Japonský deník The Asahi Shimbun přišel s informací, že vedení automobilky se rozhodlo pořádně šlápnout na plyn ve vývoji čistě elektrických modelů a intenzivně pracuje na vývoji speciální elektrické platformy. Odklon od politiky sdílených platforem, jejíž plodem je první čistý elektromobil Toyota bZ4X, má přinést nižší náklady, zvýšit efektivitu výroby a konkurenceschopnost. Společnost zároveň vytyčila cíl postavit se Tesle. Jedním z důvodů, proč padlo toto rozhodnutí, je také nedávný prudký nárůst cen fosilních paliv.
Podle původních plánů měla Toyota v úmyslu použít pro své další elektrické modely stejný postup jako u bZ4X. Jenže praxe ukázala, že sdílená platforma je zbytečně členitá a komplikovaná, navíc obsahuje části, které nejsou v elektromobilu potřebné. To přináší zbytečné kompromisy ve výsledných parametrech a také vyšší výrobní náklady. Proto padlo rozhodnutí začít znovu na čistém papíře a stvořit hladkou specializovanou platformu dávající volnost v umístění baterií či elektrovýzbroje a umožňující velkou flexibilitu v rozměrech a parametrech výsledného výrobku. První vůz na této platformě by měl vyjet v letech 2027 či 2028.
Zároveň však bude pokračovat již dříve zahájený vývoj skupiny elektromobilů na sdílených platformách, protože Toyota má už nyní výrazné zpoždění v elektromobilitě a i když je stále největší automobilkou světa co do prodaných automobilů, s elektromobily se nedostala ani do první desítky a vzhledem k rychle rostoucím podílům elektrických aut na celkových prodejích se blíží doba, kdy bude muset odolávat sílícímu tlaku čínské produkce.
Mimochodem Tesla musí fakt zabrat, 1.3mio je málo na to, aby uspěla v takové konkurenci. první krok už udělala, bude zlevnění stačit?