Nový typ bezemisní lakovny přispěje k ekologické výrobě Toyoty Yaris a Yaris Cross

Nový typ bezemisní lakovny přispěje k ekologické výrobě Toyoty Yaris a Yaris Cross
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • Ročně tím Toyota ušetří tisíc tun emisí
  • Systém se skládá ze čtyř samostatných jednotek
  • Bezemisní lakovna bude sloužit pro modely Yaris a Yaris Cross

Ve výrobních podnicích Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) nově mají unikátní lakovací kabinu s nulovými emisemi využívající technologii rekuperace tepla a tepelných čerpadel. Tímto způsobem továrna snížila roční emise CO2 o 1 000 tun. Toyota je lídr ve výrobě automobilů s nízkými a nulovými emisemi, zároveň ale usiluje o co nejrychlejší dekarbonizaci výroby. Koncern odhaduje, že 65 % emisí při výrobě automobilů pochází z lakovacích procesů. Tým inženýrů složený ze zástupců oddělení odpovědných za lakovací a ekologické výrobní procesy vyvinul Toyota Global Paint Line (GPL), prototyp lakovací kabiny nové generace s nulovými emisemi CO2 . První zařízení GPL bylo instalováno v závodě TMMF, kde se vyrábějí modely Yaris a Yaris Cross.

Toyota Yaris a lakovna

Nová technologie se používá k lakování plastových nárazníků těchto vozů. „Jsme hrdí na to, že naše inženýry nesvazuje konvenční způsob myšlení. Díky přístupu Kaizen a kreativitě jsme schopni nejen výrazně snížit náš dopad na životní prostředí, ale také přispět k úspoře nákladů, a to i přesto, že navržené řešení může představovat o něco vyšší počáteční investici,“ prohlásil Marvin Cooke, viceprezident Toyota Motor Europe pro výrobu. Tradiční lakovací kabina je poměrně velká a vyžaduje ruční nanášení barvy. Jedná se o nízkokapacitní proces, kdy je navíc pro dosažení co nejvyšší kvality výsledného produktu nezbytné použití zemního plynu k filtrování vzduchu a udržování poměrně konstantní teploty v kabině.

Inovativní lakovna využívá plně automatizované, vysoce výkonné procesy a o správnou teplotu a vlhkost uvnitř se starají jednotky pro úpravu vzduchu. Systém se skládá ze čtyř samostatných jednotek, které přivádějí vzduch do lakovacích kabin a umožňují udržovat uvnitř konstantní podmínky. Vzduch přiváděný do prostor je stoprocentně čerstvý. Na své cestě do kabiny čerpá energii z výměníku tepla. Vzduch je upraven na provozní parametry lakovny, zejména na správnou teplotu a vlhkost. Tyto dvě funkce plní integrované elektrické tepelné čerpadlo a zvlhčovač vzduchu s rozprašovačem vody. Teplota se pohybuje od 19 do 26 stupňů Celsia a vlhkost od 61 procent do 75 procent.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze