Revoluce v rallye. Toyota startuje se speciálním GR Yarisem

Revoluce v rallye. Toyota startuje se speciálním GR Yarisem
Fotografie: Toyota
  • Motor vozu bude spalovat výhradně udržitelné palivo
  • GR Yaris Rally1 nabídne výkon přes 500 koní
  • Vůz je nástupcem neméně slavného Yarisu WRC

Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing World Rally Team zahajuje novou éru rallye s hybridními vozy GR Yaris Rally1. Sezónu 2022 odstartuje na Rallye Monte Carlo 20. až 23. ledna. Hybridní ústrojí všech vozů tvoří baterie o kapacitě 3,9 kWh a motorgenerátor, jenž při zrychlování nabídne výkonovou posilu 100 kW (134 k). V případě Toyoty GR Yaris Rally1 je součástí hybridního ústrojí přeplňovaný motor s objemem 1,6 litru z Yarisu WRC. Celkový systémový výkon přesahuje 500 koní. Motor bude spalovat pouze udržitelné palivo, což je poprvé v rámci světového šampionátu FIA.

Tento model je nástupcem vítězného modelu Yaris WRC, jenž se v soutěžní sezóně 2021 završené v italské Monze postaral o čistou sérii v podobě mistrovských titulů pro tovární týmy, soutěžní jezdce i navigátory. Vůz je postaven na vyhrazeném prostorovém rámu se zvýšenou úrovní ochrany pro jezdce i navigátora. Z dalších změn v souladu s novými předpisy jmenujme méně komplikovanou aerodynamiku, návrat k mechanickému řazení a ukončení aktivního centrálního diferenciálu. Změny souvisejí s vyšším zaměřením na jezdecké umění pilota. Ten bude nucen v rámci rychlostních zkoušek upravit způsob jízdy potřebám rekuperace a využívání energie hybridního pohonu.

Těžké podmínky pro test nových vozů

GR Yaris Rally1 od prvních jízd vloni na jaře prodělal zevrubný program testování, v posledních několika týdnech zaměřený na specifické požadavky Rallye Monte-Carlo, které je známo neustále se měnícími podmínkami od suchého asfaltu až po sníh a led, což se může ukázat jako obzvláště náročný začátek pro jezdce pilotující zcela nové vozy. Na náročnou rychlostní zkoušku při zahájení soutěže ve čtvrtek večer se z vozů nové generace objeví na trati jako první GR YARIS Rally1 úřadujícího šampiona Sébastiena Ogiera. Osminásobný mistr světa, který rovněž získal rekordních osm vítězství na Rallye Monte-Carlo, se v letošní sezóně zúčastní několika vybraných podniků ve spolupráci s novým navigátorem Benjaminem Veillasem.

Toyota GR Yaris Rally1

Jedničkou týmu Toyota Gazoo Racing bude celou tuto sezónu Elfyn Evans s navigátorem Scottem Martinem (druzí v sezóně 2021), za nimiž následují Kalle Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem, kteří loňskou sezónu zakončili na celkovém čtvrtém místě. Ve všech kolech uvidíme na trati celkem čtyři vozy GR YARIS Rally1. Kompletní sezónu absolvuje Takamoto Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem v nově vytvořeném týmu Toyota Gazoo Racing World Rally Team Next Generation. Posádky dnes zahajují třídenní prohlídku tratě, která je z 85 % úplně nová. Pro 90. ročník rallye se servisní park přesouvá z Gap přímo do Monaka. Po rozjezdech ve čtvrtek dopoledne odstartuje večer samotný rallyový závod z kultovního náměstí Casino Square a následovat bude dvojice nočních rychlostních zkoušek. Druhá přinese návrat klasiky Col de Turini, poprvé od roku 2013 za tmy.

Pátek bude nejdelším dnem celého podniku a přinese tři měřené úseky, absolvované dvakrát bez polední přestávky na servis pouze s přezouváním v Puget-Théniers. Podobný program je naplánován na sobotu, kdy se posádky přesunou o něco západněji: dopoledne je čekají tři rychlostní zkoušky, z toho dvě si jezdci zopakují odpoledne po přezouvání v Digne-les-Bains. Posledním dnem podniku je neděle sestávající ze dvou měřených úseků projížděných dvakrát – druhý z nich, zakončený v Entrevaux, je jedinou rychlostní zkouškou shodnou s loňskem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze