Na český trh se dostal aktuálně druhý elektrický Mercedes z řady EQ a míří do velmi oblíbené kategorie crossoverů. Potěší relativně příznivou cenou od 1,3 milionu Kč a bez problémů ho můžeme porovnávat se podobně velkými a výkonnými stálicemi na trhu, jako je například Kia e-Niro. My jsme dostali možnost dva dny testovat základní verzi EQA 250 s pohonem předních kol. V září na český trh dorazí také varianty 4MATIC s pohonem všech kol, a to EQA 300 a nejvýkonnější EQA 350. Jaké jsou naše první dojmy?
Projeli jsme nový Mercedes-Benz EQA – první dojmy
Technické parametry Mercedes-Benz EQA (2020) 250
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 463 × 1 834 × 1 620 mm, 1 965 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 140 kW, 190 koní, točivý moment: 385 Nm |
Baterie | ? (66,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,4 kWh / 100 km, dojezd: 495 km |
Cena od | 1 275 340 Kč |
Mercedes zvolil s EQA stejnou strategii jako s jeho větším sourozencem EQC. Zatímco ten vychází ze spalovacího modelu GLC, EQA pak má základ v modelu GLA, oproti kterému dostalo také novou přední masku i zadní styling. Propojená LED světla svítícím LED páskem a typická EQ maska působí luxusně a elegantně, stejně tak červený LED pásek propojující elegantně zadní světla. S délkou bezmála 4,5 metru je Mercedes větší než zmiňované e-Niro a prakticky se přibližuje i elektromobilům na platformě MEB, jako je Audi Q4 e-tron. V reálu auto vypadá elegantně a styling se Mercedesu, jako obyčejně, velmi povedl.
Verze EQA 250 má pohon jen přední nápravy, přičemž elektromotor je uložen klasicky pod přední kapotou. Mercedes tak opět vzdal ambice na užitečný přední kufr. Zde to mrzí o to víc, že ani zadní kufr nemá dvojité dno, takže nabíjecí kabely není kam uložit a budou se vám válet přímo v kufru. Ten i přes délku vozu není nijak obrovský – 340 litrů je prakticky stejně, jako má o dost menší Kona a o 100 litrů méně, než kolik nabídne srovnatelně velká Kia e-Niro nebo spalovací sourozenec GLA. Těžko říct, co je důvodem pro tak razantní zmenšení úložného prostoru, když baterie je uložena v podlaze. Má využitelnou kapacitu solidních 66,6 kWh a nabídne tepelný management, auto je vybaveno i tepelným čerpadlem.
To, co Mercedes odlišuje od cenově podobné konkurence, je interiér. Na první pohled i dotek je cítit, že jsem v prémiovém autě. Měkčená přístrojová deska s prošíváním, kůže a koženka na dveřích, alcantara, všudypřítomné ambientní osvětlení, pohodlná sedadla, černý strop a velké panoramatické okno, navíc otevírací. To vše je zabaleno do hezkých linek s typicky výraznými výdechy klimatizace s ambientním osvětlením.
Vyzdvihnout musím i špičkový infotainment MBUX se dvěma displeji před řidičem. Dle mého názoru jde o naprostou špičku mezi systémy v autech a nejenže nabídne skvělou grafiku, ale i pohodlné ovládání třemi způsoby (dotykem, trackpady na volantu a touchpadem). Navíc nechybí ani kvalitní hlasové ovládání v češtině. Pochválit musím také skvělé elektromobilní funkce. Po zadání cíle do navigace vůz přesně ukáže, kolik procent baterie zbude v cíli, případně automaticky naplánuje nabíjecí zastávky. Spouštění nabíjení je pak možné přímo z infotainmentu, bez karty i aplikace. Elektromobilní funkce jsou totožné s větším EQC, což je jen dobře.
Překvapivě hodně místa je na zadních sedadlech, a to na kolena i hlavu. Pasažéry tam také obklopují kvalitní materiály. Bohužel je, zřejmě kvůli baterii, podlaha relativně vysoko a sedák je poměrně nízko. Lidé s delšíma nohama tak na ně v sedadle nebudou mít žádnou oporu a na delší cestování to pohodlné nebude. Pro menší lidi či děti je ale vzadu pohodlí na rozdávání.
