Druhá generace Toyoty Mirai je postavena na platformě TNGA-L, a tak se dá říci, že její podvozek je stejně dobrý jako třeba u Lexusu LS, což je vlajková loď značky. Na rozdíl od něj ale Mirai využívá k pohonu vodík, což vůz řadí do samostatné a stále celkem ojedinělé kategorie. My jsme si jeho aktuální druhou generaci vzali na test a rovnou můžeme říci, že od usednutí do kabiny jsme v jednom velkém úžasu. Začít můžeme například tím, že ačkoliv je Toyota Mirai hodně dlouhé a luxusní auto, čtyřčlenné posádce následně přijde, že sedí v mnohem menším modelu Toyota Corolla. Ne že by snad Mirai nebyl luxusní, v tomto ohledu nemáme jedinou výtku. Tři vodíkové nádrže, kdy jedna je umístěna pod středovým tunelem, druhá pod zadní lavicí a třetí pod podlahou kufru, ale zabírají spoustu místa.
Kvůli tomu ani objem zavazadlového prostoru 270 l není oslnivý. Přitom jakmile jsme vyrazili na cestu, rázem jsme byli okouzleni odhlučněním a plavným podvozkem, který umí vyžehlit velké množství děr a výmolů. Vzhledově je vodíková Toyota lapačem pozornosti a veřejnost se za námi často otáčí. Nám to ale nevadí, protože na pozornost jsme zvyklí. Co nám ale vadí, to je nová cenová politika vodíkových čerpacích stanic v ČR. Loni otevřená vodíková čerpací stanice na pražském Barrandově totiž s koncem roku zvedla cenu na 499 Kč za jeden kg vodíku. Ve finále tak „plná nádrž“ vyjde skoro na 2 800 Kč, jelikož Mirai druhé generace pojme 5,6 kg vodíku (při správném natlakování čerpací stanice). Někdo si teď může říci, že vůz hlásá dojezd přes 500 km a co vlastně řešíme, jenže realita je trošku jiná.
Tomu se budeme věnovat v testu, ale již nyní můžeme naznačit, že kdo rád používá klimatizaci, v zimě nemůže počítat s dojezdem vyšším jak 380 km. Stačí pak jet jen trošičku rychleji (dálnice, 130 km/h) a dojezd spadne na 340 km. Naše aktuální spotřeba je 1,24 kg/100 km, avšak zatím jsme s vozem jezdili hlavně po městě a na maličkou chvíli jeli pár kilometrů po dálnici. Až test ale ukáže, jak si umí Toyota Mirai poradit s běžným kombinovaným provozem a jaký bude dojezd v případě, že se řidič nechá unést výkonem 134 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h za 9 sekund.
Technické parametry Toyota Mirai (2020)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 975 × 1 885 × 1 470 mm, 1 920 kg |
---|---|
Pohon | Vodík, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 134 kW, 182 koní |
Nádrž | 6 kg |
Spotřeba | Kombinovaná: 0,8 kg / 100 km |
Cena od | 1 809 000 Kč |
Tohle je fakt srandovní. Už by toho sebemrskačství měli Japonci nechat, dělají ze sebe jen pitomce. Mirai je auto k smíchu, tohle přece nikdo nemůže ani myslet vážně. Němci se toho i s malým nájezdem zbavují za pár stovek tisíc korun a přitom pořizovací cena těch aut byla 1.7 mil. Kč.