Automobilový svět se rozšířil o další elektromobil, který si zaslouží pozornost. Tentokrát se jedná o elektrickou verzi oblíbeného modelu Ford Puma nesoucí název Puma Gen-E. Přinášíme vám první dojmy.
Technické parametry Ford Puma Gen-E
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 215 × 1 820 × 1 535 mm, 1 563 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 123 kW, 168 koní, točivý moment: 290 Nm |
Baterie | 54 kWh (43 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 376 km |
Cena od | 749 900 Kč |
Design: spojení tradice a modernity
Elektrická Puma si zachovává základní designové rysy spalovací verze, avšak s určitými rozdíly. Nejvýraznějším prvkem je upravený přední nárazník. Zatímco spalovací verze disponuje mřížkou chladiče, u elektrické Pumy je tato část zakrytovaná. Tento designový prvek nejenže zvyšuje aerodynamickou účinnost, ale podtrhuje i nový charakter vozu. V nabídce se elektrická Puma odlišuje také novou exkluzivní barvou – zářivou žlutou Electric Yellow, díky níž je elektrická verze jasně rozpoznatelná.
Prostor a praktičnost: překvapivě prostorový šampion
Ford Puma Gen E míří do segmentu kompaktních crossoverů/hatchbacků, kde konkuruje například Volkswagenu ID.3 nebo MG4. Přestože stojí na platformě spalovací Pumy, nabízí nečekaně velký zavazadlový prostor s objemem 566 l, čímž překonává všechny konkurenty. Významnou měrou k tomu ale přispívá prostor pod podlážkou, který se u elektrické Pumy zvětšil a získal název Gigabox, zatímco u spalovací verze jej Ford nazývá Megabox. Toto významné zvětšení přišlo díky absenci výfukového systému. Navíc Ford přidal i přední kufr o objemu 40 l – perfektní na uložení nabíjecích kabelů. Tento prvek, který není běžný ani u elektromobilů na plně elektrických platformách, si zaslouží velkou pochvalu. Uvnitř vozu je také více místa v centrálním tunelu díky odstranění řadicí páky.
Dynamika a jízdní vlastnosti: jistý, ne však sportovní
Elektrická Puma disponuje výkonem 123 kW (168 koní), což z ní nedělá sportovní vůz, ale na běžné každodenní jízdy výkon plně postačuje. Záměrem konstruktérů bylo přiblížit jízdní vlastnosti co nejvíce spalovací verzi Pumy, což se podařilo. V zatáčkách elektrická Puma působí stabilně a jistě, i když je cítit mírná nedotáčivost, což je typické pro vozy s pohonem předních kol. Sedačky poskytují skvělé boční vedení, což oceníte zejména při svižnější jízdě zatáčkami.
Elektrická Ford Puma dojede nečekaně daleko
Pokud jde o rekuperaci, vůz nabízí tři režimy – D (standardní rekuperace), L (silnější rekuperace) a možnost jednopedálového ovládání. Chybí však intuitivní ovládání prostřednictvím pádel pod volantem, což by řada řidičů určitě uvítala. Zároveň chybí možnost navolit režim bez rekuperace, pokud tedy nepočítáme zařazení polohy N.
Spotřeba a dojezd: efektivita na jedničku
Ford se hrdě chlubí spotřebou 13,1 kWh/100 km podle WLTP, což je jedna z nejlepších hodnot v dané třídě. Při testovací jízdě se spotřeba pohybovala kolem 11 kWh/100 km, a to i při chvílemi svižnější jízdě. Kapacita baterie je 45 kWh (využitelných), což podle WLTP zajišťuje dojezd až 375 km. V městském režimu by měl dojezd dosahovat až 523 km, což je na takto malou baterii úctyhodné. Ford se rozhodl pro ochranu baterie pomocí tzv. velkých bufferů, čímž se prodlužuje její životnost a snižuje degradaci. Aktivní termomanagement se stará o optimální teplotu baterie, a to i během cesty na nabíjecí stanici. Škoda jen, že předehřev nelze aktivovat manuálně, pokud používáte jinou navigaci než tu od Fordu, případně míříte na nabíjecí stanici, kterou Ford v mapě nemá.









Nabíjecí výkon je 100 kW, což umožňuje nabití z 10 na 80 % za 23 minut v ideálních podmínkách. Ačkoliv má Puma menší baterii než konkurence, rychlé nabíjení tento nedostatek částečně kompenzuje.
Cena
Cena nového modelu Ford Puma Gen E začíná na 699 tisících korunách při využití financování. Pokud se rozhodnete pro platbu v hotovosti, zaplatíte o 20 tisíc korun více. V porovnání s konkurenčními elektromobily této velikosti jde o velmi příznivou cenu.
První dojmy jsou nad očekávání
Elektrický Ford Puma Gen-E příjemně překvapil v mnoha ohledech. Přestože vůz vychází ze spalovací verze, nabízí skvělý prostor, efektivitu pohonu a dobře promyšlené detaily, jako je přední kufr. Dynamika a jízdní vlastnosti jsou dostačující pro každodenní využití, i když sportovně ladění řidiči mohou postrádat vyšší výkon nebo ostřejší variantu.
Za cenu začínající pod hranicí 700 tisíc korun jde o zajímavou volbu pro ty, kteří hledají praktický a efektivní elektromobil. Těšíme se na delší testy, které odhalí další zajímavé aspekty tohoto modelu, prověří reálnou spotřebu, dálniční dojezd nebo nabíjení.
Foto: Ford ČR