Fiat letos i na český trh uvedl v pořadí už druhou generaci elektrického městského elektromobilu s ultimátním stylem. Navazuje na první generaci, jež se od roku 2013 prodávala oficiálně pouze v USA, ale která se díky zajímavé ceně, designu i vlastnostem jako ojetá ve větší míře objevuje i v Evropě. Nová generace oblíbeného Fiatu 500 už se vyrábí pouze jako čistý elektromobil a spalovací motor zmizel v propadlišti dějin. A dává to smysl. Auto je určeno primárně do města, kde má čistá mobilita největší význam i efekt.
Fiat 500-e – test
Novinku můžete mít ve třech provedeních. Základem je třídveřový hatchback, ale za příplatek zhruba 50 tisíc Kč ho můžete dostat i v konfiguraci takzvaně 3+1, která nabídne malé zadní protisměrné dveře pro lepší přístup na zadní sedadla. A když si připlatíte ještě 25 tisíc Kč, můžete mít elektrickou pětistovku také jako kabriolet. A kombinace tichého elektrického pohonu a větru ve vlasech je něco, co na našem trhu zatím chybělo.
Fiat 500e startuje na cenovce 629 900 Kč, jde tak o jeden z vůbec nejlevnějších elektromobilů na našem trhu. Za tuto cenu dostanete základní verzi Action s výkonem 70 kW a menší baterií s využitelnou kapacitou jen 24 kWh. Reálný elektrický dojezd kolem 150 km tuto verzi předurčuje opravdu k provozu jen na krátké vzdálenosti či po městě. Pokud chcete univerzálnější auto, musíte si připlatit 100 tisíc Kč, za které dostanete 42kWh baterii s využitelnou kapacitou 37 kWh a vyšší výkon 87kW elektromotoru, který pohání přední kola.
Technické parametry Fiat 500e (2021) 42 kWh Hatchback
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 630 × 1 690 × 1 480 mm, 1 465 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 88 kW, 118 koní, točivý moment: 220 Nm |
Baterie | 42 kWh (37,3 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 85 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 320 km |
Cena od | 680 900 Kč |
Design: tohle Italové vždy uměli
Nová pětistovka má na délku jen 3,6 metru a je to skutečně malé městské autíčko, se kterým se kamkoliv vejdete. Oproti přechozí generaci prakticky nevyrostla, je jen o něco nižší, což pomáhá lepší stabilitě. S hmotností méně než 1,5 tuny pak díky relativně malé baterii není auto ani moc těžké.
Fiat 500e je o stylu a toho má auto na rozdávání. Ba co víc, dokonce mě na křižovatkách často lidé zdravili zdviženým palcem, což běžně zažívám u aut několikanásobně dražších. Popravdě si nevybavuji auto za 700 tisíc korun, na které by lidi reagovali tak výrazně. Zaujmou hezky provedená přední Full-LED světla a hrdý nápis 500 na přídi. Šípovité boční LED blinkry pak odkazují na legendární pětistovku z roku 1955, zaujmou i integrované kliky a elegantní záď.
My máme auto v druhé nejvyšší výbavě Icon, která vyjde na necelých 800 tisíc korun, s příplatky, které tu ale máme, se nám cena vyšplhala na 900 tisíc Kč. Nechybí tak třeba elegantní modrá metalíza nebo 17palcová kola, v nejvyšší výbavě La Prima se pak nabízí i panoramatická skleněná střecha. Fiatu to prostě sluší a hledáte-li ultimátní stylovku do města, tak dál už nehledejte.
Technika: dvě verze do města i mimo něj
Fiat 500e startuje na cenovce 629 900 Kč, jde tak o jeden z vůbec nejlevnějších elektromobilů na našem trhu. Za tuto cenu dostanete základní verzi Action s výkonem 70 kW a menší baterií s využitelnou kapacitou jen 24 kWh, která se zvládne nabíjet výkonem 50 kW. Reálný elektrický dojezd kolem 150 kilometrů tuto verzi předurčuje opravdu k provozu jen na krátké vzdálenosti či po městě. Pokud chcete univerzálnější auto, musíte si připlatit 100 tisíc Kč, za které dostanete 42kWh baterii s využitelnou kapacitou 37 kWh a vyšší výkon 87kW elektromotoru, který pohání přední kola. U této verze pak Fiat má i mnohem rychlejší nabíjení výkonem až 85 kW. Motor je uložen pod kapotou, kde bohužel chybí přední kufr.
Interiér: prostě stylovka
Dokonale stylový, ale zároveň ergonomický je interiér, který využívá výhod elektrického pohonu. Vůz má téměř rovnou podlahu, pod přístrojovou desku se tak mezi sedadla krásně dá položit třeba kabelka. Škoda, že tu na ni není třeba poutko. Prostoru vepředu je dostatek a interiér je vzdušný. I přestože jde o malé auto, necítím se v něm nijak stísněně. Naopak. V nejvyšší verzi výbavy je tu i panoramatická střecha, za příplatek i otevírací.
Lakovaná přístrojová deska je v nejvyšší výbavě La Prima potažená béžovou eko kůží, stejně tak sedadla nebo volant. My máme ve výbavě Icon sedadla látková, která jsou pro městský provoz dostatečně pohodlná a jsou i vyhřívaná.
Zaujme hezky zpracovaná linka s výduchy klimatizace, jejíž tlačítka jsou do přístrojové desky hezky zakomponována. Jsou navíc velká a snadno ovladatelná. Fiat tak ukazuje, že mít styl neznamená nepraktičnost. Právě naopak. Nejen ženy ocení velká a snadno dostupná tlačítka pro volbu směru jízdy na středovém panelu. Hned u nich je velká praktická přihrádka na mobil s bezdrátovým nabíjením, ve které najdeme stylově vyobrazenou siluetu Torina. Takových milých detailů je ostatně v interiéru víc. Třeba v prohlubni madla pro otvírání dveří je vyobrazena původní pětistovka z roku 1957. Useknuté logo 500 pak najdeme na vršku přístrojovky. S tímhle si prostě Italové vyhráli.
Ergonomický volant disponuje bohatým ovládáním a mnoha tlačítky. Nepraktické jen je, že se nedostalo na ovládání hlasitosti, která se musí ovládat na středovém panelu. A když chcete otevřít dveře, stačí zmáčknout tlačítko místo klasické kliky. To je cool, ne?
Prostoru vzadu pochopitelně moc není a zadní sedadla jsou zde spíše pro odložení nákupu nebo malé děti. Pokud ale potřebujete častý přístup na zadní sedadla, například kvůli dětem, doporučuji praktickou a důvtipnou verzi 3+1, která má navíc druhé boční mini dveře, které se otvírají proti směru jízdy po otevření hlavních dveří. Děti tak na zadní sedadla nastoupí mnohem pohodlněji. Vesměs na nákupy je pak určen malý kufřík o objemu 185 litrů.
Chytré systémy, infotainment a funkce: velmi překvapí
Rozhodně jsem nečekal, že budu tuto italskou městskou stylovku chválit za technologie a infotainment. Ale světe div se, děje se tak. Velkou pochvalu si Fiat zaslouží za 7palcový velký displej před řidičem, který vozu mohou závidět i mnohem dražší auta. Je jemný, má pěknou grafiku a hodně možností zobrazení včetně mapy, kterou pak při navigaci máte přímo před sebou. Tak to má vypadat.
Pochválit musím i velký 10palcový dotykový displej nového infotainmentu Cinerama s jemným zobrazením, přehlednou grafikou a jednoduchým ovládáním. Auto je neustále on-line a má vlastní vestavěnou SIM kartu. Díky tomu třeba zobrazuje on-line dopravu aktualizovanou každých 30 vteřin, dokáže tak objet dopravní zácpy. To se nejen ve městě opravdu hodí. Navíc tu máme bezdrátové Android Auto i Apple CarPlay pro snadné zrcadlení mobilního telefonu. Kromě bezdrátové nabíječky si můžete telefon připojit i přes USB-A, umístěný prakticky hned u přihrádky na telefon. Navíc na hlavním displeji nastavíte vše ohledně auta, včetně asistenčních systémů. Není tu tak schizofrenie běžná u levnějších aut, kdy část funkcí nastavujete jen na malém displeji před řidičem a jen část na tom hlavním.
K snadnému parkování přispívá kvalitní 360stupňová kamera, dobře funguje také automatické přepínání dálkových světel nebo senzor deště. Nechybí adaptivní tempomat a automatické čtení dopravních značek. Pokud ale chcete rychlostní limit podle značky převzít, je nutné to vždy potvrdit. Nechybí ani aktivní udržování v pruzích, které funguje velmi dobře na dálnici, ve městě ho ale není dobré používat. Při trochu prudší zatáčce se v ní vůz snaží udržet, ale nepříjemně cuká a lítá od pruhu k pruhu.
Mobilní aplikace pro vzdálené ovládání není jen doplňkem. Světe div se, i zde budu chválit. Malému Fiatu by mohly takto kvalitní aplikaci závidět i dvakrát dražší elektromobily. Nejenže umí zobrazit stav nabití, auto vzdáleně zamknout, odemknout či probliknout, ale ukáže i polohu vozu, celkový stav, umí naplánovat nabíjení nebo vyhřívání a klimatizaci. Dokonce umí i málo vídané funkce upozorňování, kdy vám aplikace pošle notifikaci, kdykoliv vozidlo překročí stanovenou rychlost nebo čas provozu, případně vyjede z dané oblasti, kterou si můžete prstem nakreslit v mapě.
Jízdní dojmy: městská štika, co vám zahraje árii
Po zapnutí auta tlačítkem a rozjetí jsem se těšil vždy na jednu věc. Pověstnou italskou „árii“, kterou 500e vždy při prvním rozjezdu zahraje. Krátká vkusná melodie mi vždy vykouzlila úsměv na rtech. A neslyšíte ji jen uvnitř, ale Fiat takto rozdává radost i svému okolí a árii hraje i z vnějšího reproduktoru. Při dalších rozjezdech už se ozve jen tlumený umělý zvuk upozorňující chodce ve vašem okolí. Nejde vypnout, ale není tak hlasitý jako u některých jiných elektromobilů.
Malý Fiátek je městskou štikou. I když to z papírových parametrů čítajících 118 koní a zrychlení na stovku za 9 vteřin nevypadá, vůz je ve městě pěkně mrštný díky elektropohonu. Z křižovatky budete startovat nejrychleji a pochválit musím dobře vyladěný protiprokluzový systém, kdy přední kola nehrabou, a to ani za mokra. Díky nízkému těžišti a okamžitému nástupu točivého momentu je ve městě auto radost řídit. Vyzdvihnout musím i pravé jednopedálové ovládání, kdy po sundání nohy z plynu auto výrazně zpomaluje (a rekuperujte) až do úplného zastavení. Rekuperace je skutečně silná a při běžném ježdění nemusíte na brzdu vůbec sahat. Samozřejmě pro nouzové nebo prudké brždění tu brzdový pedál stále je, ale příliš ošoupaný nebude.
Díky velmi malému poloměru otáčení jen 9,7 metru a 360stupňové kameře je manévrování i parkování s vozem hračka. I když se Fiat nejjistěji cítí ve městě, ani na dálnici mu dech nedochází a pomaleji, ale stále ochotně, zrychluje až do 150 km/h. Ani v táhlých dálničních stoupáních na D1 nikoho brzdit nebudete a není problém jezdit v levém pruhu. Je potřeba počítat s tím, že zatímco ve městě je auto velmi tiché (zvuk elektromotoru proniká do interiéru jen minimálně), na dálnici je odhlučnění už horší a do interiéru dost proniká aerodynamický hluk.
K dispozici jsou tři jízdní režimy, z nichž nejúspornější režim Sherpa jsem si oblíbil nejvíce. Přidá pár kilometrů dojezdu díky optimalizaci klimatizace a odezvy plynového pedálu, zesílí rekuperaci a přitom dynamiku neomezuje.
Spotřeba a dojezd: 300 kilometrů po městě v pohodě
Fiat 500e je městský vůz, případně druhé (třetí) auto do rodiny a málokdo si ho asi někdo koupí jako primární auto (pokud tedy nejezdí opravdu jen po městě). Když jsem jezdil po městě hodně dynamicky, dostal jsem se na spotřebu 14,5 kWh na 100 km, což znamená dojezd 256 kilometrů. Velmi lehkou nohou se dá ale po městě pohybovat i za 10 kWh na 100 km, Fiat 500e pak dojede i 350 kilometrů. Průměrně ale počítejte s dojezdem kolem 300 kilometrů, což vzhledem k určení auta vystačí určitě každému. Pokud ale takový dojezd nepotřebujete, můžete zvolit levnější variantu s menší baterií, která ale i tak poskytne 200 kilometrů reálného městského dojezdu.
A dálnice? Ta Fiatu 500e moc nesvědčí, ale spotřeba není tak vysoká, jak jsem čekal. 19 kWh na 100 kilometrů při udržování 130 km/h na D1 s omezeními přesto znamená dojezd zhruba 190 kilometrů. Abyste tak dojeli z Prahy do Brna, museli byste zvolnit. To ukazuje, že na dálkové cestování prostě malý Fiat není. Ale pokud byste to přeci jen potřebovali, potěší rychlým nabíjením, a to i v praxi.
Nabíjení: nezdrží vás
Fiat 500e disponuje standardním rychlonabíjecím konektorem CCS a ve variantě s větší baterií dokáže přijmout maximální nabíjecí výkon 85 kW. Testovali jsme na Hyperchargeru Pražské energetiky v pražských Štěrboholech s maximálním výkonem 150 kW, tedy výrazně vyšším, než auto dokáže přijmout. Auto jsme předtím prohnali 100 kilometrů po dálnici, vnější teplota se pohybovala kolem 20 °C, a baterie tak měla ideální podmínky pro nabíjení. K nabíjecí stanici jsme přijeli pouze s 3 % nabití, mohli jsme tak otestovat takřka kompletní nabíjecí křivku.
Nabíjení začalo výkonem 75 kW (napětí v tento moment činilo 347 V) postupně se zvýšilo až na 83 kW, kolem 25 % pak začalo opět klesat na hodnoty kolem 75 kW, kde se drželo až do 40 %, kdy se výkon skokově snížil na 65 kW. Zcela vybité auto se na 50 %, tedy městský dojezd kolem 150 km, nabije za 14 minut, což je velmi pěkná hodnota. Další skokové snížení výkonu proběhlo při zhruba 60 % na 52 kW, což je ale stále více, než dokáže poskytnout standardní rychlonabíječka s výkonem 50 kW. Na 70 % se auto nabije za stále pěkných 22 minut a při 75 % klesne nabíjecí výkon na 46 kW, což je ale v dané cenové kategorii stále pěkná hodnota. Například dražší auta na platformě E-CMP od stejného koncernu Stellantis, například Opel Corsa-e nebo Peugeot e-208, nabízí při této úrovni nabití prakticky poloviční nabíjecí výkon. Fiat si tak vede velmi dobře. Na 85 % se totiž nabije za 29 minut, kdežto uvedeným dražším vozům Stellantisu to trvá minimálně o 10 minut déle, i když nabízí papírově vyšší nabíjecí výkon 100 kW (ale samozřejmě o 8 kWh větší využitelnou kapacitu baterie).
Při 85 % se však nabíjecí výkon skokově sníží pouze na 14 kW a v tento moment se už nevyplatí auto dále nabíjet, pokud spěcháte. Do 100 % se totiž nabíjí dalších 30 minut podobným výkonem. Celkově nás Fiat 500e nabíjením mile překvapil. I když to je auto určené primárně do města, lze se s ním v případě nutnosti vydat i na trasu přesahující jeho dojezd, protože zvládne energii na další cestu doplnit relativně rychle. Hodí se také pro ty, kteří nemají možnost nabíjet doma. Za půl hodinky se totiž vůz zvládne nabít například z nabíjecí stanice u obchodního centra či supermarketu, když jedete na nákup.
Z 3 % do | Délka nabíjení |
---|---|
50 % | 14 minut |
70 % | 22 minut |
85 % | 29 minut |
90 % | 41 minut |
99 % | 61 minut |
Palubní nabíječka vozu pak je třífázová s výkonem 11 kW a i doma ze standardní třífázové zásuvky tak plně vybité auto nabijete za necelé 4 hodiny.
Závěr a hodnocení: stylový a kvalitní elektromobil
Fiat 500e je skutečně výborná stylovka do města, která mě bavila. A co víc, to auto se opravdu povedlo. Dobře se s ním jezdí, rychle se nabíjí a má zcela dostatečný reálný dojezd zhruba 300 kilometrů v běžném městském a příměstském provozu. Fiat mě nečekaně potěšil slušným infotainmentem, povedenou mobilní aplikací, velmi komfortním ovládáním a řízením včetně jednopedálové jízdy. Milým doplňkem jsou hezké detaily v interiéru i exteriéru nebo árie při rozjezdu. Je vidět, že si dal Fiat hodně záležet a opravdu se snažil, aby z vozu udělal ultimátní elektrické auto do města. A přesně to se mu povedlo. Vyladit by mohl snad jen asistenta řízení.
Cena přes 600 tisíc Kč v základu za malé městské autíčko ale není vůbec málo, nicméně i tak se na našem trhu jedná společně s elektrickým Smartem prakticky o nejlevnější elektromobil, než dorazí Dacia Spring. Navíc konkurence je ještě dražší. Přímým, i když o něco větším konkurentem, je i přes svoje pojmenování legendární Mini Cooper v jeho elektrické verzi SE. Cenově začíná ale na 900 tisících Kč, což je cena srovnatelná s vrcholnou výbavou Fiatu 500e. Necelý milion pak stojí Honda-e a ještě dražší je ultimátní městský elektromobil BMW i3, jehož základní verzi pořídíte za více než milion Kč. Pokud vám nejde primárně o styl, dobře do města i mimo něj poslouží třeba Peugeot e-208 nebo Opel Corsa-e, jejichž ceny začínají kolem 800 tisíc korun.
Technické parametry Fiat 500e (2021) 42 kWh Hatchback
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 630 × 1 690 × 1 480 mm, 1 465 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 88 kW, 118 koní, točivý moment: 220 Nm |
Baterie | 42 kWh (37,3 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 85 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 320 km |
Cena od | 680 900 Kč |
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz