Izrael si na nich vylámal zuby, Čína přesto staví výměnné stanice baterií

1
Izrael si na nich vylámal zuby, Čína přesto staví výměnné stanice baterií
Fotografie: CATL
  • Idea výměnných baterií už vedla k několika bankrotům, přesto nachází další a další realizátory
  • V Číně už vzniklo několik konkurenčních systémů, vzájemně ale nekompatibilních

První vlaštovkou byl izralský projekt Better Place, který však po necelém roce provozu v roce 2013 zkrachoval. Nějakou dobu pak bylo ticho po pěšině, myšlenka však nezapadla a aktuálně se běžně aplikuje u elektrických skútrů a koloběžek. U nich totiž stačí přijet ke stojanu a ručně baterii vyměnit. U aut je to složitější, baterie váží několik set kilogramů, proto musí být její výměna mechanizovaná a následné dobíjení také vyžaduje poněkud masivnější zázemí. Přesto loni oznámila americká společnost Ample vývoj takového systému a ambiciózní automobilka Nio jej rovnou začala realizovat. A to nejen v domácí Číně, ale také v Norsku. A podle rostoucího obratu se zdá, že druhý pokus by mohl vyjít.

Aktuálně se vydal upravit pravidla podle svého hodně silný hráč. Samotná společnost CATL, největší světový výrobce baterií, se totiž prostřednictvím dceřiné firmy Contemporary Amperex Energy Service Technology Ltd. (CAES) rozhodl vybudovat vlastní síť výměnných stanic. Míří na opačný konec tržního segmentu – mezi levná malá auta a taxíky, ovšem právě v této oblasti se jednou budou dělat nejlepší obchody. Projekt startuje pilotní fází pod obchodním názvem Evogo na ostrově Sia-men v provincii Fu-ťien. V jejím rámci vyrostly první čtyři výměnné stanice, do konce letošního roku jich má být ve zmíněné oblasti celkem 30 a elektromobilista nacházející se kdekoliv na Sia-menu by měl tu nejbližší mít nejbližší stanici nejvýš tři kilometry daleko.

Výměnné moduly s chemií LFP, konstrukcí CTP, kapacitou 26,5 kWh a energetickou hustotou více než 160 Wh/kg či 320 Wh/l se obchodně nazývají Choco-SEB a jsou podobné kostičkám čokolády. Prvním automobilem, který je využívá, je taxík Bestune NAT (Next Automatic Taxi) od společnosti FAW Group, který na jeden modul ujede zhruba 200 km. Kdo plánuje delší cestu, přidá druhý/třetí modul, kdo ne, vystačí si s jedním a vozí s sebou o několik metráků méně. CATL bude své výměnné baterie nabízet samozřejmě i dalším partnerům a pochopitelně se snažit porazit konkurenci. Za tím účelem chce službu Evogo rozšířit i na další místa. V následující fázi by mělo jít o celkem 10 měst po celé Číně.

Výměna jednoho modulu trvá zhruba minutu, odehrává se ve speciální kryté, průjezdní lince a objednává se přes aplikaci. Pronájem jednoho modulu Choco-SEB stojí 399 juanů (1 400 Kč) měsíčně, v ceně je i spotřebovaná energie. To je podle CATLu jen o málo víc, než by stálo rychlé nabíjení. Cena se ovšem bude dynamicky měnit podle spotřeby každého uživatele, nejde tedy o žádnou paušální platbu za libovolné nabíjení. Řidič by na oplátku měl strávit s doplňováním energie zlomek času proti klasickému nabíjení, navíc se nemusí starat o stav či stárnutí baterie. V budoucnu také odpadne riziko, že vysloužilý vůz bude neodborně zrecyklován a cenné druhotné suroviny z baterií přijdou vniveč, či dokonce ohrozí životní prostředí.

Související články
Diskuze ke článku
Adalberto Sarto
Adalberto Sarto
Asi jediná masově použitelná verze elektromobility a právě proto je odsouzena k neúspěchu. Evropská unie si nikdy nenechá hodit vidle do svých totalitních, levicově progresivních plánů a navíc "kapitáni průmyslu" už jim zaprodali svoji duši.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze