Tak trochu to připomíná socialistické závazky; automobilky se předhánějí, kdo více a dříve. Aktuálně předstoupil před veřejnost se svými velkými elektrickými plány Mercedes-Benz, a to ústy stejného Oly Källeniuse, šéfa automobilky, který před několika týdny veřejně prohlásil, že se nebude vzdávat spalovacích motorů předčasně. Jenže aktuální prohlášení se s tím nevylučuje. Zaznělo v něm, že všechny nové platformy, uvedené Mercedesem od roku 2025, už budou výhradně elektrické. Mercedes zároveň deklaroval připravenost nabídnout v roce 2030 pouze elektrické pohony tam, kde to „tržní podmínky dovolí“.
V roce se 2025 také představí první tři elektrické platformy. MB.EA poslouží všem osobním automobilům od středních po nejvyšší třídy, AMG.EA bude určena speciálně pro výkonné elektromobily Mercedes-AMG, nabité technologií a konečně VAN.EA ponese dodávky a lehká užitková vozidla. Umožní to záměr investovat mezi roky 2022 a 2030 celkem 40 miliard eur (1,026 bilionu korun), tedy více než například Stellantis, ovšem výrazně méně proti Volkswagenu. To vše při respektování hlavního cíle – udržení ziskovosti.
Cestou, jak toho dosáhnout, má být vertikální integrace výzkumu a vývoje plus zajištění vlastních zdrojů moderních elektrických pohonů. Tomu má napomoci akvizice britské firmy Yasa a v jejím rámci přístup k moderní technologii motorů s axiálním magnetickým tokem plus know-how k vývoji supervýkonných elektromotorů nové generace. Příkladem nové strategie je třeba vlastní elektrický motor eATS 2.0. Samozřejmě se nezapomnělo na baterie. K dosavadním plánovaným devíti byl přidán záměr vybudovat dalších osm „gigatováren“ na baterie s kapacitou více než 200 GWh. Většina z nich má vzniknout v Evropě. Více než 90 % modelů má používat standardizované, vzájemně kompatibilní baterie. Počítá se rovněž s průběžnou aplikací inovací a zlepšováním elektrických parametrů již existujících modelů i v průběhu jejich výroby. Ve spolupráci s partnery má vzniknout příští generace baterií s anodami se silikon-křemíkovými kompozitem. To umožní „nebývalý dojezd a ještě rychlejší nabíjení“. Pracuje se rovněž na vývoji baterií s pevným elektrolytem.
Tak trochu reklamou na nové elektrické časy a demonstrací obrovského vývojového a technologického potenciálu má být nový koncept Vision EQXX s dojezdem přes 1 000 km. Klíčem k rekordním dojezdům má být efektivita a jednociferná spotřeba v kilowatthodinách na 100 km při dálniční jízdě. Tento technologický milník, vyvíjený ve spolupráci s experty z High Performance Powertrain division (HPP), o němž ovšem automobilka zatím neprozradila nic bližšího, má být výkladní skříní technologických inovací, z nichž některé si prý najdou cestu do nových elektrických platforem.
Ale všechno má svůj konec, i pohádka o voňavé naftičce či benzínku...