Toyota Yaris Cross Hybrid 4×4 Adventure
test

Toyota Yaris Cross Hybrid 4×4 Adventure

Prcek s pohorkami

Toyota stále ve velké míře sází na hybridní techniku, a tak není divu, že právě ta nechybí ani u jejího nového kompaktního crossoveru Yaris Cross. V rámci testu jsme zvolili provedení s pohonem všech kol v nejvyšší výbavě Adventure. Proto mě zajímalo, zda se dá se s terénním Yarisem jezdit i mimo zpevněné silnice a svou pozornost jsem zaměřil i na spotřebu na dálnici.

Novinka přijíždí na platformě TNGA GA-B a provedení Cross nabízí průměrný rozvor 2 560 mm. Na délku přerůstá terénní Yaris původní klasické provedení o 240 mm, do šířky je větší o 20 mm a do výšky narostl o 60 mm. Koho by snad zajímaly výlety mimo klasické silnice, někam by si měl poznamenat, že Yaris Cross nabízí světlou výšku 170 mm. To však není oproti běžné Toyotě Yaris výrazný rozdíl (+ 25 mm). Hned zkraje testu tak mohu prozradit, že i přes pohon všech kol a různé jízdní režimy pro jízdu v horším terénu se rozhodně nejedná o „baby“ Toyotu RAV4. Toto autíčko je vhodné především pro městské a příměstské jízdy a za jeho volantem se budou nejlépe cítit ti, kteří chtějí být o něco výše za volantem a ocení dostatečný rozhled do stran. V tomto ohledu dělá Yaris Cross svou práci dokonale.

Technické parametry Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 180 × 1 765 × 1 560 mm, ? kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon85 (68) kW, 116 (88) koní
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 4,3 l / 100 km
Cena od525 000 Kč

Jistě potěší, že zatímco Yaris Cross má s pohonem přední nápravy vzadu umístěnou klasickou torzní příčku, u čtyřkolky si Toyota dala více záležet na jízdním komfortu a automaticky každý dostane dvojité lichoběžníky. Ačkoliv jsem osobně neměl možnost projet obě provedení hned po sobě, za mě je čtyřkolkový Yaris Cross celkem pohodlné auto a překvapilo mě, jak dobře si dokáže poradit i s většími nerovnostmi. Jinak dokonalá jízda je ale vykoupena velkým negativem – podprůměrným odhlučněním podběhů a karoserie jako celku. Ve voze je zkrátka pořád nějaký ruch a když už zrovna jedete po krásně hladké silnici bez kamínků a děr, pro změnu se do interiéru začne dostávat nehezké hučení větru kolem karoserie a také ryk automatické převodovky e-CVT.

Takto si pohodovou jízdu ve voze s cenovkou přes 700 tisíc korun určitě nepředstavuji. Yaris Cross je přitom jinak poměrně dobře jezdící crossover, jemuž neudělá ostudu ani kombinovaný výkon 85 kW. Ten je pro vůz dostačující hlavně ve městě a na okreskách. Na dálnicích to je už trošku horší. Abych byl přesnější, pod přední kapotou je benzinový tříválec s objemem 1,5 litru a označením M15A FXE. Sám o sobě poskytuje 68 kW a 120 Nm točivého momentu. K tomu se přidává přední a zadní elektromotor, což dohromady dává výše zmíněný výkon. I když je ale terénní Yaris vybaven takto početnou technikou, pro případné hrátky v terénu to rozhodně není. Ani na dálnici to není žádná sláva kvůli velmi rychle vzrůstající spotřebě i vzhledem k obrovskému hluku na palubě.

Nebýt druhé chyby, v kabině by panovala velká pohoda. Za volant se s dostatečným komfortem posadí i 182 cm vysoký řidič a dostane dostatek místa ve všech směrech. Trochu nemile mě překvapila velká záplava tvrdých plastů všude možně v kabině, ale pokud k tomuto vozu Toyota přistupovala jako k terénnímu prckovi, pak chápu případné obavy z čistění různých typů kůže a měkkých plastů od bahna atd. A co se stane, když s testovaným vozem náhodou vyrazíte do podmáčeného terénu nebo písku? Vedle voliče automatické převodovky je otočný ovladač pro volbu režimů v terénu, přičemž řidič má na výběr nastavení Snow, Trail a Standard. Popravdě bych ale vždy doporučil současně omezit elektronicky regulovaný prokluz kol, protože ani v jednom režimu se tak nestane automaticky.

Osobně jsem s vozem zkoušel vyjet prudký kopec plný drobného kamení a štěrku. Na stejném místě jsem prověřil kvality Toyoty RAV4 aktuální generace, která kopec vyjela prakticky bez potíží. V případě Yarisu Cross jsem ale zůstal stát uprostřed stoupání, obě nápravy beznadějně hledaly trakci a po přibližně 8 sekundách, kdy jsem se snažil dostat úplně nahoru, se do kabiny začal valit citelný odér spalující se spojky. Okamžitě jsem tak manévr přerušil a drobným sklouznutím na neutrál jsem vůz spustil opět na místo „startu“. Je pravdou, že jsem od verze Cross nečekal žádné zázraky, ale zmíněné místo nepatří k těm nejnáročnějším. Ve své podstatě se tak čtyřkolka u Yarisu Cross hodí hlavně na kluzčí povrchy, typicky při výjezdu zasněžené silnice s vrstvou ledu. V tomto případě jsem si jist, že vozu to nebude činit sebemenší problém, když bude mít správné obutí.

Nyní se chci věnovat spotřebě, která je u hybridního provedení tím nejzásadnějším. Co se týče jízdy ve městě, tam si testovaný vůz vždy řekl maximálně o 4,8 litru na 100 km. V rámci jízdních režimů lze sice zvolit ještě úspornější nastavení Eco, to však za mě nepřináší větší užitek a snížení spotřeby jsem ani po delší jízdě v tomto nastavení nepozoroval. Na druhou stranu má řidič možnost aktivovat režim Power, jenže ani toto nastavení nic moc neprovedlo a nedostavilo se žádné pocitové navýšení dynamiky. Z toho důvodu nechápu, proč něco takového Toyota do Yarisu Cross instalovala. Hlavně na dálnici jsem v „nejsilnějším“ nastavení pociťoval stále typickou lenost vozu a prudké sešlápnutí plynového pedálu nepřinášelo žádné větší zázraky.

Co si tedy o novém Yarisu Cross myslet? Můj pohled na tento vůz je hodně rozporuplný. Dokáže jak náročnější ženy, tak i mladé páry, které tu a tam zamíří mimo civilizaci na výlet do přírody. Delším dálničním přesunům ale nepřeje malá palivová nádrž s objemem 36 litrů. Současně je faktem, že na dálnici si umí hybridní Yaris Cross vzít klidně i 8 litrů na 100 km a 92 koní výkonu dostačuje maximálně pro rychlejší přesun po okresní silnici. Náročnější jezdce tak vůz nejspíše neosloví, protože nenabízí tolik místa vzadu, pohon všech kol je zde spíše „pro jistotu“ v lehce náročnějších podmínkách a také cena přesahující 700 tisíc Kč je celkem ambiciózní. Rozhodně bych ale Yarise Cross nezatracoval – má pár velkých pozitiv a ta se rozhodně počítají.

Foto: Roman Havlín

toyota-yaris-cross
Klady
  • vynikající výhled z vozu vpřed a do stran
  • nízká průměrná spotřeba
  • dostatek místa hlavně vpředu
  • roztomilý design
Zápory
  • celkem vysoká cena
  • podprůměrné odhlučnění kabiny
  • malá palivová nádrž
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze