Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) a ministr životního prostředí Petr Hladík ze stejné strany převzali od generálního ředitele Toyoty ČR Martina Pelešky dvě černé Toyoty Mirai Executive. Zejména ministr Jurečka je dlouhodobým podporovatelem vodíkové technologie a smyslem celé akce je vyjádřit podporu vlády budování vodíkového ekosystému. Podmínkou bylo otevření plnicí stanice v Praze na Barrandově, brzy se přidá další plnička v Litvínově. Tankovat vodík lze s určitými omezeními (není otevřeno non-stop a plní se nižším tlakem) také v Ostravě-Vítkovicích. Do roku 2030 však má podle národního plánu čisté mobility v Česku fungovat až 40 plnicích stanic.
Toyota Mirai druhé generace ujede na jednu zásobu vodíku zhruba 650 kilometrů a naplnění prázdných zásobníků trvá na stanici s dostatečným plnicím tlakem 3 až 5 minut. Elektromotor o výkonu 182 koní vůz pohání zcela bez lokálních emisí, jediným produktem reakce vodíku a kyslíku je vedle elektřiny jen čistá vodní pára. Český importér Toyoty si od této podpory a také výstavby sítě plniček slibuje navýšení prodejů vodíkových modelů na desítky ročně.
Technické parametry Toyota Mirai (2020)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 975 × 1 885 × 1 470 mm, 1 920 kg |
---|---|
Pohon | Vodík, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 134 kW, 182 koní |
Nádrž | Palivo: ? l, CNG: 6 kg |
Spotřeba | Kombinovaná: 0,8 l / 100 km |
Cena od | 1 809 000 Kč |
Z ceho se vyrabi ten vodik?