Toyotu Yaris známe hlavně jako malý hatchback do města, od kterého bylo v minulosti odvozené malé MPV Yaris Verso. To se sice už dávno nevyrábí, ale postupně vznikají další varianty vozu. V posledních dvou generacích je to sportovní verze GR, která je zvláště v té poslední opravdu ostrým hot-hatchem, a posledním přírůstkem je SUV Yaris Cross. Ano, čtete správně, Yaris Cross není crossover jako o něco větší Toyota C-HR, ale Toyota jej považuje za plnohodnotné, byť malé, SUV. Na rozdíl od zmíněného většího sourozence totiž nabídne i pohon všech kol. A právě tuto verzi lze považovat za nepřímého nástupce zmíněného Versa, protože zatímco vozy typu MPV jsou na ústupu, nahrazují je vozy SUV.
Technické parametry Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 180 × 1 765 × 1 765 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 85 (68) kW, 116 (88) koní |
Nádrž | 36 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,6 l / 100 km |
Cena od | 610 000 Kč |
Článek s kompletním představením Yarisu Cross už máme, nebudu tedy zabíhat do obecných informací v teoretické rovině. Ty se můžete dočíst ve zmíněném článku, případně se na technické parametry podívat v katalogu výše. Jelikož jsem dostal možnost vyzkoušet Yaris Cross Hybrid s pohonem všech kol v lehkém terénu, respektive na nezpevněných cestách, zaměřím se právě na to. Se světlou výškou 16 centimetrů to totiž rozhodně není SUV jen tak na oko, ale jde o auto, které by lehký terén mělo v pohodě zvládnout. Tak se na to pojďme podívat v praxi.
Pohon všech kol nabízí právě pouze hybridní verze. Je totiž řešen bez použití kardanové hřídele – tím nejjednodušším i nejefektivnějším způsobem. Na zadní nápravě má verze 4WD druhý elektromotor, který roztáčí právě zadní kola a dává pohonu všech kol úplně jiné možnosti než u konkurenčních vozů s mechanickou vazbou. Například umí v případě potřeby poslat na zadní nápravu více výkonu než na přední, což jednoduché mechanické systémy s mezinápravovou spojkou z principu neumějí. Výhodnější je to i z hlediska prostoru, protože není potřeba velký středový tunel kvůli kardanové hřídeli. Teoretickou nevýhodou je, že zadní náprava funguje jen v nižších rychlostech do 70 km/h, ale v praxi je nejvíce potřeba právě při rozjezdech nebo při jízdě nezpevněnou cestou, tedy v nižších rychlostech.
V lehkém terénu je Yaris Cross jako doma
V areálu Motorland Bělá tedy sedám za volant Yarisu Cross ve žluté metalíze, která je komunikační barvou auta. Vyjíždím na testovací okruh, který tvoří nezpevněné cesty a lehký terén. První okruh jedu opatrně, ale překvapuje mě, jak hravě se auto přenáší přes nerovnosti a snaží se je tlumit. Očekával jsem, že bude výrazně tvrdší, než jaká je realita. Druhé kolo zrychluji a auto stále funguje velmi dobře. Za limit tedy považuji spíše silniční pneumatiky, protože na trati jsou občas větší kameny a nechci následovat kolegu s RAV4 PHEV, kterému se podařilo pneumatiku prorazit. Jedu tedy rychlostí do 50 km/h, ale nebýt kamenů a z nich plynoucích obav o pneumatiky, jel bych i rychleji. Auto by to evidentně zvládlo. Dávám si několik takových koleček a jízdu si vyloženě užívám.
Nebyl bych to já, kdybych nezkusil alespoň v omezených podmínkách zhodnotit spotřebu. Takže, i když nemám možnost jezdit po silnicích v běžném provozu, protože auto zatím není „na značkách“, před jízdou jsem si vynuloval palubní počítač. Po několika kilometrech v lehkém terénu pak na displeji svítí hodnota 5,7 l/100 kilometrů. Vzhledem k tomu, že na nezpevněných cestách je podstatně vyšší valivý odpor, není to špatná hodnota. Je mi jasné, že v běžném provozu na silnicích bude nižší, ale nejsem schopen odhadnout o kolik. To ukáže až test.
V závěru se snažím také podívat na prostornost. Zatímco na přední sedačce mám pohodlnou pozici, sedám si „za sebe“ a zkouším, jak to vypadá na zadních sedačkách. Sice se dotýkám koleny sedačky před sebou, ale nemám je do opěradla nijak namačknutá. Nebyla by to pohodlná pozice na dlouhou trasu, ale vejdu se. A na krátké trasy, které se u primárně městského auta předpokládají, to určitě stačí. Je tam každopádně více místa než v klasickém Yarisu a pocitově, alespoň v podélném směru, je to srovnatelné s větším crossoverem C-HR.
Moje první dojmy jsou tedy veskrze pozitivní. Je to městské auto, se kterým ale můžete v klidu vyrazit na chalupu i v případě, že ji máte mimo zpevněné cesty. Zároveň nevadí ani to, když tam bývá více sněhu, protože s tím by si pohon všech kol měl také hravě poradit. Zároveň je ovšem potřeba dodat, že tento pohon všech kol určitě není na sportovní jízdu, protože při vyšších rychlostech, tedy rychlejších průjezdech zatáčkami, s ním počítat nemůžete. Ale k vyjetí zasněžené silnice nebo blátivé cesty by měl naopak posloužit lépe než standardní mechanický pohon všech kol. Nevýhodou je také vyšší cena, protože na tento městský vůz si musíte připravit přes 600 tisíc korun. Ale konkurenční Honda Jazz Crosstar Hybrid začíná na podobné ceně, přestože nabízí pouze pohon přední nápravy, stejně jako základní verze Yarisu Cross. Mírně pod hranicí 600 tisíc začíná i Hyundai Kona Hybrid, která má taktéž poháněnou jen přední nápravu. Takže ve srovnání s konkurencí nejde o nijak vysokou cenu a naopak Yaris Cross za podobnou cenu nabídne více v podobě pohonu všech kol.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz