Ford Puma Gen-E
test

Ford Puma Gen-E

Zaostřeno na spotřebu
5

První dojmy za volantem elektrické Pumy od Fordu jsme vám již přinesli, ale jak je na tom vůz se spotřebou? Na to jsme se podívali v rámci dalšího dílu Zaostřeno na spotřebu.

Aktuální generace modelu Puma se letos dočkala i plně elektrické verze. I přes skromnější kapacitu baterie Ford slibuje velmi solidní dojezd, a tak jsme se to rozhodli prověřit. Elektrická Puma disponuje výkonem 123 kW (168 koní) a žádná další výkonově odlišná verze není k dispozici. Vůz je k dostání výhradně s baterií o hrubé kapacitě 54 kWh, z čehož lze využít 43 kWh. Do testu pak dorazilo provedení v nejvyšší výbavě Premium, které v základu obouvá 18" disky kol, avšak české zastoupení značky Ford vůz zkrášlilo o příplatkové 19" disky. O to víc jsme byli zvědavi na výsledky spotřeby, protože platí úměra, že čím větší kola, tím vyšší spotřeba.

Technické parametry Ford Puma Gen-E

Kompletní specifikace
Konstrukcecrossover, 4 215 × 1 820 × 1 535 mm, 1 563 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon123 kW, 168 koní, točivý moment: 290 Nm
Baterie54 kWh (43 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 376 km
Cena od749 900 Kč

Cena testovaného vozu činí aktuálně po zvýhodnění 755 tisíc Kč, ale jak už bylo řečeno, vůz dostal i pár příplatků. Zmíněná 19" kola vychází na 15 tisíc Kč a prosklená panoramatická střecha pak stojí dalších 26 500 Kč. Elektrická Puma je vždy předokolkou a v základu váží necelých 1,6 tuny.

Palubní počítač u Pumy Gen-E ukázal spotřebu 13 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal po dojetí do cíle spotřebu 13 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu činila 24 °C. Zajímavostí elektrické Pumy je fakt, že palubní počítač neumí měřit na desetiny přesně, ale zaokrouhluje na celá čísla.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 12 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 14 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba povyrostla na stále únosných 15 kWh/100 km. Teplota při tomto druhu testu činila 22 °C.

Reálná spotřeba u vozu Ford Puma Gen-E vyšla na 12 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 125 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 45 kilometrů a spotřeba činila 10 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test hodnotu 11 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 15 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 12 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 45 km) 10 kWh/100 km 430 km
Mimo město (90 km/h) 12 kWh/100 km 358 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 14 kWh/100 km 307 km
Dálnice (130 km/h) 15 kWh/100 km 286 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 13 kWh/100 km 330 km
Celý test (125 km) podle nabíjení 12 kWh/100 km

Venkovní teplota během okruhu činila 24 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 19 až 23 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 43 kWh.

Komentář autora:

Navzdory malé baterii umí elektrický Ford Puma ujet poměrně dost kilometrů nejen ve městě. Řidič má navíc k dispozici jízdní režimy Eco, Normal, Sport a Kluzký povrch. My jsme test provedli v režimu Normal a během jízd jsme často využívali dvoustupňovou rekuperaci + funkci one pedal driving. Puma Gen-E se neztratí ani na dálnicích, kde dokáže jet rychlostí až 160 km/h. V takovém případě ale spotřeba začne dosahovat 17 kWh na 100 km, a tím rapidně klesne dojezd. Kdyby ale Ford časem připravil verzi Long Range, která by nabídla baterii s využitelnou kapacitou okolo 60 kWh, stal by se z Pumy ještě tvrdší konkurent.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Vladislav Pisa
Vladislav Pisa
To je ovšem impozantní, pokud to potvrdí další dlouhodobější testy, klobouk dolů.
Kazimír Kovář
Kazimír Kovář
Jsou to pěkná čísla, docela by mě zajímal rozbor jak toho dosáhli.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Jako teplota byla úplně ukázková, ale přesto je spotřeba s ohledem na již slušnou použitelnou velikost auta fakt super. Potřebovat druhé auto třeba pro manželku, tak o tom uvažuji. Pěkné venku i uvnitř, baterka sice by se hodila větší ale zase lepší váha. Nevím jak je Ford celkově u EV ztrátový, ale Explorer, Capri, Puma a vlastně i F-150 jako dobrý....jen u Customu měli dát větší baterku a Mustang by chtěl pontexh letech taky vylepšení, to nové TČto úplně nevytrhne.
Jan Pešek
Jan Pešek
Zvláštní je ten malý rozdíl mezi 110 a 130 km/h. Až se mně tomu nechce věřit. Tady se obvykle láme chleba.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze