Podle nejlepších japonských tradic neznamená změna kurzu výsměch či pohanu bývalému šéfovi, který opakovaně a tvrdě veřejně odsuzoval způsoby, jakými je vyspělá část světa tlačena k elektromobilitě. Ten v Toyotě ostatně dále působí a tvrdá data jasně říkají, že Akio Tojoda zachránil automobilku založenou svým dědečkem před krachem. Za jeho působení se finanční ukazatele vyšvihly z hluboké ztráty do rekordního zisku, který navíc rok od roku stoupá, nehledě na všechny světové krize. Tím se nemůže pochlubit žádný jiný globální velkovýrobce aut.
Jenže časy bohaté sklizně hybridních semínek, která Toyota zasela spolu s Hondou o dvě dekády dříve než zbytek světa, se pomalu chýlí ke konci a je třeba hledět dále. Takže zatímco je ponechána při plném životě Tojodova teze o tom, že má mít každý na výběr a pokračuje intenzivní vývoj jak spalovacích motorů na benzin i vodík, tak palivových článků, aktuálně dostaly mnohem větší váhu než dosud čisté elektromobily.
Proto se technici Toyoty nedávno veřejně pochlubili s cíli vývoje v rámci aktuálního desetiletí. Ty jsou vskutku velmi ambiciózní, ale v době dvojí hrozby z východu (to jsou z pohledu Japonska Spojené státy a Tesla) i západu (čili Čína a celá smečka tamějších agresivních automobilek v čele s BYD, která je už nyní největším výrobcem elektrifikovaných aut na světě) to jinak nepůjde. Ostatně bude také třeba obě jmenované automobilky porazit, aby si Toyota udržela své místo na světovém trůnu. A to má také přirozeně v úmyslu.
Podle japonských techniků, kteří nemluví do větru tak často jako jejich američtí a čínští kolegové, se tedy můžeme už v roce 2026 těšit na první elektromobil nové generace z koncernu. Ten ponese značku Lexus a díky NMC bateriím nové generace ujede na jedno nabití 1 000 kilometrů. Následovat bude ještě koncem téhož roku, nebo napřesrok, LFP baterie, která bude o 40 % levnější a pomůže masovému rozšíření elektromobilů. Ta se má stát základem masové výroby elektromobilů, zejména poté, co další rok nastoupí její nová generace s dojezdem prodlouženým o desetinu.
Již od roku 2027 mají vstoupit do hry baterie s pevným elektrolytem, které skokově zlepší vlastnosti elektromobilu se svou vyšší bezpečností i rychlostní nabíjení. A konečně po roce 2028 nastane čas vylepšených baterií s pevným elektrolytem, které přinesou dojezd 1 500 km bez nabíjení.
To však není vše; Toyota nastínila i nové směry ve vývoji a technologii. V první řadě plánuje zavádět novou metodu výroby karoserií odvozenou od teslovského giga castingu, která zlevní a zkvalitní výroby a vylepší parametry celého vozu. Dále se během dvou až tří let dočkáme ultraaerodynamických konstrukcí se součinitelem čelního odporu vzduchu pod Cx 0,20. A to samozřejmě posune efektivitu aut o další kus vpřed. Jako třešnička pro fanoušky se potom chystá elektromobil s manuální převodovkou. Rozhodně se máme na co těšit.