Právě testujeme vodíkovu Toyotu Mirai. Zkoumáme dojezd a tankování

9
Právě testujeme vodíkovu Toyotu Mirai. Zkoumáme dojezd a tankování
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • Zatím evidujeme spotřebu 1,24 kg na 100 km
  • Mirai nás překvapil vynikajícím podvozkem
  • Naopak místa v kabině je zoufale málo

Druhá generace Toyoty Mirai je postavena na platformě TNGA-L, a tak se dá říci, že její podvozek je stejně dobrý jako třeba u Lexusu LS, což je vlajková loď značky. Na rozdíl od něj ale Mirai využívá k pohonu vodík, což vůz řadí do samostatné a stále celkem ojedinělé kategorie. My jsme si jeho aktuální druhou generaci vzali na test a rovnou můžeme říci, že od usednutí do kabiny jsme v jednom velkém úžasu. Začít můžeme například tím, že ačkoliv je Toyota Mirai hodně dlouhé a luxusní auto, čtyřčlenné posádce následně přijde, že sedí v mnohem menším modelu Toyota Corolla. Ne že by snad Mirai nebyl luxusní, v tomto ohledu nemáme jedinou výtku. Tři vodíkové nádrže, kdy jedna je umístěna pod středovým tunelem, druhá pod zadní lavicí a třetí pod podlahou kufru, ale zabírají spoustu místa.

Kvůli tomu ani objem zavazadlového prostoru 270 l není oslnivý. Přitom jakmile jsme vyrazili na cestu, rázem jsme byli okouzleni odhlučněním a plavným podvozkem, který umí vyžehlit velké množství děr a výmolů. Vzhledově je vodíková Toyota lapačem pozornosti a veřejnost se za námi často otáčí. Nám to ale nevadí, protože na pozornost jsme zvyklí. Co nám ale vadí, to je nová cenová politika vodíkových čerpacích stanic v ČR. Loni otevřená vodíková čerpací stanice na pražském Barrandově totiž s koncem roku zvedla cenu na 499 Kč za jeden kg vodíku. Ve finále tak „plná nádrž“ vyjde skoro na 2 800 Kč, jelikož Mirai druhé generace pojme 5,6 kg vodíku (při správném natlakování čerpací stanice). Někdo si teď může říci, že vůz hlásá dojezd přes 500 km a co vlastně řešíme, jenže realita je trošku jiná.

Tomu se budeme věnovat v testu, ale již nyní můžeme naznačit, že kdo rád používá klimatizaci, v zimě nemůže počítat s dojezdem vyšším jak 380 km. Stačí pak jet jen trošičku rychleji (dálnice, 130 km/h) a dojezd spadne na 340 km. Naše aktuální spotřeba je 1,24 kg/100 km, avšak zatím jsme s vozem jezdili hlavně po městě a na maličkou chvíli jeli pár kilometrů po dálnici. Až test ale ukáže, jak si umí Toyota Mirai poradit s běžným kombinovaným provozem a jaký bude dojezd v případě, že se řidič nechá unést výkonem 134 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h za 9 sekund.

Technické parametry Toyota Mirai (2020)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 975 × 1 885 × 1 470 mm, 1 920 kg
PohonVodík, hnaná náprava: zadní
Výkon134 kW, 182 koní
Nádrž6 kg
SpotřebaKombinovaná: 0,8 kg / 100 km
Cena od1 809 000 Kč
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 4. 1. 15:57
Pánové jsou fajnšmekři. Někde v diskusích jsem četl, že v USA nyní platí za vodík 185 USD a ujede 250 mil. Vám to zatím vychází jen 619 Kč/100 km. Tak držím palce. S EV nyní v zimě jezdím víc než 10x levněji.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 4. 1. 16:14
"Tři vodíkové nádrže, kdy jedna je umístěna pod středovým tunelem, druhá pod zadní lavicí a třetí pod podlahou kufru, ale zabírají spoustu místa" Místo také zabírá a auto z důvodu nemožnosti sklopit zadní opěradla znehodnocuje za nimi umístěná vyrovnávací baterie.
Patrik Chrz
Patrik Chrz
Jak to aktuálně je se skladovatelností? Musí být nádrže chlazeny, případně průběžně vodík upouštěn, pokud není spotřebováván? Nebo je neomezená skladovatelnost jako u CNG a LPG?
Josef L
Josef L
"že se řidič nechá unést výkonem 134 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h za 9 sekund."

Tohle je fakt srandovní. Už by toho sebemrskačství měli Japonci nechat, dělají ze sebe jen pitomce. Mirai je auto k smíchu, tohle přece nikdo nemůže ani myslet vážně. Němci se toho i s malým nájezdem zbavují za pár stovek tisíc korun a přitom pořizovací cena těch aut byla 1.7 mil. Kč.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze