Toyota elektromobilům nefandí. Hybridy a palivové články jim prý budou konkurovat

1
Toyota elektromobilům nefandí. Hybridy a palivové články jim prý budou konkurovat
Fotografie: Toyota
  • Toyota hájí hybridy a vodík před elektromobily
  • Podle ní budou hybridy ještě 30 let plnohodnotnou alternativou
  • Média jsou rozdělena na dva tábory

Toyota nadále patří k heretikům, kteří rychlé vynucené zavádění elektromobilů nepovažují za ideální krok. V médiích, která elektromobilům fandí, je za to div ne vláčena bahnem, jenže faktem zůstává, že představitelům největší automobilky světa, které navíc v poslední době závratně rostou zisky, bychom měli minimálně naslouchat. Zejména, když se opakovaně ukázalo, že měli pravdu v době, kdy se vydávali proti proudu. Nejnověji se to ukázalo během stále trvající čipové krize; zatímco většina automobilek se svým úsporným, avšak zranitelným systémem just in time, musela omezit výrobu a odstavovat desetitisíce nedokončených automobilů na nejrůznější místa, Toyota, která se nevzdala klasických skladů, má čipů dost, vyrábí v klidu dál plným tempem, spokojeně navyšuje tržní podíly a z povzdálí sleduje, jak se konkurenti téměř perou o každý vyrobený čip, jehož cena díky tomu navíc závratně stoupá.

Takže zatímco kolegové z electrek.co Toyotu doslova rozcupovali a nařkli z opakovaného lhaní, my se spíš zkusme zamyslet, jestli nemá i tentokrát větší pravdu než zbytek světa, šílícího po čisté elektromobilitě. Oč vlastně jde? Celé to odstartovala odpověď ředitele Toyoty Šigekiho Terašiho, který podle agentury Bloomberg nejdříve zodpověděl otázku investora, jak velké úsilí Toyota věnuje zavádění elektromobility, a pak dodal, že věří, že alternativní pohony budou ještě 30 let soutěžit s elektromobilitou. Pak tomu ještě nasadil korunu, když ze sídla Toyoty v prefektuře Aiči dodal, že budou do roku 2050 muset bojovat proti všem, aby se ukázalo, který pohon je ten opravdu nejlepší pro budoucnost. Nakonec dodal, že suroviny, používané k výrobě baterií, mohou být škodlivější, než spalovací motory. Ačkoliv existují studie, že celkový emisní cyklus elektromobilu je mnohem příznivější, a to zejména díky účinné recyklaci baterií. Můžeme se tedy rozhodnout, komu věřit více.

Pravdou ale je, že i sama Toyota se pustila do vývoje čistě bateriových elektromobilů, avšak nijak přehnaně se s tím nechlubí. A že její představitelé málokdy vynechají příležitost rýpnout si do aut na baterie. Je pochopitelné, že se snaží ochránit vlastní aktiva, protože jednoznačný celosvětový náskok ve vývoji hybridů, které s obrovským úspěchem prodává po celém světě, nebyl zadarmo. Proč se od nich autority ale najednou tak rychle odvrátily? Vypadá to ještě na zajímavý boj Toyoty (a zřejmě i Daimleru a Stellantisu) proti všem, protože ani jeden z této trojice se nechce vzdát spalovacích motorů předčasně. Podaří se jim pohnout skálou?

Související články
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Že by jiný autor? U minulého článku (možná jen převzatého z jiné fandovské redakce) o tom, jak Toyota bezmezně vsází na BEV jsem dával odkaz na jejich oficiální stránky a zápisy z valné hromady že tomu tak není... Konečně se to po měsíci prosáklo k uším novinářů kteří by tohle měli ověřovat jako první.

Nicméně zmínka o účinné recyklaci která zvrátí proces v ekologičtější je další nonsens. Ano, existuje už jedna firma, která umí v jednotkách kusů (ale za obrovských energetických, vodních a chemických vstupů) vyseparovat souhrnem "AŽ" 95% surovin (z určitého typu li-ion). Bohužel v těch zbylých 5% (cca 20kg kalů u běžné trakční baterie) je pořád většinově zastoupeno to podstatné co bychom právě potřebovali kvůli neekologické těžbě znovu použít - středně těžké vzácné kovy. Čili každou recyklací jediné baterie získáváme cca 20kg sloučeného toxického odpadu v kterém ztratíme cca 25-28% obsahu těch nosných, vzácných surovin z celé baterie... Nehledě na to, že ta recyklace je bez finančních dotací naprosto nerentabilní, a všichni výrobci raději sáhnou po mnohem levnější prvovýrobě surovin z důlních hornin. Doufám že i tahle informace se časem prosákne I k novinářům, aby si ti pseudoekologové tu recyklaci trošku zracionalizovali 🤔

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze