Zavřete oči, Rudá vlajka zavlála i nad Českem

7
Zavřete oči, Rudá vlajka zavlála i nad Českem
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Pokud chcete zažít stejný přepych, jako špičky čínské komunistické strany, máte možnost
  • Na český trh totiž vstoupila nejstarší čínská značka Hongqi, kterou používal už Mao Ce-tung
  • Na silnicích rozhodně vyniknete, a to i mezi mnohem dražšími značkami

Pamětníci či milovníci historie si jistě vzpomenou, že Čína pod vedením Velkého kormidelníka Mao Ce-tunga byla zaostalou a chudou říší, ve které mj. chyběly i moderní výdobytky včetně automobilů. Ty tam zkrátka a dobře nejezdily až do roku 1958, kdy bylo příkazem z nejvyšších politických míst automobilce 红旗, neboli Hongqi, případně ve správné české transkripci Chung-čchi, uloženo začít vyrábět osobní auta. Stalo se tak s finanční i konstrukční pomocí ze Sovětského svazu a rozsáhlým (ač veřejně nepřiznaným) použitím americké techniky. Pokud máte pocit, že jste i tohle jméno někde slyšeli, máte pravdu. Znamená to totiž rudá vlajka a na věčnou paměť čínských komunistů, kteří v zemi vládnou dodnes, si každý vůz této značky vozí na přední hraně kapoty červený symbol, značící vítězství světového proletariátu.

Platilo to v roce 1958, kdy vznikl vůbec první čínský osobní automobil, určený pro stranické špičky, platí to i dnes, i když červené už není tolik. A také se tu zachovává kontinuita; vůbec první čínská automobilka FAW (First Automotive Works), založená státem v roce 1953, působí pod svým původním názvem i vlastnickou strukturou dodnes. A je to druhá největší čínská automobilka, dnes používající kromě Hongqi mj. také značky Bestune, Haima, Senia a FAW Oley. Má celkem 28 filiálek, zaměstnává 130 000 lidí a vyrábí více než 2,7 milionu aut ročně. A právě s tímto zázemím právě oficiálně vstupuje na středoevropský trh včetně Česka.

A rovnou nám ukázala první auta, která tu začne nabízet, včetně vrcholného, plně elektrického SUV Hongqi E-HS9, které odmítá jakékoliv limity a mantinely. Prohlédli jsme si ho naživo v Bratislavě a přinášíme první fotografie s tím, že další informace budou následovat zítra. Značka totiž hodlá českým motoristům nabízet hned od začátku 6 modelů. Čistě elektrické jsou tři, jejich nabídku a ceny už dovozce zveřejnil.

Hongqi

Hongqi E-HS9 patří mezi vůbec největší sériové osobní automobily a sám sebe pasuje na konkurenta aut kalibru Bentley Bentayaga či Rolls-Royce Cullinan. Fakt je, že rozměry, výkony i výbava k tomuto tvrzení plně opravňují, avšak evropské vnímání automobilové superprémie, do níž zmíněná dvě auta patří, je hodně i věcí stavu mysli. Takže zda na tuto hru přistoupíte, necháváme na vás, pravdou ale je, že konstruktéři i designéři udělali maximum, abyste si tohle auto zapamatovali. A dovozci na něj nasadili cenu, odpovídající zhruba podobně velkým modelům BMW X7 či Mercedes-Benz GLS, patřící do „pouhé“ prémie a za podobné peníze se pohybující někde kolem základní motorizace i výbavy. Ta totiž byla stanovena na 2 999 000 Kč pro verzi s největší baterií 120 kWh s tím, že je tu vše v ceně, žádné další příplatky.

Gigantický vůz, na rozdíl od zmíněných kýžených konkurentů tvarovaný velmi nápadně, až extravagantně, působí naživo ještě neuvěřitelněji, než na fotkách. Ostatně jsme si jej podrobně prohlédli už vloni na pařížském autosalonu. Linie spolu docela hrají, avšak na několik prvních pohledů oči zkrátka odmítají uvěřit tomu, co vlastně vidí a jak obrovské to celé je. Jde totiž o full-size SUV v pravém toho slova smyslu, takže se dovnitř vejde podle verze šest nebo sedm dospělých a za ně ještě solidní hromada kufrů a kufříků, golfových bagů či čehokoliv jiného rozměrného, co patří k životu lidí, k jejichž statusu patří vůz, velký jako středně velká dodávka a v ceně menšího bytu.

Značka si věří a hodlá otevřít v CEE regionu dva reprezentativní autosalony, jak nám na místě potvrdil zástupce značky. Jeden vyroste ve Varšavě, kandidátem na druhý je aktuálně Praha, ale zatím nepadlo konečné rozhodnutí.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Komunistickej hnus, nic jiného....
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Smarja to je hnus. Jako za tři mega riskovat Rolse z Temu? Zázemí? Spolehlivost? Kdyby mě někdo dal tři mega a řekl, že si za to musím koupit auto, tak Číňan by to rozhodně nebyl. Možná kdyby snad Nio. Uvidíme za pár let, zatím nějakou zázračnou kvalitou, parametry či cenou neuhranou. A to že to do doma stojí půlku, je nám v Evropě úplně putna. Naopak Evropa a Korejci přichází již s velmi vyladenymi EV. Možná vývoj trvá déle, ale zase to jsou vcelku odladěné kusy.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze