Toyota Yaris Cross rozšiřuje nabídku zvýšených Toyot. Je o 20 cm kratší, než designový crossover C-HR, přesto ale nabízí volitelný pohon všech kol, který CH-R postrádá. Proto, a také díky jednoznačnému stylingu, jej Toyota nazývá plnohodnotným, ač malým SUV. Ideově i technicky navazuje na starší model Urban Cruiser, který rovněž nabízel pohon všech kol a stejně jako Yaris Cross sdílel techniku s klasickým Yarisem. Urban Cruiser byl však menší a více se orientoval na ryze civilní poslání. Zato Yaris Cross se svou světlou výškou 16 cm už může vyrazit i do lehčího terénu. Ostatně není náhoda, že se mnohem více podobá hranaté Toyotě RAV4, než avantgardní CH-R.
Přichází do nabité třídy zvýšených stylových dobrodruhů, z nichž většina se prohlašuje za crossovery, některé z nich pak přímo za městské stroje. V dlouhé řadě konkurentů nechybí Peugeot 2008, Hyundai Kona, Jeep Renegade, Volkswagen T-Roc, Nissan Juke či Renault Captur. Řadí se sem i Dacia Duster, ač je o něco větší. Vesměs vysoce úspěšné počiny, v řadě případů i bestsellery svých značek. A už první pohled jasně naznačí, že základní cena nebude hlavním nástrojem, jímž chce Toyota přelstít konkurenci. Se startovní částkou 435 000 Kč totiž míří do horní poloviny své třídy, jenže nabízí řadu věcí, které konkurenci chybějí. Především pohon všech kol. Ten sice nabízí Duster, Kona i Suzuki Vitara, ovšem Toyota je o krok dál. Pohon všech kol AWD-i se totiž obejde bez rozdělovací převodovky i kardanové hřídele. Zadní kola totiž pohání další elektromotor, významně rozšiřující možnosti pohonu všech kol. V první řadě umí v případě potřeby poslat na zadní nápravu více výkonu než na přední, což jednoduché mechanické systémy s mezinápravovou spojkou, používané kompletní konkurencí, z principu neumějí. Děje se to například při rozjezdu, který je díky tomu suverénní i na kluzkém povrchu. Dále nabízí tři uživatelské režimy. Kromě standardního ještě zimní s mírnější mapou plynu a především mód Trail, který umí aktivně přibrzdit protáčející se kola a umožní vyjet, i když jsou v záběru jen dvě.
O pohon se stará atmosférický tříválec 1.5 ve dvou verzích. Základní, pojmenovaný Dynamic Force, s výkonem 92 kW (125 k) a výběrem mezi šestistupňovou manuální a bezestupňovou automatickou (CVT) převodovkou Multdrive S a za devadesátitisícový příplatek pak 1.5 Hybrid, kde pracuje v Atkinsonově cyklu a díky spolupráci s paralelním hybridním pohonem čtvrté generace, vybaveným planetovou bezstupňovou převodovkou e-CVT, umí dosáhnout normované spotřeby WLTP od 4,3 l/100 km. O tom, který z pohonů je důležitější, jasně svědčí, že z pěti linií výbavy (pátá je pouze dočasná úvodní edice) je hybrid k mání ke všem, ale čistě benzinový pohon jen ke dvěma základním. Volitelný pohon všech kol se pojí samozřejmě jen s hybridem a není k dispozici pro startovní linii Active. O tom, že ceník psaly zkušenosti s prodejem jiných hybridních Toyot, zase svědčí chytře sestavená druhá linie Comfort. V ní jako jediné si totiž můžete vybrat libovolnou motorizaci i pohon a zároveň i několik výhodných paketů. Právě tato kombinace je totiž suverénně nejprodávanější. Ceník zároveň nabízí zajímavé zaváděcí akce. Kromě bonusu za výkup ve výši 25 000 Kč ještě sadu 18" zimních kol v ceně 21 000 Kč. To dává větší smysl, než se na první pohled zdá. Yaris Cross se totiž začne prodávat až v září, první vozy zákazníkům dorazí až v průběhu října a aktuálně se ještě ve francouzském Valenciennes ani nezačal vyrábět. Na vyšší linie také dostanete slevu až 45 000 Kč, v jejímž rámci doplatíte za čtyřkolku jen čtyřicet tisíc místo obvyklých padesáti.
