Tojoda: unáhlený posun k elektromobilitě může stát Japonce miliony pracovních míst

7
Tojoda: unáhlený posun k elektromobilitě může stát Japonce miliony pracovních míst
Fotografie: Toyota
  • Ambiciózní plány zrušit za devět let výrobu spalovacích aut nenacházejí pochopení všude
  • Ostře proti je například šéf největší automobilky světa
  • Podle něj je takové rozhodnutí unáhlené a ohrozí ekonomiku

Stárnoucí manažer ve staromódních brýlích varuje japonskou vládu, že příliš horlivé tlačení země k elektromobilitě může mít gigantické hospodářsko-ekonomické důsledky. Mohli bychom nad tím mávnout rukou, kdyby nešlo o samotného Akia Tojodu, šéfa největší automobilky světa Toyota a také předsedu Asociace japonských výrobců automobilů JAMA. Není to poprvé, co sahá k rétorice, která by za jiných okolností mohla být snadno vnímána jako poplašná. Vlastně je ve svém postoji už dlouho konzistentní a těžko se mu divit. Jeho recepty na dosažení vrcholného úspěchu zjevně fungují a svět mu navíc chce v dohledné době sebrat hybridy, o nichž ještě před několika lety mluvil jako o ekologickém pohonu. A na které je právem velice pyšný, protože po desetiletích vývoje a nedůvěry zákazníků se o ně v současné době zájemci téměř perou.

Aktuálně podle insideevs.com vyslovil otevřenou nespokojenost s politikou japonské vlády. Ta totiž začala velmi intenzivně tlačit k dosažení uhlíkové neutrality. Proti té pan Tojoda nic nemá, ovšem svůj postoj vyjádřil slovy: „Hlavním nepřítelem dosahování uhlíkové neutrality je oxid uhličitý, nikoliv spalovací motor.“ Tato výstižná věta zazněla na pravidelném setkání zástupců JAMA, kde jim naslouchali šéfové Hondy, Yamahy a Isuzu. Kámen úrazu je v tom, že japonská vláda, inspirovaná Evropou, chce od roku 2030 zakázat výrobu aut se spalovacím motorem na svém území. A to je podle Tojody unáhlené. Podle prognóz, které citoval, totiž budou automobilky Nipponu v dotyčném roce ještě stále vyrábět osm milionů aut se spalovacím motorem ročně, samozřejmě včetně hybridů a plug-in hybridů. Stály by pak před těžkým rozhodnutím; buď jejich výrobu ukončit, nebo přesunout do zahraničí. „To znamená, že bychom mohli najednou přijít o část trhu a práci by také zřejmě ztratila většina z celkem 5,5 milionů Japonců, tak či onak zapojených do automobilové produkce.

Řešení uhlíkové neutrality, respektive volba cesty k jejímu dosažení, by podle Tojody měla být přizpůsobena reálným podmínkám každé země, nikoliv přáním politiků. Proto by měla být ponechána určitá volnost v tom, jak oné neutrality dosáhnout. Například praktickými a udržitelnými iniciativami v nejrůznějších odvětvích. Problém samozřejmě má i s odstraněním hybridů, které považuje za předčasné. Sice je mu předhazováno, že i ony používají spalovací motory, Akio ale oponuje, že jejich role v globálním snižování produkce karbonu zatím zdaleka neskončila. Zejména proto, že jsou dnes levnější a efektivnější než kdy dříve a pronikají i na rozvojové trhy bez dobíjecí infrastruktury. A tam nahrazují ve velkém přestárlá neekologická vozidla.

Těžko soudit, zda pan Tojoda bojuje spíše za Japonsko, nebo proti předčasnému zmaření investic do hybridní technologie a neváhá k tomu hrozivými čísly vydírat celou vládu. Každopádně jeho argumenty stojí minimálně za zvážení. Tojodova domovina je totiž výrazně proexportní ekonomikou, životně závislou na výrobě. A jakýkoliv neuvážený krok by pro ni mohl mít vskutku nedozírné následky. Těžko totiž soudit, nakolik jsou vytyčené klimatické vládní cíle podložené reálnými propočty a nakolik jde o ryzí politikum, založené na přáních a zelených ideách. Každopádně bychom měli zdánlivě donkichotský boj s ekologickými větrnými mlýny dobře sledovat, šéf největší automobilky světa asi nemluví jen tak do větru.

Diskuze ke článku
Mario Kovačič
Mario Kovačič
Hneď na začiatku je to dobre zhrnuté. Tento človek dokonale reprezentuje starú dobu. Možno je dobrý manažér ale či sa mu to páči alebo nie prichádza nová éra. Ak si myslí že to pôjde tak ako doteraz veľmi sa mýli a Toyota môže veľmi rýchlo dopadnúť ako Nokia. Z vrcholu na dno za pár rokov. Kde chce tie spalovaky predávať keď budú v Európe zakázané? A v USA a Číne sa tiež prikláňajú čoraz viac k elektromobilite a to že jemu sa to nepáči ich nezaujíma. Ale hlavne pomaly ale isto začínajú Čínske automobilky prenikať do Európy a USA a takimto dinosaurom ukážu že dokážu ponúknuť porovnateľné kvality za lepšie peniaze.
Dominik Debef
Dominik Debef
Možná se nad tím nedá mávnou rukou, ale ne proto, že by to mělo váhu, ale proto, že to ukazuje v jak zoufalé situaci Toyota je. Samozřejmě, že nechce investovat těžce vydrený peníze, chápu, že se nechce vzdát hybridní pozice Priusu atp. Vlci vyjí, ale karavana jede dál a na tom ani pan Toyoda nic nezmění a je jedno, jestli se to někomu líbí nebo ne.

A nemyslím, že je on je stárnoucí manažer v oldshool brýlích...myslím že je to velice moderní člověk a mladým a moderním myšlením. Jen prostě zkouší odvrátit pokles Toyoty no...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze