Andreas Mikkelsen za volantem Fabie RX1e. Tolik superlativů jste ještě neslyšeli

Andreas Mikkelsen za volantem Fabie RX1e. Tolik superlativů jste ještě neslyšeli
Fotografie: Škoda Auto
  • Škoda zbrojí na elektrickou subkategorii RX1e, chystanou pro WRC 2022
  • Elektrická technika bude jednotná, zastavěná do různých aut
  • Výkony proti stávajícím benzinovým speciálům povyrostou

FIA změnila kategorizaci jednotlivých závodních tříd a vypsala dvě nové, čistě elektrické. Z toho ta juniorská, pojmenovaná RX2e, dostane šest termínů v seriálu WRC už koncem letošního roku a stane se tak vůbec první oficiální elektrickou kategorií, vypsanou asociací FIA. Obě budou spoléhat na jednotný pohon, zabudovaný do různých automobilů. V případě RX2e půjde o jednotku, vyvinutou španělským specialistou QEV Technologies, společně se švédským závodním týmem Olsberg MSE. Nás ale více zajímá plnotučná kategorie RX1e, alternativa klasických WRC, nově pojmenovaných RX1. Ta odstartuje až napřesrok a chystá se do ní i tým Škoda Motorsport. Po nějaké době se tak zase Škodovky utkají o medaile s těmi nejsilnějšími monstry ve startovním poli. Výkonový limit pro elektrickou RX1e je totiž o poznání vyšší, než v benzinové RX1.

Elektrické závodní speciály budou pro změnu používat jednotnou sadu od rakouské firmy Kreisel Electric, založené v roce 2014. Ta bude obsahovat dva motory po 250 kW (340 k), 52kWh baterii speciálního závodního provedení s vysokým vybíjecím proudem a karbonovou schránkou, aktivní LSD diferenciály s nastavitelnou charakteristikou a lehký DC/DC měnič na 12 a 48 V. Baterie budou vážit zhruba 330 kg a navrženy jsou pro co nejlepší rozvržení hmotnosti. Karborundový invertor nabízí více než 99,5% účinnost při hmotnosti pod 6 kg. Chybět nebudou unikátní bezpečnostní prvky, specifické pro elektromobily.

Video z testovacích jízd přímo prýští emocemi. Komentují postupně Andreas Mikkelsen, hvězda závodního týmu Škoda Motorsport, následovaný Kennethem Hansenem, šedesátiletým rallycrosovým matadorem a Arne Dirksem, výkonným ředitelem seriálu WRC. Pro ty z vás, kterým se nechce zdržovat překladem, přikládáme volný překlad jejich emotivních komentářů. Všimněte si, že v celém videu ani jednou nepadne jméno automobilky ani samotného auta.

Andreas Mikkelsen

„Je to brutální. Čistá brutalita. Nikdy jsem neřídil nic tak silného. Vodil jsem ostrý WRC speciál, ale tohle je jiná liga. Blesková reakce na plyn a rychlost, s níž se blíží horizont pod plným plynem, je absolutně šílená. Akcelerace vás téměř vymačká jako citron, hlavu z opěrky nezvednete. A ty sci-fi zvuky, které auto produkuje, úplně jako soundtrack ze Star Wars! Cítíte se úplně jako v budoucnosti a pocity jednoduše nelze k ničemu přirovnat, protože tu nic podobného zatím prostě nebylo. Samozřejmě, že elektrickým vozidlům patří budoucnost. A když okusíte nějaké, které je rychlé jako tahle Škodovka a nabízí stejně vrchovatou míru zábavy, a navíc se zaposloucháte do úplně nového akustického světa, produkovaného elektrickým závodním speciálem, rychle tomu přijdete na chuť. Kdo rád poslouchá ječící benzinové motory na rallye, bude zpočátku elektrickým bzučením překvapen a možná si vzpomene i na dálkově ovládané modely, ale časem se určitě zaposlouchá. A jeho zážitek dostane nový rozměr s dotekem budoucnosti. Velmi potěšilo, že když sedíte uvnitř, je spojení zvuku se zážitkem natolik působivé, že baví i samotného závodníka.“

Kenneth Hansen, alias Mister Rallycross

„Před téměř 30 lety jsem vyhrál svou první WRC. Takže nyní nastal čas vyzkoušet něco jiného a vstoupit do nového automobilového roku s elektrickou silou. Byl jsem zvědavý, jaké to bude. A skutečně, pocity se vyrovnaly prvnímu rallye. Musím ale říct, že jsem byl okouzlen, ačkoliv jsem zpočátku jel s trochu staženým výkonem. Teprve v posledním kole jsem vše pustil naplno. A teprve potom vůz ukázal, co umí. Taková ovladatelnost v kombinaci s poslušným a silným motorem je doslova fantastická. Tomu říkám nová éra. Uvnitř to řve jako dříve, a emoce jen tryskaly. V tomhle nevidím žádný rozdíl. Zvenčí je to jiné. Zvuk je sice jiný, ale je ho dost. Dokud budou za volant usedat kvalitní jezdci a neleknou se pořádných soubojů, fanoušci se o zážitek bát nemusejí. Show bude pořádná, jako dříve.“

Arne Dirks

„Naše vize je prostá. Chceme být největší udržitelnou, spektakulární elektrickou sérií pro upravené sériové vozy na světě. Chceme kromě tradičních trhů chceme vstoupit i na ty nové, především Spojené státy a Čínu. Zároveň bychom ale rádi nabídli nové formáty. Chceme vstoupit na led, závodit v noci a také ve městech.“

...a znovu Kenneth Hansen

„Měli bychom se starat o svou planetu. Tomu bychom měli podřídit vše a pracovat na tom, aby bylo špičkové závodění ekologicky obhajitelné i v budoucnu. Neříkám, že právě tohle je definitivní řešení, ale je to určitě krok správným směrem.“

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze