Čínský vkus se tomu evropskému příliš nepodobá a jestli je to někde vidět opravdu výrazně, tak na luxusních výrobcích tamějšího původu. Automobilka Hongqi (českou transkripcí Chung-čchi), tedy Rudá Vlajka, založená v roce 1958 k výrobě luxusních limuzín pro vysoké stranické funkcionáře a zahraniční delegace, je toho nejlepším důkazem. Její modely, od počátku více či méně skrytě kopírující zahraniční vzory, či z nich rovnou vycházející, jsou přímo ztělesněním své doby a kultury. A dodnes s nimi čínská politická elita jezdí, ačkoliv prý dává přednost spíše vozům Audi...
Těžko říci, jaké marketingové průzkumy vedly šéfy této automobilky k rozhodnutí, že nazrál čas dobýt Evropu. Dost možná pohled na nové modely, importované z Evropy, čím dál výrazněji jdoucí naproti čínské estetice. Každopádně do Norska dorazil tento výrobce, v pravém slova smyslu prémiový, i se svou nabídkou jen těžko uvěřitelných, bohatě chromovaných a výrazně řezaných kočárů. Jako první pochopitelně přichází na řadu SUV Hongqi E-HS9. Majestátní, šesti či sedmimístný mamut, délkou překonávající jak Audi Q7, tak BMW X7, a designem cokoliv, co jste si dosud dokázali představit, se začal prodávat právě nyní. První vozy fyzicky dorazí během podzimu a první zákazníci by se měli dočkat do konce roku.
V nabídce jsou tři verze. Standardem je pohon všech kol a tři řady sedadel, liší se však výkonem a kapacitou baterie. Základní sedmimístná verze Comfort nabízí 320 kW (429 k) a stojí od 619 900 NOK (1 593 000 Kč). S baterií o kapacitě 84 kWh ujede normovaných 396 km podle WLTP. Prostřední, rovněž sedmimístná Premium, nabízí silnější pohon s 405 kW (543 k), zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 s a maximální rychlost 200 km/h. Za ni zaplatíte od 699 900 NOK (1 799 000 Kč) a dostanete 99kWh baterii a dojezd 465 km. A konečně vrcholná, šestimístná Exclusive s luxusní výbavou (Nappa, ventilovaná sedadla v 1. a 2. řadě, masáž, vzduchové pérování, jízdní režim Boost atd.) začíná na 779 900 NOK (2 005 000 Kč). K mání jsou tři barvy od bílé po černou, včetně dvoubarevného lakování. Interiér lze volit v černém nebo bílo-šedém provedení. Výbavy jsou dané pevně, doplatit si však lze za příslušenství. Z něj stojí za zmínku 75litrový frunk či tažné zařízení. S ním vůz zvládne 1 500 kg.
Na vůz je poskytována záruka 5 let/150 000 km, na baterie CATL pak standardních 8 let/160 000 km. K výbavě patří autonomní řízení 2. úrovně a tepelné čerpadlo, vyhřívání volantu a baterie, čelního skla ovšem nikoliv. Chybí podpora Android Auto i Apple CarPlay, to by však měla vyřešit aktualizace softwaru během příštího roku. Ve všech případech lze nabíjet proudem maximálně 110 kW. Ceny jsou o něco nižší než u tamějšího bestselleru Audi e-tron, zákazníci za ně navíc dostanou pořádný kus auta navíc. Jenže pohled na výbavu prozrazuje, že i přes prémiové rozměry plus jízdní výkony zůstává její seznam někde kolem evropské neprémiové střední třídy. O přepychu lze hovořit až u vrcholné linie. Uvidíme, co na to norští zákazníci, automobilka se chlubí, že už odtamtud získala 500 objednávek.