Testovali jsme základní verzi EQA 250 s pohonem přední nápravy a výkonem 140 kW. Ačkoliv zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 vteřin nevypadá na papíře nijak lákavě, realita je jinde. Auto je svižné, agilní a v městském provozu na sportovní režim velmi briskně reaguje na plynový pedál a rozhodně nestrádá po stránce dynamiky. Naopak jsem se spíše setkal s tím, že má při prudkých rozjezdech problém přenést výkon na vozovku kvůli lehčí přídi. Protiprokluzový systém mohutně zasahuje, a to i za sucha a tepla. Pokud na to ale nebudete „dupat“ a nevyžadujete vyšší výkony, bude základní EQA plně dostačovat většině řidičů, a to i na dálnici, kde je dynamika stále více než dostatečná a auto ochotně zrychluje až do maxima 160 km/h. A kdo přeci jen vyžaduje lepší dynamiku, či plánuje s autem jezdit i na hory, může zvolit o 100 tisíc korun dražší verzi EQA 300, která je čtyřkolkou. Výkonovým vrcholem pak je EQA 350. Obě verze s pohonem čtyř kol se k českým zákazníkům začnou dostávat v září.
Mercedes potěší velmi dobrým odhlučněním, interiér je relativně tichý i ve vyšších dálničních rychlostech. Není to samozřejmě taková úroveň jako u většího EQC, ale v rámci dané kategorie aut je na špičce. Podvozek dobře tlumí i české nerovnosti, je pohodlný a auto není uskákané.
I přestože jsem s Mercedesem jezdil za slunečných dnů při teplotách nad 25 °C, nedařilo se mi se ve městě dostat pod průměrnou spotřebu 18 až 19 kWh na 100 km. To znamená reálný městský dojezd kolem 350 kilometrů. Až budeme mít auto na delší test, zaměřím se na tento aspekt, abych vyšší městskou spotřebu potvrdil/vyvrátil. Na dálnici je naopak EQA vzhledem ke karoserii crossover se spotřebou v průměru. Pokud jsem jezdil s tempomatem na 130 km/h, pohybovala se spotřeba kolem 22 kWh na 100 km, reálný dálniční dojezd tak činí 300 kilometrů. Pokud zvolníte, tak i více.
Malé EQA nás pak velmi mile překvapilo rychlostí nabíjení. Mercedes deklaruje maximální nabíjecí výkon 100 kW, my jsme však dosáhli dokonce 113 kW a výkon hodně přes 100 kW auto drželo velmi dlouho a pod tuto hodnotu výkon klesl až při 60 %. Z 13 % na 60 % jsme nabili za 19 minut, na 80 % jsme se pak dostali jen za 28 minut, což je výborná hodnota a i při této úrovni nabití auto nabíjelo výkonem 78 kW. Při 90 % pak Mercedes potěšil výkonem stále přes 63 kW a do 100 % jsme auto z 13 % nabili za 43 minut, což jsou skutečně málo vídané hodnoty, obzvlášť v dané cenové kategorii. Vytkl bych snad jen hodně hlasitý zvuk ventilátoru, který auto při ultrarychlém nabíjení chladí. Mercedes zde v praxi ukazuje, že není důležitý papírový maximální výkon nabíjení, ale celková křivka nabíjení, která je u EAQ výborná a paradoxně je nabíjení mnohem lepší než u dražšího sourozence EQC.
Mercedes EQA je povedené auto a i když Mercedes nenaplnil potenciál elektromobilu tím, že vychází ze spalovacího modelu, a setkáváme se tak s některými kompromisy, jako je chybějící přední kufr, menší zadní kufr či zvýšená podlaha u zadních sedadel, celkově musím auto pochválit. Potěšilo mě designem, zpracováním, komfortem, výborným infotainmentem a překvapivě rychlým nabíjením. Dojezd, zvláštně ve městě, je pouze průměrný, ale díky rychlému nabíjení a reálnému dálničnímu dojezdu 300 kilometrů lze s EQA pohodlně jezdit i delší trasy. Vzhledem k relativně příznivé cenovce má šanci se EQA v daném segmentu prosadit i přes stále se zlepšující konkurenci.
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz
Měřené reálné spotřeby EQA na dálnici při ustálené jízdě při 14°C:
90 km/h - 15.4 kWh/100 km
110 km/h - 19.8 kWh/100 km
130 km/h - 24.8 kWh/100km