V letošní sezóně se poprvé v nejvyšší třídě rally, bývalé WRC, používá hybridní pohonný systém. Nově se však královská třída neoznačuje WRC, nýbrž Rally1. V té startují tři tovární týmy, konkrétně M-Sport Ford WRT, Hyundai Shell Mobis WRT a Toyota Gazoo Racing WRT.
Šampionát odstartoval tradičně legendární Rally Monte-Carlo, která se dojela minulý víkend. Za tovární tým startoval i Sébastien Loeb, který sice už klasickou rally nejezdil a v posledních letech se věnoval Dakaru nebo loni Extreme E, ale nyní usedl za volant vozu Ford Puma Rally1. A přestože tento devítinásobný mistr světa se své původní disciplíně řadu let nevěnoval, překvapil svojí rychlostí. Právě on a jeho krajan Sébastien Ogier s vozem Toyota GR Yaris Rally1 se přetahovali o vedení.
Ogier byl na nejlepší cestě dojet si v prestižním podniku pro rekordní deváté vítězství. Měl ale defekt levé přední pneumatiky v předposledním měřeném úseku. Vzniklý časový deficit pak proměnil náskok 24,6 sekund ve ztrátu 9,5 sekund. Ogier s novým navigátorem Benjaminem Veillasem dali do poslední rychlostní zkoušky vše, nicméně nakonec za vítězem zaostali o 10,5 sekundy, a to i kvůli desetisekundové penalizaci za ulitý start. Z vítězství se tedy nakonec radoval Sébastien Loeb.
Na třetím místě dojel druhý vůz Ford Puma Rally1, pilotovaný Craigem Breenem. Kalle Rovanperä s druhou Toyotou GR Yaris Rally1 si dojel pro čtvrté místo v celkovém pořadí. Od soboty vykazoval ohromný posun v tempu i jistotě ovládání nového vozu. Díky pěti bonusovým bodům se ale Rovanperä řadí na třetí místo v bodování šampionátu a první v rámci jezdců účastnících se celé sezóny, neboť Loeb i Ogier se letos zúčastní pouze vybraných podniků.
Pořadí | Posádka | Auto | Čas |
---|---|---|---|
1. | Sébastien Loeb/Isabelle Galmiche | Ford Puma Rally1 | 3 hod 0 min 32,8 s |
2. | Sébastien Ogier/Benjamin Veillas | Toyota GR YARIS Rally1 | +10,5 s |
3. | Craig Breen/Paul Nagle | Ford Puma Rally1 | +1 min 39,8 s |
4. | Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen | Toyota GR YARIS Rally1 | +2 min 16,2 s |
5. | Gus Greensmith/Jonas Andersson | Ford Puma Rally1 | +6 min 33,4 s |
„Mám opravdu radost z pokroku, kterého jsme během rally dosáhli. Opravdu nevím, co se zpočátku dělo, ale věřili jsme si, tlačili na pilu a našli s vozem to správné tempo. Udělali jsme, co jsme mohli, a nakonec našli mnohem lepší nastavení a mohl jsem se s autem začít sžívat. Musím moc poděkovat mému technikovi, že na tom společně se mnou zapracoval a provedl na voze velké změny. Takže nakonec tento víkend hodnotím velmi příznivě a také se nám podařilo zajet pěknou Power Stage. Je důležité získat maximum bodů, co jen jde, takže je pěkné být v tomto postavení, i když to znamená, že budeme ve Švédsku čistit trať. Bude to trochu zrádné, ale uděláme maximum pro to, abychom na to byli připraveni,“ říká finský pilot Kalle Rovanperä.
A co bude následovat?
Další soutěží v šampionátu je Švédská rally (24. až 27. února), která je jediným čistě zimním podnikem sezóny, pořádaným na sněhu a ledu. V letošním roce se podnik přesouvá o něco více na sever do nové základny v Umeå, což znamená, že všechny rychlostní zkoušky budou pro jezdce novinkou. Do zledovatělého povrchu cest se budou zakusovat kovové hřeby v pneumatikách, zajišťující dobrý záběr za rychlostí, které budou v rámci celého ročníku patřit k nejvyšším. Využije tam Fin Rovanperä své zkušenosti na sněhu? Budeme sledovat i tuto soutěž.