Hybridní pohon pracuje s malou li-ion trakční baterií, která nevyžaduje externí dobíjení. Vůz je schopen urazit nevelkou vzdálenost výhradně na elektřinu, podle Toyoty je to až 50 % celkového času jízdy. V tom má navrch verze 4×4, jejíž přidaný elektromotor podstatně zvyšuje brzdný účinek a rekuperační schopnosti. Cenou za to je ale zmenšený zavazadelník o 77 na výsledných 320 l, protože nelze využívat sníženou polohu jeho jinak modulárního dna. Žal z tohoto faktu ale účinně tlumí víceprvková zadní náprava, vyhrazená právě jen pro 4×4, zatímco ostatní si musí vystačit s klasickou torzní příčkou. Využitelnost dále zlepšuje zadní opěradlo, ve vyšších liniích dělené 40:20:40. Samozřejmostí nové doby už také je, že i hybridy mohou tahat přívěsy, což bylo ještě donedávna nemyslitelné. Byť maximum hybridu 750 kg pro brzděný vlek (550 pro nebrzděný) není ohromující hodnota. Čistě benzinová verze zvládne o 600 kg více.
Novinky přináší i bezpečnostní a infozábavní výbava. Vůz umí rozeznávat objekty, chodce i cyklisty a adekvátně reagovat na jejich případné excesy. Zároveň umí zmírňovat kolize na křižovatkách podle daných algoritmů a také nabízí plnorozsahový adaptivní tempomat s funkcí Stop&go. Mimořádně neoblíbený a kontroverzní, bohužel však i povinný, asistent jízdy v pruzích je sice podle požadavků nové legislativy nastaven tak, aby se po nastartování vždy aktivoval, avšak Toyota projevila empatii vůči řidičům, kteří tento prvek zavrhují a automaticky jej vypínají. Mechanické tlačítko k jeho vypnutí je totiž přímo na volantu ve snadném dosahu prstu, takže je tento nepopulární úkon aspoň maximálně usnadněn (legislativa však bude později vyžadovat zkomplikování tohoto úkonu tím, že asistent bude možné vypnout minimálně ve dvou krocích). Vůz nabídne celkem tři multimediální přístroje, z nichž ten nejlepší, nazvaný Smart Connect, je absolutní novinkou. Nabízí 9" dotykovou obrazovku, AndroidAuto i Apple CarPlay bezdrátově, cloudovou dynamickou navigaci s on-line mapami a aktuální dopravní situací, tipy pro úspornou jízdu s hybridem, v Česku zatím jen omezeně dostupné funkce Smart parking (sledování volnosti parkovacích míst i na ulici) a Fuel assistant (on-line sledování cen paliva), předplacenou datovou SIM kartu na čtyři roky, aplikaci MyT se základními telematickými a ovládacími funkcemi, dálkové aktualizace a v neposlední řadě mechanická tlačítka. Kdo se bojí parkování, tomu pomůže pokročilý asistent Teammate, který parkuje zcela samočinně (řidič pouze volí směr) a navíc do něj lze nastavit a uložit oblíbené parkovací místo i mimo vyznačená parkoviště. Vůz si pak pamatuje, na jaké místo má zaparkovat například před bránou nebo na trávníku.
Startovní cena 435 000 Kč za verzi 1.5 Dynamic Force Active je vyslovené budgetová, ale nepostrádá klimatizaci, ucelenou bezpečností výbavou ani základní multimédia. Těžištěm nabídky bude výhodná, o 35 tisíc dražší Comfort, jehož výbavu lze díky přidaným mlhovkám, litým kolům, parkovací kameře, dešťovému senzoru, malému koženému paketu a lepším multimédiím označit za zcela dostačující. Navíc ji lze paketem Tech za 35 000 Kč (přední a zadní parkovací senzory se samočinným brzděním před překážkou, vyhřívaná sedadla, Smart Connect s navigací a 6 reproduktory, elektricky sklopná zrcátka a samostmívací vnitřní zrcátko, plus dálkové ovládání světel a zámků přes MyT na 4 roky) změnit na ucelenou a paketem Style za dalších 35 000 Kč (ambientní osvětlení interiéru, kompletně LED vnější osvětlení včetně biLED světlometů a zadních blikačů se sekvenční funkcí, černá stropnice) na opulentní. Skok na třetí linii Executive je trochu hlubší, protože obsahuje i příplatek za hybrid. Takže za minimálně 625 000 Kč (akční cena) dostanete vše jako předtím včetně obou paketů a navíc bezklíčový přístup a startování, vyhřívané přední okno a volant, 18" kola, variabilní paket s nastavitelnou podlahou u verzí FWD a již zmíněným třídílným zadním opěradlem, sportovní přední sedadla a senzor mrtvého úhlu plus dopravy za autem. Za dalších 25 000 Kč poskočíte na Adventure, která přihazuje střešní ližiny a ochranné prvky nárazníků. A konečně přepychová Premiere Edition od 730 000 Kč s koženým čalouněním a elektrickým víkem zavazadelníku s „kopacím“ otvíráním.
Technické parametry Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 180 × 1 765 × 1 560 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 85 (68) kW, 116 (88) koní |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,3 l / 100 km |
Cena od | 525 000 Kč |