Vodíkový Mirai se moc neprodává. Vedení Toyoty tak zaměřuje pozornost jinam

7
Vodíkový Mirai se moc neprodává. Vedení Toyoty tak zaměřuje pozornost jinam
Fotografie: Toyota
  • Za letošní rok se prodalo jen 506 kusů
  • Mirai není od počátku prodeje vůbec úspěšný
  • Vůz doplácí na vysokou cenu a nedostatek čerpacích stanic

Hlavní technik automobilky Toyota, Hiroki Nakajima, se nedávno přiznal, že vodíkový Mirai se ani v druhé generaci příliš dobře neprodává a pro automobilku je to poměrně zklamání. Dle insideevs.de se chce díky těmto zkušenostem Toyota více zaměřit na vodíkový pohon u nákladních vozidel. Naopak u osobních aut se vodíku tolik věnovat nebude, což ale neplatí pro síť čerpacích stanic. Těch stále moc není a do budoucna chce tohle japonský výrobce napravit. Co se týká prodejních čísel modelu Mirai, první generace přišla na trh v roce 2014, druhá následovala v roce 2020. Za celý loňský rok se třeba v Německu neprodalo více než 337 kusů. Tento počet přitom znamenal velký prodejní úspěch.

Za osm let od uvedení na německý trh do dnešního dne se prodalo 1 100 kusů modelu Mirai. Podle údajů společnosti JATO Dynamics bylo letos v Evropě zatím prodáno jen 506 kusů. Pro Toyotu je tak mnohem jednodušší vytvořit síť čerpacích stanic pro středně velké nákladní vozy, protože často jezdí po stejné trase. Navíc je pro ně vodíkový pohon velmi efektivní a při dostatku čerpacích stanic po celé Evropě by tento druh dálkové nákladní přepravy mohl plně konkurovat té elektrické. Problémem modelu Mirai byla také vysoká cena a málo místa uvnitř, a to navzdory rozměrům, které plně konkurovaly vlajkovým modelům od BMW nebo Audi.

Příští generace palivových článků v podání Toyoty by navíc měla stát jen polovinu toho co současná. Zvýšit by se měla i účinnost až o 20 procent. Podle Nakajimy byl již vyvinut nový zásobník palivových článků, který je určen speciálně pro lehká užitková vozidla. Vodíkový pohon se tak nejspíše podívá i pod kapotu dodávek.

Technické parametry Toyota Mirai (2020)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 975 × 1 885 × 1 470 mm, 1 920 kg
PohonVodík, hnaná náprava: zadní
Výkon134 kW, 182 koní
Nádrž6 kg
SpotřebaKombinovaná: 0,8 kg / 100 km
Cena od1 809 000 Kč
Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Dojezdy stejné jako EV, složitější než EV, dražší než EV. Vytvoření infrastruktury je totálně někde jinde než i kdyby obyčejná domácí 11kW zásuvka či i obycejny 50kW stojan. A navíc na výrobu vodíku potřebujete více energie, než kdyby šla přímo do baterie. Vlaky a náklaďáky ano. Používat na výrobu vodíku přebytky z OZE ano. Jinak je to bohužel blbost.
Kryštof Dostál
Kryštof Dostál
Vodík je v osobní dopravě nesmysl. Ten dává smysl jen jako uskladňování přebytečné energie z obnovitelných zdrojů a pak třeba nabíjení bateriových aut
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Nechápu Toyotu, že na to nepřišli už dávno a to dřív, než se s tím začali zabývat. Auto je drahé, nepraktické, velké a přitom malé uvnitř, s drahým a náročným plněním a provozem.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze