Toyota připravuje výrazné zlepšení. U vodíkových modelů navýší dojezd

5
Toyota připravuje výrazné zlepšení. U vodíkových modelů navýší dojezd
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Toyota usiluje o standardizaci vodíkových nádrží používaných v nákladních automobilech
  • Nově dojde k testování vozidel v běžném silničním provozu
  • Ještě letos se spustí výroba vodíku z drůbežího bioplynu a potravinářského odpadu

Toyota plánuje zavést v roce 2026 novou generaci vodíkových palivových článků. Na základě 30 let zkušeností s touto technologií se očekává, že budou mít vyšší hustotu energie (16,3 kW/l), což se projeví prodloužením dojezdu vozidla o 20 %. Momentálně vodíková Mirai ujede zhruba 500 km na jednu nádrž. Snížením počtu článků se tato technologie stane dostupnější pro širší veřejnost. Toyota navíc odhaduje, že náklady na údržbu nákladního vozu vybaveného palivovými články nové generace budou díky 2,5krát delšímu servisnímu intervalu výrazně nižší než u vozidel s dieselovými motory. Nová generace palivových článků rovněž umožní flexibilnější výrobu. Na stejné lince bude možné vyrábět různé typy článků v závislosti na jejich zamýšleném použití.

Nové vodíkové nádrže

Toyota usiluje o standardizaci vodíkových nádrží používaných v nákladních automobilech v Evropě, USA a Japonsku, aby se tak urychlila jejich výroba a usnadnila jejich instalace do různých typů vozidel. Společnost pracuje na nádržích na stlačený i kapalný vodík pro použití ve velkých nákladních vozech. Použití kapalného vodíku umožňuje použití nádrží menších rozměrů. Probíhají také vývojové práce na vodíkových nádržích menších rozměrů a tvaru, jež bude snadné instalovat a budou kompatibilní s mnoha typy automobilů. Cílem Toyoty je umožnit přestavbu stávajících vozů tak, aby mohly využívat elektrický pohon na vodíkové palivové články nebo vodíkové spalovací motory. Toyota představila plány v oblasti vodíkových technologií a změny ve své organizační struktuře.

Od července budou všechny aspekty činnosti – vývoj, výroba a prodej – spadat pod novou organizaci s názvem Hydrogen Factory. Urychlí to rozhodovací procesy, usnadní regionalizaci výroby a oddělení výzkumu a vývoje a pomůže navázat strategická partnerství, aby poskytované technologie byly co nejdostupnější a nejkonkurenceschopnější. Toyota odhaduje, že vodíkový sektor bude mít do roku 2030 hodnotu 5 bilionů jenů, přičemž největšími trhy budou Čína, Evropa a Severní Amerika. Společnost má již nyní objednávky na 100 tisíc sad palivových článků. Toyota navíc již několik let vyvíjí technologii vodíkových spalovacích motorů jako alternativní cestu ke snižování emisí CO2. Prototypy vozů s uvedeným pohonem byly dosud testovány jen na uzavřených zkušebních tratích a v dálkových závodech.

Nyní značka získala povolení k testování na veřejných komunikacích a koncepční vůz s tímto motorem již má registraci a je schválen k provozu. Toyota se zabývá nejen výrobou vodíkových vozů nebo poskytováním pohonů, ale i ekologickou výrobou vodíku, aby zvýšila dostupnost tohoto paliva, mimo jiné s využitím stávajících řešení. Společnost vyvinula nový elektrolyzér, který umožňuje vyrábět vodík pomocí technologie vodíkových palivových článků z modelu Mirai druhé generace. První testy tohoto řešení probíhají v závodě DENSO ve Fukušimě. V Thajsku bude zase ve spolupráci se společnostmi Mitsubishi Kakoki Corporation a Toyota Tsusho Corporation do konce roku 2023 spuštěna výroba vodíku z drůbežího bioplynu a potravinářského odpadu.

Diskuze ke článku
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Divím se že se tady ještě píše o vodíku vždyť to jen kritizujete? Při tom vašem testu být stanice v Brně a že tam bude !! Tak to porazilo vše 😎
Josef L
Josef L
Navíc kdo si koupí auto, kde je životnost palivového článku 6-7 let bez možnosti renovace? Taky nechápu, proč to asiatům nedá spát, třeba mají někde schovaný vodík zadarmo, kdoví ví....
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Také nechápu přece hustota energie palivového článku nesouvisí přímo s dojezdem. Dobrá bude potreba míň článku tim pádem zbude místo na další nádrž na vodik. Nebo jak to myslí?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze