Elektrická Škoda RE-X1 Kreisel vyrazí na rallyové tratě již tento měsíc

1
Elektrická Škoda RE-X1 Kreisel vyrazí na rallyové tratě již tento měsíc
Fotografie: Škoda Auto, Harald Illmer
  • Inženýři Škoda spolupracují se Škoda Austria, Kreisel Electric a Baumschlager Rallye & Racing na inovativním projektu
  • Koncepční vůz Škoda RE-X1 Kreisel s lithium-iontovým akumulátorem vychází ze Škody Fabia Rally2 evo, celosvětově nejúspěšnějšího vozu své kategorie
  • Má výkon 260 kW a krouticí moment 600 Nm, po homologaci je připravený na start v rallyovém Mistrovství Rakouska

Společnosti Škoda Motorsport, Škoda Austria, Kreisel Electric (specializující se na technologie baterií) a Baumschlager Rallye & Racing se spojily při vývoji čistě elektrického rallyového soutěžního vozu. Vznikla tak Škoda RE-X1 Kreisel, koncepční vůz, vycházející z vozu Škoda Fabia Rally2 evo a poháněný 860V elektrickým systémem s výkonem až 260 kW. O tomto plně elektrickém rallyovém speciálu jsme již psali, ale nyní byl homologován rakouskou asociaci AMF (ÖAMTC) a nic nebrání jeho startu v automobilových soutěžích. Debut v rallyovém Mistrovství Rakouska je plánován na červenec letošního roku.

Když společnost Kreisel Electric, dodavatel povinné hybridní technologie pro vozy WRC sezóny 2022 FIA Mistrovství světa v rally, hledala partnery pro vývoj čistě elektrického rallyového vozu, Škoda Motorsport v tom viděla zajímavou příležitost. V návaznosti na své zkušenosti a kompetence s celosvětově nejúspěšnějším vozem skupiny Rally2 oddělení motorsportu mladoboleslavské automobilky upravilo karoserii Škoda Fabia Rally2 evo tak, aby mohla být vybavena elektrickým pohonem Kreisel. Výsledný koncepční vůz Škoda RE-X1 Kreisel kombinuje prvotřídní know-how výrobce špičkových rallyových vozů s inovativní bateriovou technologií společnosti Kreisel.

S více než 400 prodanými kusy a řadou vítězství a titulů v rallye po celém světě je soutěžní verze vozu Škoda Fabia komerčně i sportovně nejúspěšnějším vozem své kategorie. „Koncepční vůz Škoda RE-X1 Kreisel je vzrušující kombinací tradiční techniky a technologií budoucnosti. Poskytli jsme své nejlepší zkušenosti, které vycházely z vývoje již tří generací rallyového vozu Škoda Fabia,“ komentuje spolupráci Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport. „Koncepční vůz, byť vybavený elektrickým pohonem, nabízí všechny možnosti nastavení jako nejnovější generace vozu Škoda Fabia Rally2 evo. Jsem přesvědčený, že pro fanoušky rallye bude taková kombinace opravdu zajímavá.

Výkon 260 kW, krouticí moment 600 Nm

Elektromotor vyvinutý společností Kreisel Electric dosahuje maximálního výkonu 260 kW a maximálního krouticího momentu 600 Nm oproti 214 kW a 425 Nm standardního zážehového turbomotoru o objemu 1,6 litru vozu Škoda Fabia Rally2 evo. Kromě zmíněného pohonného ústrojí vychází zbytek vozu z dobře známého rallyového modelu Škoda Fabia Rally2 evo, který musel podstoupit celou řadu úprav. Přesněji řečeno, bylo třeba upravit podvozek a pro implementaci baterie do vozu prošla zásadní úpravou také podlaha vozu. Vysokovýkonná lithium-iontová baterie Kreisel s kapacitou 52,5 kWh a má napětí 860 V. Pro maximální jízdní dynamiku je baterie namontována co nejníže v podlaze vozu a vyznačuje se kapalinovým chlazením Shell E-Fluids. „Spolupráce se Škoda Motorsport nás velmi těší,“ říká Philipp Kreisel, jednatel společnosti. „Společně sdílíme nejen vizi udržitelné budoucnosti motorsportu, ale současně sledujeme stejnou strategii spočívající v přenosu technologií a technických řešení ze závodních do silničních vozů.“ Společnost Kreisel Electric z rakouského Rainbachu připravila také na míru vyvinutou nabíjecí stanici s názvem Chimero, která bude na jednotlivých rallye schopna nabídnout nabíjecí výkon až 200 kW.

První podvozek postavený Škoda Motorsport je v asfaltové specifikaci. Společnost Baumschlager Rallye & Racing, která je partnerem projektu pro testovací program a budoucí soutěžní aktivity, však již začala s testováním vozu Škoda RE-X1 Kreisel i na šotolině. První účast na Mistrovství Rakouska v rallye je naplánována na červenec letošního roku. „Jako dlouholetý partner Škoda Motorsport na rakouské rallyové scéně jsme nadšeni, že se můžeme podílet na tomto inovativním projektu,“ komentuje Max Egger, ředitel Škoda Auto Austria. „Je pro nás srdeční záležitostí pomoci rallye vstoupit do nové éry. Po velmi úspěšném uvedení čistě elektrického sériového vozu Škoda Enyaq iV je to další mimořádný krok na naší cestě k elektromobilitě.

Pro budoucí účast v soutěžích pod hlavičkou FIA pomohla Škoda Motorsport společnosti Kreisel Electric s homologačním procesem karoserie prototypu Škoda RE-X1 Kreisel. Další zkušenosti a technické konzultace plánuje Škoda Motorsport poskytovat i během dalšího vývoje, který bude probíhat u jejího dlouholetého zákazníka, týmu Baumschlager Rallye & Racing. Spolupráce se Škoda Austria je navíc součástí rozsáhlé podpory značky na jednotlivých trzích.