Aktuální generace modelu Puma se letos dočkala i plně elektrické verze. I přes skromnější kapacitu baterie Ford slibuje velmi solidní dojezd, a tak jsme se to rozhodli prověřit. Elektrická Puma disponuje výkonem 123 kW (168 koní) a žádná další výkonově odlišná verze není k dispozici. Vůz je k dostání výhradně s baterií o hrubé kapacitě 54 kWh, z čehož lze využít 43 kWh. Do testu pak dorazilo provedení v nejvyšší výbavě Premium, které v základu obouvá 18" disky kol, avšak české zastoupení značky Ford vůz zkrášlilo o příplatkové 19" disky. O to víc jsme byli zvědavi na výsledky spotřeby, protože platí úměra, že čím větší kola, tím vyšší spotřeba.
Technické parametry Ford Puma Gen-E
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 215 × 1 820 × 1 535 mm, 1 563 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 123 kW, 168 koní, točivý moment: 290 Nm |
Baterie | 54 kWh (43 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 376 km |
Cena od | 749 900 Kč |
Cena testovaného vozu činí aktuálně po zvýhodnění 755 tisíc Kč, ale jak už bylo řečeno, vůz dostal i pár příplatků. Zmíněná 19" kola vychází na 15 tisíc Kč a prosklená panoramatická střecha pak stojí dalších 26 500 Kč. Elektrická Puma je vždy předokolkou a v základu váží necelých 1,6 tuny.
Palubní počítač u Pumy Gen-E ukázal spotřebu 13 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 13 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu činila 24 °C. Zajímavostí elektrické Pumy je fakt, že palubní počítač neumí měřit na desetiny přesně, ale zaokrouhluje na celá čísla.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 12 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 14 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba povyrostla na stále únosných 15 kWh/100 km. Teplota při tomto druhu testu činila 22 °C.
Reálná spotřeba u vozu Ford Puma Gen-E vyšla na 12 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 125 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 45 kilometrů a spotřeba činila 10 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 11 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 15 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 12 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 45 km) | 10 kWh/100 km | 430 km |
Mimo město (90 km/h) | 12 kWh/100 km | 358 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 14 kWh/100 km | 307 km |
Dálnice (130 km/h) | 15 kWh/100 km | 286 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 13 kWh/100 km | 330 km |
Celý test (125 km) podle nabíjení | 12 kWh/100 km |
Venkovní teplota během okruhu činila 24 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 19 až 23 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 43 kWh.
Komentář autora:
Navzdory malé baterii umí elektrický Ford Puma ujet poměrně dost kilometrů nejen ve městě. Řidič má navíc k dispozici jízdní režimy Eco, Normal, Sport a Kluzký povrch. My jsme test provedli v režimu Normal a během jízd jsme často využívali dvoustupňovou rekuperaci + funkci one pedal driving. Puma Gen-E se neztratí ani na dálnicích, kde dokáže jet rychlostí až 160 km/h. V takovém případě ale spotřeba začne dosahovat 17 kWh na 100 km, a tím rapidně klesne dojezd. Kdyby ale Ford časem připravil verzi Long Range, která by nabídla baterii s využitelnou kapacitou okolo 60 kWh, stal by se z Pumy ještě tvrdší konkurent.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz