu, že tuto pozici později uhájila zejména před koncerny General Motors a Volkswagen. Právě za jeho vedení Toyoty pronikly na výsluní na náročných trzích, dostaly krásný design, hit nižší střední třídy se vrátil k legendárnímu jménu Corolla a začal se prodávat jako nikdy předtím. Akio Tojoda se také zasadil o uvedení konceptu nízkonákladového sporťáku GT 86 do sériové výroby, čemuž věřil jen málokdo, stejně jako úspěšnému oživení pověstné Supry. Je to totiž náruživý milovník motorsportu, který se rád posadí za horký volant i ve svých 66 letech.
Zároveň se ale v posledních dvou letech postavil do čela pomyslné fronty odpůrců bezhlavého prosazování elektromobility a jeho projevy odsuzující přístup eurounijních a severoamerických úřadů se pravidelně stávaly zdrojem vášnivých debat fanoušků i migrén globálních investorů. Toyota také přišla s novodobým elektromobilem jako jedna z posledních velkých automobilek a nyní bude dohánět zpoždění, pokud ovšem nedojde na Tojodova slova a zákazníkům zůstane možnost volby. Samotná automobilka také jako jedna z mála dále vyvíjí pohon na vodík, a to včetně jeho přímého spalování.
Tento muž jasných názorů ovšem předá 1. dubna 2023 svou funkci stávajícímu řediteli Lexusu Kodžimu Satovi, který již nyní kromě vedení Lexusu vede i samotnou automobilku Toyota a zároveň zastává funkci provozního ředitele koncernu. O kontinuitu tedy bude, zdá se, postaráno. Oba spolu měli ještě 13. ledna projev na prezentaci sportovní divize Gazoo Racing, kde o odchodu nepadlo ani slovo, nyní je však věc již oznámená. Sám Tojoda si ponechá místo v představenstvu, v projevu při příležitosti oznámení odchodu naznačil, že jeho působení ve funkci bylo značně bouřlivé a ne vždy vítané všemi stranami. Vždy také prý dával přednost dílně před manažerských křeslem, čemuž lze u muže jeho formátu, který k funkci stoupal devět let skrz celou automobilku, věřit.